بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد با ۱۵۳ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
کد خبر : ۲۶۰۷۱۳

موافقت با تحقیق و تفحص از ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد

بورس نیوز: نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد با ۱۵۳ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این گزارش مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح گزارش کمیسیون عنوان کرد: این تحقیق و تفحص تجمیع شده ۳ تقاضای تحقیق و تفحص از جانب نمایندگان بوده که طرفین محور‌های تحقیق و تفحص را در کمیسیون مطرح و کمیسیون نظر خود را در قالب این گزارش ارائه کرد.

وی گزارش کمیسیون متبوعش را بدین شرح قرائت کرد:

بر این اساس بازگشت به نامه‌های شماره ۶۰۷۱۹۵ مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۹ و ۵۷۷۶۱۰ مورخ ۲۲/۱/۱۴۰۰ و ۱۶۴۵۱۹۵ مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۰ موضوع تقاضا‌های جناب آقای علی بابائی کارنامی نماینده محترم ساری و میان دور مبنی برتحقیق و تفحص از "عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و صنایع فولاد و خودرو وابسته به ایمیدرو و ایدرو" و جناب آقای محمدرضا صباغیان نماینده محترم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد مبنی برتحقیق و تفحص از "عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و کلیه شرکت‌های وابسته" و آقای احسان ارکانی نماینده محترم نیشابور، فیروزه و زبرخان مبنی برتحقیق و تفحص از "عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) " به استحضار میرساند:

ضمناً با توجه به تشابه عناوین تحقیق وتفحص ها، گزارش ادغام آن با محور‌های زیر ارسال می‌شود.

محور‌های تحقیق و تفحص:

۱- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی

۲- بررسی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرح‌ها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرح‌های اجراشده تاکنون بر بهره‌وری و سودآوری این شرکت‌ها

۳- بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی

۴- بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکت‌های ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی

۵- بررسی میزان بهره‌وری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکت‌های وابسته به ایمیدرو

۶- تحقیق درخصوص تاثیر و سهم سازمان ایمیدرو و شرکت‌های وابسته در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید

۷- توجه به مناطق محروم، اشتغال‌زایی و پایبندی به حقوق جوامع محلی و حفظ و صیانت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع تجدیدناپذیر و حقوق نسل‌های آینده از ارزش‌های مصوب سازمان ایمیدرو است. چقدر این ارزش‌ها رعایت شده است؟

۸- دلیل فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در صنعت مس و آلومینیوم

۹- نحوه انتصابات بخصوص استفاده از مدیران بازنشسته محکومین اقتصادی

۱۰- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در صدور مجوز به معادن و ایجاد واحد‌های صنایع جواز معدنی

۱۱- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در خصوص چگونگی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

۱۲- رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت حفظ و حراست آنومالی‌های مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی

۱۳- رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه نحوه واگذاری ببخشی از فعالیت‌های خود به بخش خصوصی

۱۴- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و علی الخصوص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت اجرای صحیح حقوق کاشف معادن وفق مواد ۸ و ۹ قانون.

محمدرضا صباغیان بافقی درباره تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد، گفت: تحقیق و تفحص نباید از سوی کمیسیون صنایع و معادن رد می‌شد، زیرا این اقدام می‌تواند موجب برطرف شدن ایرادات در ۲ مجموعه مذکور شود.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی دارای اهمیت است، اظهار کرد: بررسی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرح‌ها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرح‌های اجراشده تاکنون بر بهره‌وری و سودآوری این شرکت‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

متقاضی تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو، ادامه داد: بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی و همچنین بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکت‌های ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی از دیگر موضوعاتی است که در محور تحقیق و تفحص مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: بررسی میزان بهره‌وری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکت‌های وابسته به ایمیدرو نیز امری قابل تامل است.

در ادامه احسان ارکانی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد، گفت: ایمیدرو یکی از شرکت‌های بزرگ هلدینگ دولتی در بخش معادن بوده و در حوزه‌های مس، سیمان، مواد معدنی و ... فعالیت می‌کند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براساس چشم انداز پیش بینی شده این مجموعه باید در سال ۱۴۰۱ به یک مجموعه بزرگ و سازمان توسعه دهنده و تسهیل گر بخش معادن ایران تبدیل می‌شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با این هدف گذاری فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: براین اساس تقاضای تحقیق و تفحص از ایمیدرو و ایدرو و شرکت‌های تابعه طی ۳ سال اخیر ارائه شده است، در این میان جای این سوال وجود دارد چرا کمیسیون صنایع این تقاضا را رد کرد، اما به موضوعاتی کم اهمیت‌تر رأی مثبت داده است.

نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو، تصریح کرد: با این تحقیق و تفحص نسبت به حیات خلوت و تاریکخانه‌ای که در این حوزه وجود دارد روشنگری صورت خواهد گرفت و موضوعاتی مانند میزان دارایی، سود خالص سالانه، میزان فروش، سرمایه گذاری، نحوه انتصابات، نحوه جذب و حتی استخدام در شرکت‌های وابسته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزیر اقتصاد به سوالات نمایندگان پاسخ می دهد
در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛

وزیر اقتصاد به سوالات نمایندگان پاسخ می دهد

واردات انواع خودرو را مصوب کردیم
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

واردات انواع خودرو را مصوب کردیم

تثبیت قیمت برنج در سال آینده
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس پیش بینی کرد:

تثبیت قیمت برنج در سال آینده

ارسال نظر