بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اقتصاد، دستور نمی پذیرد/جبران عقب ماندگی بازار سرمایه، به زودی!

اقتصاد، دستور نمی پذیرد/جبران عقب ماندگی بازار سرمایه، به زودی!
نرخ ارز مهم ترین متغیر اثرگذار بر بازارهای مالی بوده و اگر ارز رشد کند، سایر متغیرها را کنار زده و یک تنه بازار سرمایه را به تحرک وا می دارد.
کد خبر : ۲۵۹۲۱۹

اقتصاد، دستور نمی پذیرد/جبران عقب ماندگی بازار سرمایه، به زودی!

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار سرمایه در معاملات روز دوشنبه رنگ سبز بر تن کرده و رشد خوبی داشت؛ ولی با توجه به اختلاف بیش از ۳۰ درصدی نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، بازار سرمایه هنوز همپای نرخ ارز رشد نکرده است. بسیاری از سرمایه گذاران این بازار، نسبت به سرکوب نرخ ارز نیمایی گله مند هستند.

حمزه قوچی فرد مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در مورد نرخ ارز در سامانه نیما دو نگاه کاملا متفاوت وجود دارد. یک نگاه، نگاهی کاملا اقتصادی و عقلایی است و طرفداران آن اعتقاد دارند شرکت های خصوصی در بازار سرمایه نباید درآمدهای ارزی خود را با قیمتی پایین تر از بازار آزاد عرضه کنند. اما نگاه دیگر مربوط به افرادی است که یا از نرخ ارز پایین تر از بازار آزاد منفعت می‌برند یا به نوعی وابسته به دولت هستند و تمایل ندارند در دوره فعالیت آنها افزایش قیمتی صورت بگیرد‌‌ و اقدام به سرکوب نرخ ارز می کنند. کما اینکه در سنوات گذشته هم گاه شاهد آن بوده ایم که به دلیل سرکوب نرخ ارز، حباب قیمتی سکه افزایش داشته و قیمت کالاها هم بر مبنای ارزی بالاتر از نرخ های رسمی قیمت گذاری شده؛ اما دولت در برابر افزایش نرخ ارز مقاومت نشان داده و مسیر اشتباهی که بارها پیموده شده، دوباره در پیش گرفته اند.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که دلار از سقف قبلی خود در حال عبور بوده و هم به لحاظ شرایط اقتصادی و هم از نظر متغیرهای منطقه‌ای، نرخ ارز پتانسیل یک جهش را دارد. دولت هم با وادار کردن صادرکنندگان به عرضه ارز با قیمتی پایین تر، تلاش می کند قیمت ها را کنترل کند. اما در نهایت هیچ نیرویی قادر به کنترل جریان اقتصاد نخواهد بود و وقتی اختلاف بین نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد افزایش پیدا می کند، می توان تاثیر آن را در بازارهای کالایی هم مشاهده کرد. در نهایت قیمت کالاها در کشور افزایش یافته و کاهش عرضه برخی محصولات که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، نارضایتی و اعتراضات مردم را به دنبال داشته و قیمت ها افزایش می یابد و... و این سیکل معیوب سال هاست که در حال تکرار است.

قوچی فرد ضمن تاکید بر تاثیر مذاکرات بر نرخ ارز، عنوان کرد: در حال حاضر باید منتظر تعیین تکلیف برجام و مذاکرات باشیم. اگرچه روی کاغذ، موضوع برجام، منتفی است؛ چرا که توافق ما به نوعی به جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی گره خورده است. با توجه به شرایط به نظر می رسد جنگ روسیه و اوکراین نه فقط متوقف نشده، که با کمک های تسلیحاتی اروپا به اوکراین در حال گسترش بوده و در چنین وضعیتی، توافق با ایران هم دشوار خواهد بود. در این صورت احتمالا نرخ ارز در چند ماه آینده رشد فزاینده ای داشته و قیمت های جهانی هم پتانسیل افزایش قیمت دارند و در نهایت انتظار تشدید تورم در کشور ما می رود.

