بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
چهره‌های متفاوت فروش این پالایشی در افشای اطلاعات؛

از زمین‌های وقفی "شبریز" تا جایگاه‌های بدون سند!

از زمین‌های وقفی
بررسی‌ها در صورت‌های مالی شرکت پالایش نفت تبریز حاکی از آن بوده که برخی املاک این شرکت بدون سند باقی مانده و حتی چند هکتار از اراضی شرکت، برچسب "موقوفه" را به خود زده است.
کد خبر : ۲۵۷۶۹۱

پالایش نفت تبریز+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بررسی امروز گروه تحقیق و مطالعات به شرکت پالایش نفت تبریز با نماد "شبریز" اختصاص یافته است.

شرکت پالایش نفت تبریز فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و در سال ۸۷ به سهامی عام تبدیل شد.

در حال حاضر این شرکت با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز، حدوداً ۶.۵درصد از فرآورده‌های پالایشی کشور را تامین کرده و از محصولات اصلی شرکت می‌توان به نفت گاز، نفت کوره، بنزین، وکیوم باتوم، گاز مایع، حلال ها، نفت سفید، سوخت‌های سبک و سنگین، نفتا، گوگرد و… اشاره کرد.

در این مطلب به چند نکته از جمله موارد زیر پرداخته خواهد شد؛ 

  1. اراضی موقوفه
  2. ابهام در اسناد ملکی
  3. تعلل در بهره‌برداری‌ها با دلایل غیرمنطقی
  4. ابهام در شفافیت صادرات

اراضی موقوفه بلای جان بورسی‌ها

متراژ زمینی که پالایشگاه در آن قرار دارد ۱۹۷ هکتار است و مبلغ آن نیز برابر با ۳۱,۴۲۴ میلیون ریال به ثبت رسید و لازم به ذکر است که این زمین در اختیار شرکت ملی نفت ایران است، سند تک‌برگی که متعلق به پالایش نفت تبریز است مربوط به ۱۰۳ هکتار از این زمین است و برای مابقی آن نیز اقداماتی صورت گرفته تا سند تک‌برگ آن دریافت شود و همچنین گفتنی است که ۲۵ هکتار از این زمین موقوفه است.

از زمین‌های وقفی

این شبهه پیش می‌آید که این ۲۵ هکتار ذکر شده چه زمانی در لیست موقوفه‌ها قرار گرفته است، آیا قبل از احداث پالایشگاه مدیران این شرکت خبری از وقفی بودن زمین‌ها نداشتند!  

از سوی دیگر، باید سند موقوفی بودن این ۲۵ هکتار و چگونگی شرایط آن بررسی شود که آیا امکان خروج زمان‌دار این زمین‌ها در آن دیده شده است یا خیر وگرنه در تجدید ارزیابی‌ها چگونه این متراژ از زمین موقوفه محاسبه می‌شود.

اراضی پالایش نفت تبریز=بورس نیوز

در اتفاق نادر دیگری، ۳ جایگاه سوخت (۲ جایگاه در گنبدکاووس و یک جایگاه در ماکو) فاقد سند مالکیت بوده که بهای تمام‌شده برای این ۳ جایگاه مبلغ برابر با ۱۰۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

واقعا چگونه ممکن بوده که بخش مالی یک شرکت پالایشی برای سه جایگاه سوخت خود، هیچ سندی نداشته باشد!

از سوی دیگر، با توجه به شرایط وقفی که در بند بالا اشاره شد، احتمال بدون سند بودن این جایگاه‌های سوخت و وقفی بودن آن نیز، دل سهامداران را خالی می‌کند. 

جایگاه سوخت+بورس نیوز

کم‌کاری بنی‌اسرائیلی

شرکت پالایش نفت تبریز در سال ۱۳۹۶ واحدی را تحت عنوان اختلاط روغن به بهره‌برداری رساند که مجموع هزینه صورت گرفته برای این بخش ۶۹۱ میلیارد ریال بود اما، تاکنون "شبریز" در حال مذاکره و بازاریابی با شرکت‌های مربوطه برای این واحد بوده و در حال حاضر بخش اختلاط روغن به بهره‌برداری اقتصادی نرسیده است.

چگونه پس از ۵ سال این شرکت نتوانسته درخصوص بازاریابی و فروش این واحد، اقدامی عملیاتی را در دستور کار قرار دهد! آیا فرصت چندساله برای مدیریت شرکت کافی نبوده است؟

ابهامات 1 شبریز+بورس نیوز

پرفروش‌ترین محصول، در کدال نیست!

