بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۵ اسفندماه؛

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی
بازارسرمایه دومین روز هفته را با رشد 23,8 هزار واحدی به اتمام رساند تا قدرت نقدینگی از حوض پالایشی‌ها حضور خود را به اثبات برساند و حتی تک‌سهم‌ها را نیز سیرآب کند.
کد خبر : ۲۵۵۶۲۴

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

به گزارش بورس‌نیوز؛ بازارسرمایه دومین روز معاملاتی این هفته خود را هم با گل‌ریزونی مقابل پای نقدینگی به سبزپوشی گذراند و امروز نیز برتری خریداران و رشد قیمتی‌ها ابتدا با لیدری پالایشی‌ها آغاز شد تا بورس به پله ۱ میلیون ۳۰۰ هزار واحدی مجددا وارد شود.

با بررسی‌های بیشتر می‌توان پالایشی‌ها را بیشتر مورد وثوق دانست، زیرا رشد روزانه ۳ درصد باعث شده که حتی سهم‌های این گروه جزو کاندیدا‌های مقاصد نقدینگی بوده و در این بین نیز "شتران" دومین مقصد در بین تمام سهم‌های بازارسرمایه نام گرفت اما؛ زمانی که حقوقی یک سهم دولتی باشد، عرضه‌های سنگین از سهمی که پذیرای نقدینگی است، خالی نمی‌شود حتی "شتران".

شاید بسیاری از سهامداران در تصور آن باشند که در دوران پسابرجام، سهم‌های برجامی در سطوح جذابیت خاصی قرار گرفته‌اند اما؛ دلاری‌های بازار هستند که فی‌الواقع لیدری را گرفته‌اند و پتروپالایشی‌ها و فلزی‌ها گوی رقابت را ربوده‌اند اما؛ وقتی بانکی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند باید تخم‌مرغ‌ها را سبد پرتفوهای‌مان با دقت‌تر بچینیم.

البته بازارسرمایه امروز مهمان جدید با پسوند "ح" را هم داشتند؛ استقلال و پرسپولیس با نامی جدید به بازارسرمایه آمدند، نه "عرضه اولیه"، نه "پذیره نویسی" و نه "خصوصى‌سازى"، بازارسرمایه امروز برای سرخابی‌های پایتخت "گل ریزون" گرفت تا سرمایه‌های مردم را تا اطلاع‌ثانوی فعلا قفل می‌کند تا سهم این دو تیم در آینده‌ای شاید ۷ الی ۸ ماهه باز شود!

بازار امروز

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۴۰۴ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۱۴۸ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۴۷۵.۶ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۰۴ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۶۵ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۷۵.۷ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به سهم‌های فلزی، پالایشی و سرمایه‌گذاری نسبت به دیروز شدت گرفته و نماد‌هایی مانند "فایرا" به ارزش میلیارد تومان، "شتران" به ۴۰,۹ ارزش میلیارد تومان، "کروی" به ارزش ۲۸,۸ میلیارد تومان، "شتران" به ارزش ۲۶,۳ میلیارد تومان، "وسالت" به ارزش ۲۳,۲ میلیارد تومان جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند و از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "فنفت" به ۲۶,۸ ارزش میلیارد تومان، "غدشت"به ارزش ۱۹,۱ میلیارد تومان، "شرنگی"به ارزش ۱۶,۸ میلیارد تومان، "حفارس"به ارزش ۱۲,۹ میلیارد تومان، "سدبیر" ۷,۸ به ارزش میلیارد تومان کماکان جزو نماد‌های قضب کرده نقدینگی هستند.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان حجم سبزپوشی به ظاهر مثبتی را در نخستین روز هفته به چشم دید و شاخص‌کل با رشد ۲۳ هزار و ۸۳۵ واحدی توانست خود را کمی بالاتر بکشد و در پله یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی بایستد.

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با رشد ۲ هزار و ۸۶۷ واحدی کمی به معاملات و دادوستد‌ها عمق بخشید تا معامله‌گران بازارسرمایه برای روز معاملاتی آتی نیز خوش‌بین باشند.

