بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:

خرید ۱۰ هزار بلیت اربعین توسط مردم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: درباره آمار فروش بلیت‌های اربعین بیان کرد: طبق آماری که تا کنون داشتیم، ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و مردم خرید کردند.
کد خبر : ۲۶۲۰۱۳

خرید ۱۰ هزار بلیت اربعین توسط مردم

بورس نیوز: محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی درباره نقش شرکت‌های هواپیمایی برای جابجایی مسافران دراربعین اظهار کرد: جلسات ستاد اربعین از سال گذشته به دستور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد و حوزه هوایی هم مستثنی نبود و ما نیز در این خصوص جلساتی داشتیم. با تجربه سال‌های گذشته امسال محدودیت در حوزه کرونا کمتر شده و ۱۵ شرکت هواپیمایی ایران را برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی به کار گرفتیم.

وی درباره ظرفیتی که توسط سازمان هواپیمایی و شرکت‌ها پیش‌بینی شده، اظهار کرد: ما پیش از این، ۱۲۰ پرواز هفتگی به‌صورت منظم به عراق داشتیم، این عدد در ایام محرم و تا قبل از اربعین به ۱۵۵ رسیده و در بازه زمانی ۱۵ تا پایان شهریور که روز اربعین در ۲۶ شهریور را نیز شامل می‌شود، پیش‌بینی ما ۲۵۰ پرواز برنامه‌ای و ۷۵۰ پرواز فوق‌العاده است که در مجموع به ۱۰۰۰ پرواز می‌رسد. درواقع پیش‌بینی کردیم که می‌توانیم میانگین ۱۰۰ هزار مسافر را در بازه زمانی ۱۵ روز جابه‌جا کنیم که تقریبا دو برابر ظرفیت سال گذشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش این ظرفیت وجود نداشت، بیان کرد: افزایش این ظرفیت مصوبات خاصی را نیاز دارد که در حال حاضر امکانش نیست و از طرفی نسبت به قیمت‌های شرکت‌های هواپیمایی ممکن نیست. ما سال‌های گذشته پرواز‌هایی را به‌صورت غیرمستقیم داشتیم و امسال هم ایرلاین‌های خارجی این کار را انجام می‌دهند. اما ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند پاسخگوی ظرفیت فرودگاه‌های عراقی باشند.

محمدی‌بخش با بیان اینکه پرواز‌های ایرانی از ۲۰ فرودگاه کشور عازمند، اما در عراق تنها دو فرودگاه نجف و بغداد پذیرای زائران هستند، گفت: با توجه به این موضوع، محدودیت‌هایی را خواهیم داشت. این هفته دیداری در عراق خواهیم داشت، برای بررسی امکاناتی که می‌توانند به هواپیما‌های ما ارائه دهند، محدودیت‌ها را بررسی می‌کنیم و هرچه فرودگاه‌های بغداد و نجف اعلام کنند، سعی می‌کنیم ظرفیت لازم را ایجاد کنیم.

وی درباره نحوه بلیت‌فروشی برای اربعین توضیح داد: امسال یک شرایط متفاوت رقم خورد. ما قیمت بلیت را ۶ میلیون تومان تعیین کردیم که ۲.۵ میلیون را فرودگاه عراق به ازای هر مسافر دریافت خواهد کرد. در هماهنگی با ایرلاین‌ها به عدد ۶ میلیون تومان رسیدیم، هرچند مورد موافقت برخی شرکت‌های هواپیمایی نبود، اما برای کوتاه کردن دست دلال‌ها اعلام کردیم تنها ایرلاین‌ها باید فروشنده باشند و نظارت ما هم روی همین شرکت‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازه زمانی اربعین، ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه در نظر گرفته شده، گفت: از اول دهه محرم، مردم به‌صورت هفتگی برای ۱۵۵ پرواز به روال عادی بلیت تهیه کردند، اما از شنبه ۱۲ شهریور که مقرر شد بلیت‌های بازه اربعین به فروش برسد، به‌دلیل حجم درخواست‌ها مشکلاتی وجود داشت. با توجه به اینکه امسال پنج میلیون زائر اربعین پیش‌بینی شده، مجموعه درخواست‌های هوایی هم زیاد است، به‌دلیل گرمای هوا و سهولت سفر هوایی، استقبال چشمگیری از سفر هوایی خواهد شد که متاسفانه نمی‌توانیم پاسخگوی این میزان درخواست باشیم، این محدودیت‌ها البته به طرف عراقی هم برمی‌گردد.

محمدی‌بخش درباره آمار فروش بلیت‌های اربعین بیان کرد: طبق آماری که تا کنون داشتیم، ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و مردم خرید کردند. چند سایت شرکت‌های هواپیمایی در ساعات ابتدایی دچار مشکل شدند، اما به تدریج از بعدازظهر این مشکل رفع شد و این روند در روز‌های آینده ادامه دارد و عرضه پلکانی به مردم کمک می‌کند که بلیت مورد نظر خود را دریافت کنند. البته این آمار از آمار نیرو‌های مسلح و وزارت امور خارجه جداست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه نظارت بر نحوه فروش بلیت‌های اربعین چگونه انجام می‌شود، توضیح داد: با دستگاه‌های قضایی صحبت کردیم و سخت‌گیرانه با این موضوع برخورد می‌کنیم تا بلیت را قیمت مناسب عرضه کنیم. با اقداماتی که انجام شده، دست کسانی که به دنبال بازار سیاه بودند، کوتاه شده و ماهم باید نظارت خود را ادامه دهیم، برای این منظور لیست خرید بالای ۹ نفر نداریم و این می‌تواند به جمع‌آوری بازار سیاه کمک کند و در روز‌های آینده می‌توانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به زائران کمک کنیم و تاکید وزیر و رئیس جمهوری هم همین است. اینکه بخواهیم ظرفیت‌های هوایی را دو برابر کنیم، کار جهادی و شبانه‌روزی می‌طلبید که صورت پذیرفته تا شرمنده زائران نباشیم و بتوانیم سرویس خوبی هم در ایران و هم در عراق ارائه دهیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت:

امکان فروش بلیت هوایی اربعین فقط از ایرلاین ها

افزایش ساعت فعالیت بازار متشکل ارزی
مدیرعامل بازار متشکل ارزی ایران گفت:

افزایش ساعت فعالیت بازار متشکل ارزی

ارسال نظر