وی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: قطعا با افزایش نرخ ارز، بازار سرمایه هم بعد از یک وقفه زمانی رشد خواهد کرد. کما اینکه اگر نگاهی به روند بازار سرمایه در سنوات قبل داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر زمان نرخ ارز رشد کرده، بازار سرمایه هم با یک وقفه زمانی حرکت خود را آغاز کرده است. مثلا بعد از رشد نرخ ارز در سال ۹۶ و ۹۷، بازار سرمایه چند ماهی واکنشی به افزایش نرخ ارز در بازار نداشت؛ ولی بعد از یک وقفه زمانی چند ماهه بازار سرمایه رشد خیره کننده ای داشت و بیش از نرخ ارز، جهشی در کارنامه بازار سرمایه ثبت شد. حالا هم اگرچه نرخ ارز در سامانه نیما به صورت دستوری پایین نگه داشته شده؛ ولی اقتصاد با دستور حرکت نخواهد کرد. با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، نرخ ارز شیب افزایشی خواهد داشت و بازار سرمایه هم حتما تحت تاثیر افزایش نرخ ارز رشد خواهد کرد. حتی اگر دولت مدتی اصرار به سرکوب نرخ ارز نیمایی داشته باشد، در صورت جهش نرخ ارز، شاخص بورس در بلندمدت حتی بیش از نرخ ارز، رشد کرده و جاماندگی خود را جبران خواهد کرد.

وی اضافه کرد: البته فقط افزایش نرخ ارز، متغیر تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه نیست و اخباری همچون بحث مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر سود سپرده و... هم مطرح است و احتمالا در ماه های آینده، دولت با اجرای برخی برنامه های مالیاتی، نوسانات مثبتی در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد. اما به هر حال نرخ ارز مهم ترین متغیر اثرگذار بر بازارهای مالی بوده و اگر ارز رشد کند، سایر متغیرها را کنار زده و یک تنه بازار سرمایه را به تحرک وا می دارد.

اقتصاد، دستور نمی پذیرد/جبران عقب ماندگی بازار سرمایه، به زودی!

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایعی که بیشترین منفعت را از افزایش نرخ ارز خواهند برد، اظهار کرد: در صورت رشد نرخ ارز و حرکت بازار سرمایه، تمامی صنایع بازار سرمایه حداقل به اندازه رشد نرخ ارز رشد خواهند کرد؛ ولی صنایع بنیادی و سودآور بازار که رشد سودآوری شرکت، محرک رشد قیمت سهم بوده، پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت. کما اینکه بررسی ها نشان میدهد به دنبال جهش های ارزی در چند سال اخیر، پتروشیمی ها و فولادی ها و معدنی ها و.‌‌.. بیش از نرخ ارز رشد کرده اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد فساد آور است
مدیر پرتفوی صندوق سرو سودمند مدبران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد فساد آور است

