بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۱ اسفندماه؛

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد
رشد صف‌های فروش پیش از ورود به ساعت ۱۱ آغاز شد و جنگ قرمزی را تشدید کرد تا در نهایت خروج بیش از یک هزار و ۱۶۵ میلیاردتومان پول هوشمند را در بازارسرمایه را شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۵۵۹۳۴

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

به گزارش بورس‌نیوز؛  امروز در ابتدای پیش‌گشایش ذکر شده که احتمال آنکه حقوقی‌ها با شعله نفت سهم‌های برجامی را آتش بزنند، وجود دارد و البته که داشت.

بازارسرمایه نشان داد که در اوج امید نیز باید نگران پیچ فلکه فروش و عرضه حقوقی‌ها بود به‌خصوص که اگر بازار فرصت فروش و پیاده‌شدن را به بسیاری از بازیگران اصلی بدهد و تله برجامی که در اواخر زمان معاملاتی چهارشنبه زیر پهن شد، امروز کاملا جواب داد و می‌توان مشاهده کرد که صنعت خودرویی، بانک و شیمیایی‌ها غرق در سرخی شده‌اند.

بسیاری از سهم‌ها تا نیمه نخست بازار نشانی از سقوط آنچنانی نمی‌دیدند و بیشتر تعادل سرخ را می‌توانستیم در بازارسرمایه مشاهده کنیم اما؛ رشد صف‌های فروش پیش از ورود به ساعت ۱۱ آغاز شد و جنگ قرمزی را تشدید کرد.

شاید باور آن سخت باشد که امروز خروج بیش از یک هزار و ۱۶۵ میلیاردتومان پول هوشمند را در بازارسرمایه مشاهده کردیم و شاید بتوان گفت که حجم نهایت ۵۱۵ میلیارد تومانی نقدینگی هوشمند، بیشتر در سهم‌های ریز بازار گشت و گذار کرد و سعی کرد در طراوت سهم‌های قندی، زراعت و ... به استقبال بهار برود تا آنکه با لیدر‌های پوچ بازار عرضه اندام کند.

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص قرمزپوش کار خود را به پایان رساند و در تابلوی معاملات می‌توان شاهد بر این نکته بود که این شاخص با کاهش ۱۵ هزار و ۳۵۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه) ۱.۱۴ درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با کاهش ۳ هزار و ۵۸۹ واحدی نسبت به روز معاملات گذشته، افت ۱.۰۵ درصدی را دید.

نماد‌های تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فملی"، "شبندر"، "شستا"، "شپدیس" و "شپنا" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۲۱,۸۷۹ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۸,۸۰۷ معامله، "شتران" با تعداد ۱۵,۵۲۸ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۱,۲۶۵ معامله، "شبندر" با تعداد ۱۱,۱۵۸ معامله، "وبملت" با تعداد ۱۱,۱۵۸ معامله و "خساپا" با تعداد ۸,۳۷۲ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۸ میلیارد و ۶۶۵  هزار برگه سهم را در بیش از ۴۱۴ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۵۲۶ میلیارد تومان، «خودرو» با حجم معامله ۴۹۷ میلیارد تومان، «بانک ها» به ارزش معامله ۳۳۵ میلیارد تومان، و «شیمیایی» با حجم معامله ۳۱۸ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۱۷۷ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۷۵ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۲۰.۹ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۴۲۸ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۱۱۹ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۲۵۳.۵ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "شلرد" به ارزش ۲۷,۳ میلیارد تومان، "وسالت" به ارزش ۲۴,۹ میلیارد تومان، "جوین" به ارزش ۱۷ میلیارد تومان، "کدما" به ارزش ۱۴,۲ میلیارد تومان، و"خبنیان" به ارزش ۱۱,۷ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "غدشت"، "خساپا"، "فاسیمین" و "پارتا" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۵۱۷ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۷۱۵ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

"وبملت" ۱۲۲ میلیارد تومان، "شبندر" ۹۸ میلیارد تومان، "شپنا" ۸۹ میلیارد تومان، "شتران" ۶۵ میلیارد تومان، "خودرو" ۶۲ میلیارد تومان، "وتجارت" ۲۶ میلیارد تومان، "حکشتی" ۲۵ میلیارد تومان، "بپاس" ۲۳ میلیارد تومان، "فاسیمین" ۱۶ میلیارد تومان و ...   جزو نماد‌های بودند که خروج نقدینگی را به جان خریدند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "تاصیکو"، "میدکو"، "وغدیر، "خبهمن"، "نمرینو"، ""فالوم و "شکبیر" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "پارس" با حجم معامله ۲.۳ میلیون برگه سهم (بیش از پنج‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "غبشهر" با حجم معامله ۱۰۱.۴ میلیون برگه سهم (بیش از یازده‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "شیراز" با حجم معامله ۵ میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "واحیا"با حجم معامله ۱۵.۵ میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بهبود پساکرونا زیر تابلوی بورس

تصور می‌شود که بازارسرمایه طی معاملات فردا نیز در مسیر خروج نقدینگی امروز گام‌های سنگینی را بردارد و زیرتابلوی بورس شاهد پیاده شدن نقدینگی باشیم و حتی در بدترین حالت نیز باید روز دوشنبه را روز تعادل یا خنثی بازارسرمایه دانست.

البته نمی‌توان دلی به برجام و سهم‌های این گروه دلخوش کرد، زیرا حتی اگر امضای بایدن هم تضمین شود، اوضاع ساختاری خودرویی و بانکی‌ها آنقدر فشل بوده که این سنگ بنای سودسازی، با کله‌شدن و آوار همراه خواهد شد.

از سوی دیگر، با توجه به آنکه بیشتر شیمیایی‌ها یا همان پالایشی‌ها اسیر در دام دولتی‌‌ها هستند نیز فعلا در صورت وجود نقدینگی لازم اقدام به خرید پله‌ای کنید زیرا احتمال رنج منفی کشیدن در این نمادهای پرنوسان بسیار زیاد است. 

سهامداران باید توجه داشته باشند که سهامداری کردن بهترین تفکر و استراتژی نگهداری پرتفو بوده و شما مانند بسیاری از شرکت‌های حقوقی، عیدی شب عید کارمندان را در دستور کار ندارید بنابراین اگر مبنای کار را بر خروج بنا کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود از هفته آغازین فروردین‌ماه شروع به پیاده شدن از سهم‌ها کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر