بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
سیاست چند نرخی  ارز آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم گفت: سیاست چند نرخی بودن ارز در ۴۰ ساله گذشته آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فساد مالی و اداری، عدم تعادل در بازار ارز و حوزه اقتصاد و نبود ثبات در حوزه‌های صنعت و تجارت از نتایج منفی آن است.
کد خبر : ۲۵۸۹۶۳

سیاست چند نرخی بودن ارز آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد

به گزارش بورس نیوز، حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: سیاست چند نرخی بودن ارز در ۴۰ ساله گذشته آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فساد مالی و اداری، عدم تعادل در بازار ارز و حوزه اقتصاد و نبود ثبات در حوزه‌های صنعت و تجارت از نتایج منفی آن است.



وی افزود: قصه تک نرخی یا شناور شدن قیمت ارز از مجلس سوم کلید خورد و هدف این بود که از قیمت‌های دستوری عبور کرده و تعیین قیمت به بازار واگذار شود. دولت و بانک مرکزی هم به عنوان تعدیل کننده بازار نقش داشته باشند و اقتصاد ارزی را مهندسی کنند، اما داستان به این شکل پیش نرفت و چند نرخی کردن تنها برای افراد خاص رانت به وجود آورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال ۹۷ در بودجه پیش‌بینی شده بود برای اصابت ارز ترجیحی جهت تهیه کالای اساسی به جامعه هدف باید سامانه‌ای از بدو شروع تخصیص تا زمان خرید و رسیدن آن به دست مصرف کننده، ایجاد شود. متاسفانه هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده و با وجود مخالفت مجلس دهم با ارز ترجیحی، دولت گذشته زیر بار ساماندهی آن نرفت.

حسینی شاهرودی گفت: اقدام بانک مرکزی در این رابطه بسیار مفید و مثبت بود، اما لازمه آن شروع در قالب یک برنامه جامع اقتصادی است که یک بخش آن تک نرخی شدن ارز است، قسمت دیگر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها برای اصابت به جامعه هدف، جلوگیری از افزایش قیمت و ایجاد مانع برای افزایش نقدینگی در بازار است. علاوه براین باید برای آگاهی کامل مردم از این اصلاحات اقتصادی فرهنگ‌سازی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر