بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق گفت:

کاهش ارزش ۸ درصدی صادرات به عراق

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق از کاهش ۸ درصدی صادرات به عراق از نظر ارزشی خبر داد.
کد خبر : ۲۶۲۱۵۳

کاهش ارزش ۸ درصدی صادرات به عراق

بورس نیوز: سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در تشریح وضعیت صادرات ایران در ۵ ماه سال جاری اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد که صادرات ایران به عراق در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ولی براساس آمار این اتفاق نیفتاده است. البته آمار گویای دقیق وضعیت صادرات به عراق نیست، زیرا از طرفی آمار صادرات برق به عراق ذکر نشده و همچنین آمار صادرات گاز به عراق نیز هر چند ماه یکبار به آمار اضافه می‌شود و به یکباره آمار صادراتی به این کشور را تغییر می‌دهد، لذا آمار کنونی به طور دقیق بیان کننده آمار صادراتی به این کشور نیست.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت‌ها در بسیاری از اقلام از جمله فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها صادرات به عراق به لحاظ ارزشی کاهش یافته است، اظهار داشت: سال گذشته در ۵ ماه نخست سال ارزش صادرات به کشور عراق ۳ میلیارد ۲۲۰ میلیون دلار بود که امسال این رقم در ۵ ماهه نخست سال به ۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار کاهش یافته است و بر این اساس به لحاظ ارزشی صادرات کشورمان به عراق در حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق افزود: به لحاظ وزنی نیز سال گذشته ۱۲ میلیون و ۱۵۲ هزار تن کالا به عراق صادر شده است و امسال میزان صادرات ما به عراق ۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تن بوده است که این آمار نیز نشان می‌دهد، به لحاظ وزنی صادرات ما به عراق بین ۲۸ تا ۲۹ درصد کاهش یافته است.

وی درباره کاهش صادرات به عراق بیان کرد: بخشی از کاهش صادرات به این کشور در نتیجه ناآرامی‌های عراق و بخشی نیز مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت کالا‌های صادراتی است، همچنین تشکیل نشدن دولت عراق و ابلاغ نشدن بودجه پروژه‌ها در این کشور از عوامل اثرگذار بر کاهش صادرات به عراق است، بنابراین علیرغم درآمد‌های سرشار نفتی عراق هیچکدام از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در عراق شروع نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از کم‌کاری‌ها توسط مسئولان نیز باعث کاهش صادرات به عراق شده، گفت: با وجود اینکه سفیر جدید در این کشور معرفی کرده‌ایم، اما هنوز کاری برای توسعه روابط تجاری انجام نشده است.

حسینی گفت: چینی‌ها در هر ماه حدود یک میلیارد دلار و کشور ترکیه در هر ماه حدود ۸۰۰ میلیون دلار به کشور عراق صادرات دارند و این در حالی است که صادرات ما به این کشور در هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون دلار است، بنابراین لازم است تا همه ارگان‌های فعال در رابطه با عراق به طور جدی تلاش کنند تا ما بتوانیم صادرات خوبی به عراق داشته و از رقبا در این بازار پیشی بگیریم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر