بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
دو کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهند:

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟
پس از اعلام رشد 75 صدم درصدی نرخ بهره آمریکا قیمت ها در بازارهای جهانی اندکی افت کرد ، اما این میزان کاهش بسیار کمتر از انتظار کارشناسان بود . در حال حاضر این سوال مطرح می شود که آیا باید به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها در بازار کامودیتی ها باشیم یا خیر؟
کد خبر : ۲۵۹۳۶۶

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مس با افزایش نرخ بهره آمریکا

مهدی رضایتی مدیرعامل سبد گردان ثروت پویان در گفتگو با بورس نیوز، بیان کرد: صحبت‌هایی که جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره انجام داد، کاملا بدبینانه بود و در واقع پیش بینی‌های بالاتری در این زمینه انتظار داشت. همین انتظارات منجر به فشار به بازار‌های مالی شده و به دنبال آن قیمت کامودیتی‌ها در روند منفی قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم


وی ادامه داد: البته برخی شرکت‌های معدنی نظیر مس تحت تأثیر افزایش نرخ بهره آمریکا در حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت را به همراه داشتند. در این راستا می‌توان گفت به احتمال زیاد در فولاد نیز تحت تأثیر افزایش نرخ بهره اثرات منفی نمایان خواهد شد که لازم به ذکر بوده شدت آن وابسته به میزان تأثیر کامودیتی‌ها است؛ بنابراین در روز دوشنبه با تعیین قیمت این محصولات، می‌توان نتیجه نهایی را در این زمینه مشخص کرد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مس با افزایش نرخ بهره آمریکا

رضایتی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی در شرکت‌های صادراتی، عمده معدنی‌ها از سنگ آهن بوده که در واقع نرخ آن‌ها به فولاد بستگی دارد. در این راستا با کاهش نرخ فولاد، می‌توان دریافت این محصولات نیز تحت تأثیر قرار گرفته و روند منفی را تجربه می‌کنند.

رکودی در بازار‌های جهانی رویت نشد

 مهدی افنانی عضو هیأت مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در این خصوص عنوان کرد: برآورد‌ها این بود که با افزایش اندکی در حوزه نرخ بهره آمریکا، کامودیتی‌ها وارد دوره رکود نشده و از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری و مدیریت خواهد شد. در این راستا باید گفت نرخ بهره بیش از انتظارات موجود رشد کرد؛ اما کماکان در بازار‌های جهانی نشانه‌ای از رکود دیده نمی‌شود.

عضو هیأت مدیره کارگزاری اردیبهشت با اشاره به عدم مشاهده رکود با وجود افزایش نرخ بهره گفت: امروز قیمت نفت رشد کرده و سایر قیمت‌های کالایی نیز با وجود تغییرات نرخ بهره، روند صعودی را به همراه داشتند که در این راستا می‌توان به افزایش قیمت شکر اشاره کرد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مس با افزایش نرخ بهره آمریکا

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه مدت تأثیر سریع و آنی در بازار‌های کشور نداشته و البته در میان مدت با رفع سایر ریسک‌ها از جمله ریسک جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت و به دنبال آن سایر محصولات وارد فاز رکودی خواهند شد.

افنانی در پایان اظهار کرد: از طرفی افزایش تقاضا‌های چین به نوعی توانست از کاهش تقاضا به واسطه رشد نرخ بهره جلوگیری کند؛ اما در این راستا افزایش نرخ انرژی کماکان ادامه دار خواهد بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که سایه تهدید جنگ و مدیریت نشدن قیمت انرژی در جهان وجود داشته باشد، این اتفاق نمی‌تواند در کوتاه مدت به تنهایی تأثیر سریعی در اقتصاد داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم
علی محمد خبیری مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم

ثبات در قیمت کامودیتی ها علی رغم رشد نرخ بهره
نگاهی به بازارهای جهانی پس از تصمیم فدرال رزرو:

ثبات در قیمت کامودیتی ها علی رغم رشد نرخ بهره

ارسال نظر