پرفروش‌ترین محصولی که پالایش نفت تبریز طی این تاریخ به دست آورد مربوط به محصول «نفت گاز» با ۱۲۲,۲۴۳ میلیارد ریال بود که این مبلغ در بازار داخل کشور حاصل شد اما؛ نکته قابل‌توجه این صورت مالی آن است که ""شبریز"" در سامانه کدال درآمدی را از بخش صادراتی به ثبت نرسانده، ولی یادداشت‌های توضیحی ۲-۱-۵ از بخش فروش محصولات در بازار صادراتی درآمد حاصل کرده است.

شرکت پالایش نفت تبریز در این صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ توانست به سود خالص ۲۳،۶۷۹ میلیارد ریالی دست یابد و درازای هر سهم نیز ۲،۳۶۸ ریال سود اعلام کرد.

نقطه فرازوفرود قیمت هر سهم پالایش نفت تبریز

بر پایه این گزارش، شرکت پالایش نفت تبریز در تاریخ ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ روند رو به رشد قیمت هر سهم خود با نرخ ۱۶,۴۲۵ ریال آغاز کرد و در تاریخ ۶ مردادماه ۱۳۹۹ قله قیمتی را تجربه کرد، قیمت هر سهم در این تاریخ به ۶۶,۲۰۰ ریال رسید که افزایش ۳۰۳ درصدی را طی این مدت‌زمان تجربه کرد.

روند قیمتی پالایش نفت تبریز+بورس نیوز

در زمان ریزش بازار سرمایه، قیمت هر سهم "شبریز" از نقطه اوج خود ۱۰,۱۹۰ ریال فاصله گرفت و به قیمت ۵۶,۰۱۰ ریال رسید، در حال حاضر این سهم به دلیل افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی بسته است و آخرین معامله‌ای که از سوی شرکت پالایشی صورت گرفت در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۴۶,۹۶۰ ریال بود که نسبت به نقطه اوج قیمت‌ها ۲۹ درصد کاهش‌یافته است.

پاسخ به برخی سوالاتی که از سوی سهامداران مطرح می‌شود

- خروج ۲۵ هکتار از اراضی "شبریز" از لحاظ تاثیرگذاری بنیادی و ریالی چه تاثیری بر ارزش سهم می‌گذارد؟

- چگونه واحد حقوقی و مالی "شبریز" اشرافی بر املاک خود ندارد، به‌گونه‌ای که حتی هیچ ثبتی برای آن شکل نگرفته است؟

- آیا زمین‌های بدون سند و موقوفه "شبریز" به این چند مورد خلاصه می‌شود یا در آینده شاهد رشد بیشتر زمین‌های موقوفه خواهیم بود؟ 

- با چه استدلالی شرکت، یک واحد تولیدی را بخاطر عدم حضور و تعیین تیم بازاریابی، ۵ سال در کما نگه داشته است؟

- چگونه شرکت در صورت‌های مالی حسابرسی شده برخی آمارها را درج کرده اما؛ در کدال هیچ ردی از برخی فروش‌ها مشاهده نمی‌شود؟ آیا سازمان بورس، بررسی نمی‌کند!

بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت پالایش نفت تبریز نسبت به سوال‌های مطرح شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دورهمی
شرکت پالایش نفت تبریز اعلام کرد؛

دورهمی "شبریز" با چاشنی افزایش سرمایه

پالایش تبریز فقط وکیوم باتوم فروخت
دست‌خالی این پالایشی از فروش لوب کات؛

پالایش تبریز فقط وکیوم باتوم فروخت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
خیلی ممنون بورس نیوز که بسیار فنی حافظ منافع سهامداران خرد هستید امیدوارم که زودتر شفاف سازی کنند البته من فردا با پارسان تماس میگیرم که این موارد را پاسخ دهند
حسن رسولی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
با توجه به این که زمین های پالایشگاه تبریز در محدوده شهری قرار گرفتند و حدود30 هکتار از زمین های شبریز اداری و مسکونی می باشدکه در گزارش افشای زمین در سال 1399 در کدال منتشر شده است ...به نظر میرسد در صورت ارایه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ،شبریز به دلیل حدود 30 هکتاری بودن زمین هایش از لحاظ اداری و مسکونی و همچنین زمین پالایشگاه که در محدوده شهری می باشد که قیمت زمین هر مترمربع در کلان شهر تبریز حداقل 20 میلیون تومان است و به دلیل پایین بودن سرمایه اسمی شبریز ،افزایش سرمایه تجدید ارزیابی چندین ده هزار درصدی داشته باشد...