بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟
کد خبر : ۲۵۹۱۰۹

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟

به گزارش بورس نیوز، شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ای را که ایران را به همکاری نکردن با آژانس متهم می‌کند، تصویب کرد. این قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

از سوی دیگر، سازمان انرژی اتمی ایران هم اعلام کرده است، ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

این اتفاقات بازار ارز و به دنبال ان سایر بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سید هادی موسوی مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز، امروز در پیش بینی نرخ ارز بیان کرد: به لحاظ تکنیکالی اگر دلار موفق به شکست سقف تاریخی و عبور پر قدرت از کانال ۳۲ هزار تومانی شود، انتظار می رود ظرف یک سال رشد ۴۰ درصدی داشته باشد؛ اما چنانچه موفق به شکستن سقف تاریخی نشود، ممکن است چندماهی پایین تر از این سقف تاریخی در نوسان باشد. اما اگر بخواهیم نرخ ارز را از منظر اقتصاد کلان و شرایط سیاسی مورد بررسی قرار دهیم، قاعدتا نتیجه مذاکرات بسیار تعیین کننده خواهد بود؛ چرا که حتی کسری بودجه دولت و میزان صادرات و واردات و بسیاری از پارامترهای اثرگذار بر بازار سرمایه، تحت تاثیر نتیجه مذاکرات قرار خواهند داشت.

وی افزود: تا چند هفته قبل مذاکرات شانس بیشتری برای به نتیجه رسیدن داشت. چرا که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و اتفاقات پیش آمده، طرف غربی دشمن بزرگتری پیش روی خود داشت. از این رو تمرکز روی ایران کمتر شده و صادرات نفت ایران و حتی قیمت نفت در بازارهای جهانی هم افزایش یافته بود. از این رو، موضع ایران در مذاکرات، موضع بالاتری بود؛ اما چند اتفاق رخ داد که شرایط را تغییر داد. از جمله رقابت منفی نفتی ایران و روسیه، اخبار مربوط به کاهش خرید نفت از ایران، طولانی مدت شدن جنگ روسیه و اوکراین(اگر چه روسیه انتظار داشت به سرعت از اوکراین خارج شده و جشن پیروزی بگیرد؛ اما درگیری روسیه و اوکراین شدیدتر از انتظارات بود و‌ ضربه‌هایی هم متوجه روسیه شد)، احتمال فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین، روند مذاکرات را هم تحت تاثیر قرار داد و نگاه غربی ها مجددا معطوف به ایران شد. ضمن اینکه ایران هم سیاست سختگیرانه‌ای در مذاکرات داشته و از مواضع خود کوتاه نیامده است . به همین سبب به شرایط سخت‌تری که همان صدور قطعنامه بود، رسیدیم و سیاستی که در دوران اوباما اتفاق افتاد، در دوره بایدن هم تکرار شد و چه بسا شرایط از دفعات قبل دشوارتر هم باشد. چرا که این بار، قدرتهای اروپایی و آمریکایی به صورت یکدست سیاست‌های خود را پیش میبرند. از سمت دیگر سیاست های ایران هم سیاست مقابله گرایانه است و ایران به دنبال از دسترس خارج کردن دوربین های فرا پادمانی و توسعه بیشتر برنامه های هسته ای است که این اقدامات، گام های رو به عقب بوده و شانس به نتیجه رسیدن مذاکرات را بیش از قبل کاهش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با این تفاسیر انتظاراتی که در بازار سرمایه شکل‌گرفته، انتظارات مثبتی نیست. با توجه به کاهش خوش بینی ها نسبت به سرانجام مذاکرات، انتظار افزایش نرخ ارز می رود و اگر دلار از سقف تاریخی خود عبور کند، تحلیل شرایط اقتصاد کلان کشور و تحلیل تکنیکال دست به دست هم داده و منتج به افزایش نرخ ارز خواهد شد.

وی در رابطه با تاثیر این شرایط بر بازار سرمایه گفت: طبیعتاً در شرایطی که هم نرخ ارز و هم ریسک‌های سیستماتیک افزایش داشته است ، سهم هایی که هزینه های دلاری دارند، اما فروش آنها هم به صورت ریالی بوده و هم تحت نظارت نهادهای مختلف قرار دارد و به راحتی امکان افزایش نرخ فروش محصول ندارند، شرایط خوبی نخواهند داشت. سهم های گروه شوینده، روانکارها، لاستیک و پلاستیک، از جمله گروه هایی هستند که هزینه های ارزی دارند، اما قیمت‌گذاری آنها تحت نظارت است. در مقابل برای شرکت هایی که هزینه های ریالی و درآمدهای ارزی دارند، از جمله معدنی ها، چنین شرایطی حکم‌فرما نیست و این گروه ها از افزایش نرخ ارز منتفع خواهند شد. به همین دلیل برای انتخاب سهم، باید ساختار درآمد و هزینه شرکت ها را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود چه بخشی از درآمد یک شرکت ریالی بوده و چه میزان از درآمد شرکت به صورت ارزی است. اما به صورت کلی افزایش ریسک های سیستماتیک از جذابیت سرمایه‌گذاری می کاهد‌ و احتمالاً از جذابیت سرمایه گذاری در حوزه های غیر مولد خواهد افزود. البته بر اساس تجربی سنوات قبل، معمولاً ابتدا نرخ ارز افزایش داشته و بعد از آن تاثیر افزایش نرخ ارز بر درآمد شرکت ها نمایان خواهد شد.

بنابراین اگر چه با افزایش نرخ ارز، ریسک افت قیمت سهام کاهش خواهد یافت و می توان شاهد رشد سودآوری شرکت ها بود و کسب بازدهی ریالی در بازار راحت و آسان خواهد بود. اما عملاً کسب بازدهی دلاری یا بازدهی فراتر از تورم تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، محل ابهام است.

 

پایان خبر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
برگزاری نمایشگاه‌ پیش زمینه ارتقا دانش مالی
فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

برگزاری نمایشگاه‌ پیش زمینه ارتقا دانش مالی

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس به دنبال جبران عقب ماندگی

منتظر صعود سبز بازار سرمایه باشیم؟
نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

منتظر صعود سبز بازار سرمایه باشیم؟

پیمان مولوی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد :

عوامل تقویت کننده و بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
سلام. متاسفم برای بورس نیوز که با کمبود تحلیل گر روبرو شده. امثال این انیشتین ها در میدان انقلاب جلوی دانشگاه تهران زیاد هستند و دکترای تحلیل های اجق وجق داردند.