بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تامین اجتماعی در حکم ناجی یا ...

سوراخ شدن پاشنه‌ "حکشتی" با مته‌ «زیان خالص»

سوراخ شدن پاشنه‌
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماه نخست سال مالی خود به زیان انباشته ۲۴،۲۵۱ میلیارد ریالی دست پیدا کرد.
کد خبر : ۲۵۶۹۵۰

سوراخ شدن پاشنه‌ی حکشتی با مته‌ی زیان خالص+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲,۱۵۱ ریال زیان شناسایی کرده اما؛ این درحالی‌است که شرکت در مدت مشابه سال گذشته به ازای هر سهم ۶۹ ریال سود شناسایی کرده بود.

«حکشتی» با سرمایه ثبت شده ۲۱,۵۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۴۶,۳۷۸,۷۷۰ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

روند حرکتی "حکشتی"؛ از امواج خروشان تا به گل نشستن

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمانی که بازار سرمایه با رشد مواجه بود روند صعودی خود را پس از افزایش سرمایه‌ای که به ثبت رساند تجربه کرد، این افزایش قیمت هر سهم حکشتی تا تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ ادامه داشت و به ۸۷,۶۴۰ ریال رسید، حال در آخرین روز معاملات سهام این شرکت (۲۰ فروردین ۱۴۰۱) قیمت هر سهم به ۱۶,۵۸۰ ریال رسید و شاهد کاهش ۸۱ درصدی بود.

روند قیمتی حکشتی+بورس نیوز

عمده سهامداران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

عمده‌ترین سهامداران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شامل شرکت‌های (واسط مالی بهمن چهارم، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و سرمایه‌گذاری استان تهران) است که در این بین شرکت واسط مالی بهمن چهارم با در اختیار داشتن و ۱۳,۵۷ درصد از سهام شرکت حکشتی سهامدار عمده این شرکت نام‌گرفته است.

 

سهامدران عمده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران+بورس نیوز

تامین اجتماعی در حکم ناجی یا ...

روند شطرنج‌بازی "تامین اجتماعی" تمام تصورات این چند برهه اهالی بازارسرمایه را برهم زده است زیرا این نوع بازی‌ها که در شروع روند صعودی یک سهم خالی کنید و بعدها به‌صورت حمایت معیشتی بخواهید دل سهامداران را گرم کنید که ما بازهم آمدیم، اصلا قشنگ نیست و برچسب مناسبی برای مدیران سهامی این هلدینگ سرمایه‌گذاری نیست.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در سری فروش‌های پله‌ای خود روندی عجیب را از خود به نمایش گذاشته است.

در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸، ۳۳۹,۷۸۲,۰۱۱ سهم خود را به قیمت ۱۶,۸۷۴ ریال به فروش رساند، قبل از فروش سهام حکشتی توسط شرکت سرمایه‌گذاری تآمین اجتماعی تعدادی سهامی که از این شرکت در اختیار داشت برابر با ۶۴۱,۶۲۱,۲۶۶ سهم بود، لازم به ذکر است که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی چند روز قبل از ریزش کلی بازار (از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ با قیمت ۷۴,۲۴۰ ریال تا تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹ با قیمت ۸۳,۲۴۰ ریال در ۴ نقطه) شروع به خالی کردن این سهم کرد.

سوراخ شدن پاشنه‌ی حکشتی با مته‌ی زیان خالص+بورس نیوز

اما از طرف مقابل، شرکت واسطه مالی بهمن چهارم نیز در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۸، ۷۴۹,۷۸۲,۰۴۱ سهم از سهام شرکت حکشتی را با قیمت ۱۶,۱۷۲ ریال خریداری کرد و مجموع تعداد سهام خود را از این شرکت به ۲,۲۲۳,۹۸۳,۵۱۵ سهم رساند.

سوراخ شدن پاشنه‌ی حکشتی با مته‌ی زیان خالص+بورس نیوز

 

چند ابهامِ پُر ابهام روی عرشه این کشتی‌سازی

شاید برای شما خوانندگان و البته سهامداران این شرکت جالب باشد که در دوره مالی مورد گزارش، یک فروند شناور گروه به دلیل آسیب‏دیدگی ناشی از وقوع سانحه در آب‌های بین‌المللی از چرخه عملیات خارج‌ شد!