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۵ هزار و ۱۳ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۹ میلیارد و ۴۳۲ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۴۵ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

نماد‌های تاثیرگذار امروز در شاخص را می‌توان به "فولاد" با تاثیر مثبت ۳۰۷۷ واحدی، "کچاد" با تاثیر مثبت ۲۱۷۲ واحدی، "فملی" با تاثیر مثبت ۱۶۰۰ واحدی، "پارسان" با تاثیر مثبت ۱۱۹۵ واحدی و "شبندر" با تاثیر مثبت ۱۱۰۸ واحدی اشاره داشت و از آن سوی جدول نیز باید به تاثیرگذاری سهم‌هایی مانند "اپال" با ۴۰ واحد منفی، "پارس" با ۳۶ واحد منفی، "سفارس" با ۳۲ واحد منفی، "وپست" با ۳۱ واحد منفی و "ستران" با ۲۷ واحد منفی اشاره داشت.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های فرآورده‌های نفتی به ارزش معامله ۶۱۳ میلیارد تومان، فلزات اساسی با حجم معامله ۴۷۴ میلیارد تومان، خودرو با حجم معامله ۳۷۲ میلیارد تومان و بانک‌ها با حجم معامله ۳۳۸ میلیاردتومان جزو لیدر‌های امروز بازارسرمایه بودند.

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

همچنین نمی‌توان از کد به کد کردن "وپاسار" با حجم ۲۶۱ میلیون و ۹۰۱ هزار سهم به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان، "وغدیر" با حجم ۲۶ میلیون سهم به ارزش ۳۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان، "غزر" با حجم ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به ارزش ۳۴ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان، "ومعادن" با حجم ۳۰ میلیون سهم به ارزش ۳۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و "کمند" با حجم ۲۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم میدکو به ارزش ۲۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گذشت.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

شاید باور نکنید که بسیاری از اهالی نماد "ش" امروز در بخش مشکوک‌ها نیز حضور داشتند یعنی نماد‌هایی همچون "شبندر" با حجم معامله ۳۱۰.۵ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "شتران" با حجم معامله ۳۷۷.۷ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "شپنا" با حجم معامله ۲۲۰ میلیون برگه سهم (سه‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "شستا" با حجم معامله ۱.۱ میلیارد برگه سهم (سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "شپدیس" با حجم معامله ۴میلیون برگه سهم (بیش از پنج‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

حذف ارز جهانگیری، صنایع را آزاد کرد

امروز وقتی خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در میانه‌های بازار به گوش اهالی بورسی رسید، می‌توان به این نکته پی برد که صف‌های بازار نیز با رشد همراه شدند و قیمت‌های پایانی نیز راه صعود را در پیش گرفتند و در این بین، نماد‌های بزرگ بازارسرمایه کاملا پیشرو این اتفاق بودند؛ بسیاری از ناشران بازار خوشحال از آزادسازی ارز از نرخ ۴۲۰۰ تومانی بودند، در اعلام درخواست‌ها به مدیران بالا در حلقه "شترمرغ" اسیر می‌شدند؛ مدیران بالاسری که پیچ ارز صنایع میانی و پایین‌دست را در دست دارند، نمایی از شتر و مرغ را همیشه به نمایش گذاشتند و این اهالی پایین‌دست هستند که همیشه ذبح می‌شوند.

تولیدکنندگان از آنجایی خوشحال می‌شوند که با حذف ارز،  جلوگیری از رانت و حذف پدیده قاچاق معکوس کالا‌ها خوشحال می‌شوند و دیگر مدیرانی که پست شترمرغ را گرفته‌اند، این ارز‌ها را به کشتی اهالی منزل منتقل نمی‌کنند و دیگر این فضا، قابل نفس کشیدن می‌شود.

در شرایط فعلی با توجه به خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، صنایعی که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند (سهم‌های گروه روغن نباتی، زراعی و دامپروری و نیز دارویی‌ها) پتانسیل رشد پیدا خواهند کرد و در نظر داشته باشید که در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، احتمالا حاشیه سود این شرکت‌ها کاهش می‌یابد؛ اما سود ریالی این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر