بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
امین ناطقی راد مدیر سرمایه گذاری شرکت پارس آریان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه

۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه
در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از اینکه متأثر از اتفاقات جهانی و نرخ کامودیتی‌ها باشد، در ۳ حوزه داخلی درگیر بوده که در این راستا می‌توان به سیاست‌های ارزی دولت اشاره کرد.
کد خبر : ۲۵۹۴۱۰

سیاست‌های ارزی، پولی و مالی دولت در سایه ابهام

بورس نیوز:

امین ناطقی راد مدیر سرمایه گذاری شرکت پارس آریان در خصوص تأثیرات افزایش نرخ بهره آمریکا بیان کرد: با وجود افزایش نرخ بهره در آمریکا این احتمال وجود دارد که مجددا ۰.۷۵ درصد دیگر نیز به نرخ بهره اضافه شود. در هر صورت این اقدام آمریکا در بلندمدت منجر به رکود شده و البته متغیر‌های دیگری نیز تأثیرگذار خواهد بود که در این راستا می‌توان به نتیجه و ابعاد جنگ اوکراین اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟


وی در ادامه اضافه کرد: البته این رکود از جنس این باشد می‌تواند از افزایش قیمت کامودیتی‌ها جلوگیری کند که به طور مثال می‌توان به قیمت نفت اشاره کرد که اخیرا روند کاهشی زیادی را تجربه نکرده است. از طرفی این سیاست در نرخ بهره می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد که در این خصوص باید سایر متغیر‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

ناطقی راد با اشاره به تأثیر افزایش نرخ بهره در صنایع داخلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر اکثر صنایع بزرگ داخلی شرکت‌های صادرکننده مواد خام مانند صنایع فلزی، پتروشیمی و مرتبط با نفت هستند که این افزایش نرخ بهره قطعا در روند آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود. همچنین ابعاد مختلفی در خصوص این افزایش وجود دارد که می‌تواند منجر به توقف رشد قیمت‌ها و یا رکود عمیق شود که البته لازم به ذکر بوده هدف از انجام این افزایش، جلوگیری از تورم است؛ بنابراین می‌توان گفت در این زمینه اکثرا صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی آسیب خواهند دید.

مدیر سرمایه گذاری شرکت پارس آریان در تأکید به وجود مشکلات داخلی گفت: در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از اینکه متأثر از اتفاقات جهانی و نرخ کامودیتی‌ها باشد، در ۳ حوزه داخلی درگیر بوده که در این راستا می‌توان به سیاست‌های ارزی دولت اشاره کرد. سیاست‌های دولت در برابر ارز مشخص نیست، به گونه‌ای که بانک مرکزی به صرافی‌ها این اجازه را داده که ارز را از صادرکنندگان به نرخ توافقی بخرند. در نهایت هدف گذاری از نرخ ارز بسیار مهم بوده؛ اما در حال حاضر مورد توجه بازار سرمایه قرار نگرفته است.

سیاست‌های ارزی، پولی و مالی دولت در سایه ابهام

وی در رابطه با سایر سیاست‌ها عنوان کرد: بحث دیگر مشکلات داخلی سیاست‌های پولی دولت در حوزه نرخ بهره بوده که بازار سرمایه در این زمینه نیز سرگردان شده است. در واقع با نگاه به نرخ بهره بین بانکی نمی‌توان دریافت هدف گذاری نرخ بهره در چه بازه‌ای صورت گرفته و چه نتایجی را به دنبال دارد. از طرفی بعضی اوقات در رابطه با بحث سیاست‌های مالی دولت در حوزه نرخ مالیات، اشخاص حقیقی و... اخبار متناقصی شنیده می‌شود. همچنین در زمینه مالیات صندوق‌ها نیز وضعیت مشخصی نداشته و در واقع بازار سرمایه به شفاف سازی این ۳ حوزه نیاز دارد تا بتواند تصمیمات بهتری برای بهبود وضعیت بگیرد.

ناطقی راد در پایان در خصوص وضعیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته پیش بینی شده بود که بازار به سمت بهبود رفته و رونق نسبی را تجربه خواهد کرد؛ اما در حال حاضر با توجه به سیاست‌های دولت می‌توان گفت سیاست‌ها تناقص زیادی داشته و به همین دلیل احتمالا بازار سرمایه دچار ابهاماتی شده که در تصمیم گیری آن تأثیرگذار است. علاوه بر این در حوزه بین المللی نیز بحث‌هایی در خصوص مذاکرات وجود دارد که در آن‌ها نیز حرف‌های متضاد زیادی شنیده می‌شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خروج بیت کوین از ۱۰ دارایی برتر جهان
براساس ارزش بازار انجام شد؛

خروج بیت کوین از ۱۰ دارایی برتر جهان

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟
دو کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهند:

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم
علی محمد خبیری مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
سلام اینکه امریکا راضی به مرگ شدهاست ودارد با نرخ بهره خودکشی میکند عملا جند روزی قیافهاش خوب میشود وبه زودی سنگنجبین باعث طغیان صفرا خواهد شد برای امریکا وصهیونیست جهانی اینها مرگشان در بهره بالا هست متجاهرالیهودها همین کرفتن بهرهای زیاد متجاهرالیهود در اروپا باعث نابودی ودشمنی مردم اروپا با منجاهرالیهود شده بود ریشه واساس تضاد اروپا با منجاهرالیهودها همین نرخ بهره بالا هست وعقلای اروپا دشمن سرسخت بهره بالا هستند واین مطلب مهمترین مطلب دراستراتزی سرمایه گذاری دنیا هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
. که .توی ..ها ریزش 2 ماه 6 ماه نه یکسال نه دو سال و همچنان ادامه دار خاک توی سر این مردم بی غیرت کنن که دیگه هرچی سرشون میارند مثل بز نشستند و فقط نگاه میکنند
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
یک جوک برای گریه کردن: با وجود افزایش ۳ برابری قیمت ماکارونی، ولی قیمت سهام غزر از همان روز رو به سقوط است!!