بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
اصلاح پرتفو را به هیجان گره نزنید
سهامداران باید توجه داشته باشند که در فصل اصلاح و نقدشوندگی آخر سال نباید رفتار هیجانی منفی را از خود نشان دهند زیرا اگر از سهم‌های مهم این روزها یعنی پتروپالایشی و کامودیتی‌ها پیاده شوند، شاید فرصت سوار شدن بر آن سهم‌ها در دوران صعود دیگر فراهم نشود.
کد خبر : ۲۵۵۷۸۳

اصلاح پرتفو را به هیجان گره نزنید

به گزارش بورس نیوز، بازارسرمایه با آنکه در روز معاملاتی (سه‌شنبه) منفی به پایان رسید اما؛ در حقیقت این منفی‌ها آن‌مقدار که باید و شاید، خوشبختانه بازار را مورد رنجش قرار نداد و گویا قرار است حقوقی‌هایی که نیازمند به نقدینگی پایانی سال هستند، آرام درو کنند!

شاید بعد‌ها بتوانیم حتی این کاهش ۶,۲ هزارواحدی را اصلاح کوچک و نفس‌گیری مجدد بازارسرمایه بدانیم چراکه دیروز، روز معاملاتی سنگینی نبود و بسیاری از سهامداران می‌توانستند با همین اصلاح کوچک، پرتفو‌ها را با تغییرات کوچک و بزرگ، آرایش کنند.

سهامداران سهم‌های خاص که به کامودیتی‌ها منجر می‌شوند این‌روز‌ها باید با طمع بیشتری در حفظ پرتفوی خود تلاش کنند و حتی نباید بخاطر نقدینگی، این روز‌ها پرتفوی خود را از دست دهند شاید در آینده انتظار آنکه بتوانند به‌راحتی سوار بر همان سهم‌ها شوند نیز کمی دور از ذهن باشد.

کامودیتی‌ها و پتروپالایشی‌ها که این روز‌ها با نرخ بالای مس ۱۰۲۰۰ دلاری، نفت بالای ۱۳۰ دصلار، روی در حدود ۴۵۰ دلار را نباید از آن گذشت، زیرا اوج قیمتی که برای این کالا‌های جهانی راه‌اندازی شده نهایتا در بازه زمانی یک‌ماهه در صورت‌های مالی شرکت‌های کامودیتی و پتروپالایشی که صادراتی هستند نمایان خواهند شد و از اینکه چنین سهم‌هایی را دارید، اصلا نگران نباشید.

همانطور که دیروز در پیش‌گشایش نیز عنوان شد، احتمالا ظرف مدت معاملاتی امروز و نهایت شنبه، بازار با رویه اصلاح و فروش مواجه خواهد شد و باید نهایتا از دوشنبه بورس قوی را مشاهده کنیم؛ بنابراین باید از سهامداران درخواست کرد که در این سه روز معاملاتی باقیمانده تا سه روز آخر معاملاتی سال را صبورانه طی کنید. اطمینان داشته باشید که نگهداری سهام با P/E حدود ۵ در گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و از این دست نه تنها خطری ندارد، بلکه با احتمال بسیار بالایی با بازدهی نسبتا خوب همراه خواهد بود.

دلار به کانال ۲۶ هزارتومانی بازگشت

قیمت دلار در بازار روز گذشته با روند افزایشی به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. سکه نیز متناسب با دلار با با افزایش قیمت مواجه شد و به ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید.

قیمت نفت ۱۳۱ دلار را رد کرد

بهای نفت برنت با احتمال تحریم انرژی روسیه با افزایش ۵ دلاری توانست به بالاترین میزان خود در سال ۲۰۰۸ برسد و به قیمت ۱۳۱ دلار و ۴۲ سنت معامله شد. زیرا دولت بایدن در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت از روسیه است، حتی اگر متحدان اروپایی تمایلی نشان ندادند.

شرق تا غرب

با تاثیر جنگ روسیه و اوکراین، شاخص سهام شانگ‌های چین در روز گذشته شاهد افت ۲.۳۵ درصدی بود. شاخص‌های سهام جهانی نیز برای بهبود نسبی تلاش کردند. وال استریت نیز دو شاخص داوجونز و اس اند پی در دامنه منفی قرار داشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر