بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
دو کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهند:

قیمت کامودیتی ها ریزشی می شود؟

قیمت کامودیتی ها ریزشی می شود؟
پیش بینی شده افزایش نرخ بهره آمریکا در دو مرحله دیگر صورت بگیرد چرا که با این اقدام موفق به کنترل نقدینگی شد و همچنان جای کافی برای انجام افزایش نرخ بهره وجود دارد.
کد خبر : ۲۵۹۴۱۵

قیمت کامودیتی ها ریزشی می شود؟

بورس نیوز:

علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش نرخ بهره آمریکا بیان کرد: افزایش نرخ بهره آمریکا قبلا پیش بینی شده و در واقع می‌توان گفت این اتفاق پیشخور شده بود؛ بنابراین تا زمان افزایش نرخ بهره مجدد، این اتفاق تأثیری در روند بازار سرمایه نخواهد داشت. صنایع داخلی کشور نیز در محدوده قیمتی به معیار‌های دیگری وابسته بوده و نگاه بازار به قیمت کامودیتی‌ها با این تغییرات کلان، دور از انتظار خواهد بود؛ اما قاعدتا رکودی که در برخی از صنایع بوجود آمده، به دلیل پیش بینی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برآورد‌ها بر این بود که کامودیتی‌ها بر اساس صنایع حرکت نکرده و عوامل بنیادی دیگری در این زمینه تأثیر می‌گذارد. در این راستا پیش بینی شده افزایش نرخ بهره آمریکا در دو مرحله دیگر صورت بگیرد چرا که با این اقدام موفق به کنترل نقدینگی شد و همچنان جای کافی برای انجام افزایش نرخ بهره وجود دارد. البته محدوده مقدار افزایش نرخ را نمی‌توان پیش بینی کرد.


بیشتر بخوانید: بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟


رحیم کریمی کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص عنوان کرد: این افزایش نرخ منجر به تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضای طلا شده که در نهایت باعث افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی می‌شود. از طرفی این اقدام باعث افزایش هزینه‌های تولید و افت رشد اقتصادی می‌شود که در نتیجه تقاضا برای کامودیتی‌ها به خصوص در بخش معدنی و فلزی کاهش پیدا کند.

کارشناس بازار با اشاره به تأثیرا افت قیمت طلا اذعان کرد: به دنبال کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها در روند نزولی قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر بوده که افزایش نرخ بهره به دلیل تأثیر خود در نرخ کالا‌های اساسی و با توجه به اینکه رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد، در نهایت باعث افت تقاضا در حوزه نفت خواهد شد. از طرفی با کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها در حوزه جهانی، بازار داخلی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین لازم به ذکر بوده که اگر شرکت‌های کامودیتی محور با قیمت کمتری ارزش گذاری شوند، می‌توان گفت تأثیر موقتی در بازار داشته و مجددا متعادل خواهد شد. همچنین بازار داخل کشور متأثر از ارز داخلی و تورم بوده و در واقع افزایش نرخ دلار برای صنایع کامودیتی محور تأثیر بسزایی دارد. به گونه‌ای که احتمالا همدیگر را پوشش داده و از نظر مبلغی تأثیر آنچنانی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه
امین ناطقی راد مدیر سرمایه گذاری شرکت پارس آریان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه

خروج بیت کوین از ۱۰ دارایی برتر جهان
براساس ارزش بازار انجام شد؛

خروج بیت کوین از ۱۰ دارایی برتر جهان

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟
دو کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهند:

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم
علی محمد خبیری مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم

ارسال نظر