بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ادغام امواج خبری بر اندیکاتور نوسان‌گیران بورسی

ادغام امواج خبری بر اندیکاتور نوسان‌گیران بورسی
در مورد شرکت ها و صنایع بزرگ بازار سرمایه، افزایش نرخ حقوق و دستمزد تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت‌ها نخواهد داشت‌ و تعمیم دادن ریسک افزایش نرخ حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ به کل صنایع بازار سرمایه صحیح نیست.‌
کد خبر : ۲۵۵۹۵۸

نوسان گیری با اخبار، استراتژی این روزهای فعالان بازار سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز علاوه بر تمام ریسک ها و ابهاماتی که در چند ماه گذشته در بازار سرمایه ما وجود داشته، این هفته بازار سرمایه با ریسک دیگری تحت عنوان احتمال تعدیل منفی سود شرکت‌ها تحت تاثیر افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ نیز مواجه شده است.

رسول جاویدی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش نرخ حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ می‌تواند ریسکی برای برخی شرکت‌های گروه خدمات باشد اما؛ در مورد شرکت‌ها و صنایع بزرگ بازارسرمایه، افزایش نرخ حقوق و دستمزد تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت‌ها نخواهد داشت بنابراین تعمیم دادن ریسک افزایش نرخ حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ به کل صنایع بازار سرمایه صحیح نیست.‌

وی در ادامه با اشاره به تاثیر روند فرسایشی مذاکرات بر بازار سرمایه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در بازار سرمایه ما این است که این روزها نقدینگی بین صنایع و گروه‌های مختلف بازار در حرکت است و اگرچه اخبار مثبت یا منفی، یکی_دو روزی کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد اما؛ عموماً شرکت ها و صنایع مختلف بازار‌سرمایه با جریان نقدینگی حرکت می‌کنند و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران و فعالان بازارسرمایه این روزها به بازدهی‌های کوتاه‌مدت قانع شده‌اند و بعد از رشد حدودا ۲۰ درصدی اقدام به نوسان‌گیری و فروش سهام‌‌ کرده و به سمت سرمایه‌گذاری در سایر گروه‌های بازار حرکت می‌کنند.

جاویدی افزود: به نظر می‌رسد فعلاً تحت تاثیر اخبار و اظهارنظرهای مسئولان و سیاست‌گذاران نقدینگی در صنایع مختلف در گردش باشد و بعد از رشد چند روزه در یک سهم یا گروه، سهامداران فوراً دست به ماشه شده و اقدام به فروش می کنند.‌ اخباری همچون خبرهای مربوط به مذاکرات، قیمت های جهانی و همچنین نرخ ارز می‌تواند بر حرکت جریان نقدینگی در بازار سرمایه اثرگذار باشد.

جاویدی اضافه کرد: با این وضعیت چنانچه فعلا مذاکرات به نتیجه قطعی نرسد، نمی‌توان یک یا چند صنعت را به‌عنوان صنایع پیشرو بازارسرمایه معرفی کرد و با توجه به اخبار، ممکن است صنایع مختلف در کوتاه مدت در کانون توجهات قرار بگیرند. البته نقدینگی بیشتر به سمت سهم‌های حرکت می‌کند که حجم معاملات و نقدشوندگی بالاتری داشته باشند. ولی سهم‌های گروه خودرویی، بانکی، فلزات، و پتروشیمی‌ها مستعد رشد و جذب نقدینگی در کوتاه مدت هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هنوز جو بی‌اعتمادی بر بازار سرمایه ما حکم‌فرماست ضمن اینکه در روزهای پایانی اسفندماه طبق روال هر ساله، فشار فروش افزایش می‌یابد اما؛ انتظار می‌رود با شروع سال جدید معاملات بازارسرمایه وضعیت بهتری داشته باشند.

جاویدی در پایان گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین نرخ ارز فعلی در اقتصاد کشورمان، اگر برخی ابهامات در خصوص مالیات بر صادرات و‌ سایر موارد برطرف شود، شرکت های بزرگ بازار می توانند رشد سودآوری خوبی داشته باشند و استقبال سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها هم بیشتر شود. بازار سرمایه، بزرگترین ضربه را از ابهامات خورده و انتظار می رود اگر امکان دارد، سیاست گذاران و مسئولان، خبرها را به صورت شفاف تر مطرح کنند تا شایعات و اظهارنظرهای ضد و نقیض بر روند بازار سرمایه اثر منفی نگذارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابهام بزرگ بودجه در آینده صندوق‌های درآمد ثابت
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابهام بزرگ بودجه در آینده صندوق‌های درآمد ثابت

چرا آتش نرخ نفت، بورس را گاوی نکرد
در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چرا آتش نرخ نفت، بورس را گاوی نکرد

برجام و تاثیر آن بر ریالی‌های بورس
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

برجام و تاثیر آن بر ریالی‌های بورس

رشد سود ریالی ۳ صنعت بورسی؛ ثمره تصمیم امروز مجلس
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد سود ریالی ۳ صنعت بورسی؛ ثمره تصمیم امروز مجلس

ارسال نظر