بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
آرش علوی، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید
دلار به قیمت‌های بیش از ۳۱ هزار تومان رسیده است و از سوی دیگر بازار سرمایه همچنان سنگینی سایه بلاتکلیفی برجام را بر سر خود حس می‌کند.
کد خبر : ۲۶۲۳۷۹

هرچه زودتر از رانت و فساد جلوگیری کنید

در همین راستا آرش علوی، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی کرمان به بورس نیوز گفت: اختلاف قیمت میان ارز نیمایی و بازار آزاد ، رانت و یک اشتباه بزرگ اقتصادی مانند عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی است، دولت‌ها اگر متصور هستند که دست‌کاری قیمت‌ها منجر به تعدیل آن می‌شود، سخت در اشتباه‌ هستند و دلیل پافشاری بر این اشتباه، اما مشخص نیست. بانک مرکزی مدعی است که سامانه نیما بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، اما در این سامانه نرخ‌ها دستوری است. این نرخ توافقی نیست و تمام صنایع بزرگ مکلف به تبعیت از آن هستنند و در سطوح مدیریت تصور می‌شود نرخ واقعی بازار همین است، یعنی در شرایط تورمی ۴۰-۵۰ درصدی در مدت ۶ ماهه هیچ قیمت‌گذاری در بازار توافقی انجام نمی‌شود.

یکسان سازی نرخ دلار آزاد و نیما سبب کاهش فساد می شود

وی افزود: هرچه زودتر نرخ ارز نیما با دلار آزاد که بعضا به آن قاچاق اطلاق می‌شود برابر شود فساد کمتر خواهد شد. اما نکته اینجاست که درک نشدن این موضوع از جانب بانک مرکزی جای تامل و تاسف دارد.

علوی با اشاره به اینکه گره زدن صنایع با نرخ تصنعی دلار معنایی ندارد، تشریح کرد: بعضی از مواد اولیه تولیدات هر کشوری چه به صورت تکنولوژیک چه به صورت مواد خام باید وارد کشور شوند ، طبیعی است که با نرخ روز واردات انجام می‌شود . با هر نوسانی در نرخ دلار ، صنایعی ضربه خواهند خورد در حالی که این قیمت واقعی آنهاست. اقتصاد کشور باید قدرت بگیرد ، نرخ دلار مصنوعی ، تولید بسیاری از کالا ها را توجیه نمی کند.

وی ادامه داد: پس گره زدن صنایع با دلار بی معنی می‌شود همچنین دلار باید تک نرخی شود؛ وقتی که دولت به اشتباه بعضی از نیاز‌ها و تقاضا‌های مشروع بازار ارز را به رسمیت نمی‌شناسد، آنجاست که بازار موازی شکل می‌گیرد. با وجود تمام اقدامات قهری و تشکیل بازار متشکل ارزی اگر نیاز‌ها مرتفع نشود و روش چنین باشد، برآیند به همین صورت است.

قیمت دلار واقعی بیش از قیمت های فعلی است

علوی بااشاره به کم شدن علاقه‌مندی کشور برای احیایی برجام تبیین کرد: بدر هر نوع مذاکره‌ی اگر هر یک از طرفین به درخواست‌های خود بی‌افزایند به این معنی است که یا شانس پیروزی را بیشتر می‌داند یا علاقه‌ای به ادامه مذاکرات ندارد. اما در این بین جهش‌های ارزی را نمی‌توان نادیده گرفت باید گفت که ۳۱ هزار تومان برای دلار خوش‌بینانه است، با توجه به نرخ تورم موجود باید دلار در محدوده ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان باشد.

دلار در قیمت زیر ۳۱ هزار تومان پایدار نخواهد بود

این کارشناس ارزی بیان کرد: در شرایط فعلی بخشی از دلایل پایین بودن نرخ دلار در کانال‌های ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان فروش بهتر نفت به دلیل جنگ اروپا و کم شدن سخت‌گیری آمریکا در خصوص تحریم است. دولت در حال حاضر نقدینگی دارد و از طریق بازگشت پول‌های صادراتی منابع را در قالب بازار نیما به اقتصاد تزریق می‌کند. برای موفقیت اقتصادی در ابتدا باید تورم کنترل شود، تورم بالا مرگ اقتصاد است. دلار که مشخصه سوم و چهارم تاثیرگذاری در اقتصاد است معلول تورم است و علت آن نیست، دلار بدون توافق و با توافق برجامی در قیمت ۳۱ هزار تومان پایدار نیست.

نرخ دلار به کمک بازار سرمایه خواهد آمد

علوی در پایان سخنانش به بورس نیوز گفت: در مورد بازار سرمایه باید گفت به دلیل آنکه بخش عمده شرکت‌ها محصولات صادراتی را ارائه می‌کنند، تاثیر دلار در این بخش مثبت خواهد بود. از سوی دیگر برجام هم با بالا بردن امید و شانس سرمایه‌گذاری خارجی بورس را تقویت می‌کند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

بازار سهام به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

کاربران بورس نیوز نظر خود را اعلام کردند؛

بازار سهام در هفته جاری چه وضعیتی خواهد داشت؟

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند
حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند

علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

طولانی ترین دوره تورم تاریخ بشر در ایران

ارسال نظر