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟
مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس به دنبال جبران عقب ماندگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
سهام
م بانک دی سرمایه گذاری بسیار مفید است سیل خون شهدا آه سرمایه بیوه زنان آه وراث یتیمان اینشالله متصدیان ودزدانرا خواهد برد بغناه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
فقط زمان که می گذرد‌ عدهایی زر می زنن دو سال همین گوه می خورن و فردا باز منفی مبشه و دلار بالا تر می ره ‌ تا بورس بالا میره یه صحبت از اصلاح و استراحت و گوه زیادی خوردن و توجیه یه مشت بی سو ادغارت گر روبرو میشم بازار نباید اصلاح و استراحت بدهد اون هم با این تورم هر کس بورس را حباب و طرف دار اصلا ح و استراحت است غار تگر است و با هجا بر خورد شود یعنی چی ازتو جیب ننه شون برای کل بازار شاخص های غار تگرایانه و من داروردی تعیین می کنن انگار حکم الهی است تا می گیم چرا بورس ریزش داشت میگویند ما که گفتیم شاخص تا ۱۶۰۰ بیشتر نمی رود بایو گفت تو گوه خوردی تو چکاره ایی و حالا باید جواب این تخریب و عدم اعتماد و فرار نقدینگی را بدهند چرا لال میشوند و مشغول شاخص سازی جدید هستن دلار بوده ۲۵ هزار ساخص ۱۶۰۰ بوده حالا دلار رسید به ۳۳ ت شاخص ریزش می کند به ۱۵۰۰ می رسد یه یعنی عقب افتادهگی مضاعف تازه چرا باید شاخص اصلاح بدهد اخراج کنید این الدنگ های غارتگر بیسواد را تا کی شاهد مافیای خانه خراب کن در بورس باشیم و مدار ا کنیم بورس احتیاج به سوت ندارد چون قوانین ان مثل حجم دامنه نوسان خودس بزرکترین سوتی است و ام الفساد که هیچ فسادی حاضر به حذف ان نیست و فساد ان مثل واردت خود نشدنی است و تمام حرفها مقطعی است و مزخرف نه ریشه ایی و گارامد مثل حذف دامنه نوسان تا بحث ان داغ میشود فراموش میشود و مثل واردات خودرو سالیان سال است فریاد زده میشود و به هیچ جا نمی رسد فقط یه مشت دزد و غارتگر و بیسواد و تو جیح گر و مزخرف گو
تیموری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
بخدا قسم سرمایه ام را در طی ۳ سال ۷۰ درصد منفی و قیمت کالاها را بین ۶ تا ۱۴ برابر رشد دادند با این وضع سرمایه مان را بی ارزش کردند و هر روز فقط بازی می دهند
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
بی خودی جَو ندید. باز هم می خواهید پول مردم رو توی کوره ی بورس نابود کنید؟ بورس ایران دستوری اداره می شه و به این چیزهایی که می گید ربطی نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
دوساله همین حرف ها رو میزنید ،سرمایه مون نابود شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کاش سهام هم جوری بود که میشد به کشورهای همسایه قاچاقش کرد انوقت دولت بجای اتش زدن اموال ملت قیمتشونو یکشبه مثل روغن 400درصد اضافه میکرد که جلوی مثلا قاچاقشو بگیره.
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
این کارشناس محترم نفسش ازجای گرم درمی اید
زمانی گفته میشود پتانسیل /که واقعا ارزش ذاتی سهم با پتانسیل
دارندگان سهم بخصوص سهامداران جز" همخوانی داشته باشد
ریزش بیدلیل قیمتها ومتعاقبا اصلاح قیمتهای بازار سرمایه ودرکنار
ان بالابردن قیمت کالاها انهم نا متعارف مردم را دچار سرگردانی کرده
معنی ندارد قیمت خودرو سال به سال سرسام اور بالا برود ولی شرکت
زیان اور باشد
مجلس هم تحت نفوذ خودروسازها نتوانند تحقیق و تفحص کنند
باید جیب مردم راپر کرد تابرمشکلاتشان فاِئق ایند نه اینکه جیبشان را
با علم؟؟؟؟اقتصاد رانت نمود
اقایان اداره کشور گل بازی بچه ها نیست
سرنوشت نسلهاست که به بازی گرفته اید!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
رشد کرد بورس خوب بهتر رشد هم نکرد به نازنین کیرم میشه گفت ریدم به این بورس و اقتصاد خراب ویران شده این خرابه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲
سلام خداوند به کارمندان و کارکنان و سرپرست و همه اعضای بورس نیوز عزیز که بدون سانسور همه مطالب بخش میشه آفرین به شما ها و هزار آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲
سلام خداوند به کارمندان و کارکنان و سرپرست و همه اعضای بورس نیوز عزیز که بدون سانسور همه مطالب بخش میشه آفرین به شما ها و هزار آفرین