دراین‌ارتباط مبلغ,۶۹۰۱۲ میلیارد ریال (معادل ۵۲ میلیون دلار) مخارج انجام‌شده جهت نجات شناور مذکور در سرفصل دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها به‌حساب طلب از کلوپ بیمه اتکایی منظور شده که مستنداتی مبنی بر پذیرش مبلغ مذکور توسط بیمه‌گر و قابلیت بازیافت تمامی آن ارائه نشده است.

ایرادات حسابرس+بورس نیوز

در دوره مالی جاری یک فروند شناور (شناور شهراز) به دلیل آسیب‌دیدگی از چرخه عملیات خارج گردیده و با توجه به بیمه بودن شناور مذکور، جبران مخارج بابت هزینه‌های نجات شناور به مبلغ ۵۵ میلیون دلار که مورد قبول شرکت‌های بیمه‌گر بوده و پیگیری‌ها جهت اخذ خسارت از شرکت‌های بیمه‌گر در جریان است. " طلب از سایر کلوپ‌های بیمه‌ای بابت مخارج نجات شناور شهراز معادل ۵۲ میلیون دلار است."

همچنین طبق توافقات به‌عمل‌آمده لاشه شناور مذکور به شرکت بیمه‌گر فوق‌الذکر واگذار گردیده است و با توجه به‌مراتب فوق تعدیلات احتمالی از این بابت بر صورت‌های مالی تلفیقی گروه برای این سازمان مشخص نیست.

صورت‌های مالی ناامیدکننده

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گزارش صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ مجموع درآمد عملیاتی خود را طی این دوره ۳،۶۳۳ میلیارد ریال شناسایی کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی روبه‌رو بود.

درآمدی که حکشتی طی این دوره به ثبت رساند از بابت حق توقف، اجاره و اجاره زمانی کانتینر و سود ناشی از تسعیر ارز است، در این حین سؤالی که پیش می‌آید این شرکت در سامانه کدال مجموع درآمد عملیاتی خود را ۳،۶۳۳ میلیارد ریال ارائه کرد اما؛ در فایل پیوست صورت مالی حسابرسی شده این عدد برابر با ۲,۲۹۹ میلیارد ریال شناسایی‌شده است.

درآمدهای حکشتی+بورس نیوز

سود و زیان خالص ارا‌ئه‌شده توسط "حکشتی"

بر اساس این گزارش، شرکت حکشتی طی این دوره میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ به زیان خالص ۴۶،۳۷۸ میلیارد ریالی رسید و این در صورتی است که طی دوره مشابه سال گذشته با سود خالص ۱،۴۸۰ میلیارد ریالی همراه بود و توانسته بود سنت‌شکنی کند و روند زیان خالص‌های خود را پایان ببخشد، زیان پایه در ازای هر سهم طی این دوره ۲،۱۵۶ ریال شناسایی شد.

سوراخ شدن پاشنه‌ی حکشتی با مته‌ی زیان خالصسود و زیان خالص حکشتی+بورس نیوز

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماه نخست سال مالی خود به زیان انباشته ۲۴،۲۵۱ میلیارد ریالی دست پیدا کرد و لازم به ذکر است که این شرکت در پایان سال مالی گذشته به سود انباشته ۲۳،۷۰۷ میلیارد ریالی رسیده بود.


بورس‌نیوز، به‌عنوان نخستین پایگاه تخصصی بازارسرمایه آماده درج پاسخ چرایی عدم حمایت این شرکت‌ها برای حمایت و تقویت از سهم "حکشتی" است

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۱ اسفندماه؛

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۶ اسفندماه؛

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

اثر کاهش دارایی های پولی بر عملکرد
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد؛

اثر کاهش دارایی های پولی بر عملکرد "حکشتی"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار حقیقی حکشتی با 65 % ضرر هستم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