بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
پایداری استفاده از سوآپ انرژی از ابزار مدرن در این حوزه
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از ابزارآلات مدرن در حوزه انرژی پایدار استفاده از سوآپ انرژی است که هم می‌تواند جبران‌کننده ناترازی گاز کشور در فصل سرما باشد و هم دیپلماسی انرژی را برای کشور فعال‌تر کند.
کد خبر : ۲۶۳۶۴۵

پایدار استفاده از سوآپ انرژی از ابزار مدرن در این حوزه

بورس نیوز: مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از ابزارآلات مدرن در حوزه انرژی پایدار استفاده از سوآپ انرژی است که هم می‌تواند جبران‌کننده ناترازی گاز کشور در فصل سرما باشد و هم دیپلماسی انرژی را برای کشور فعال‌تر کند.

وی افزود: سوآپ گاز روسیه برای کشور یک فرصت خوبی است و معاهدات دوجانبه و چند جانبه و همچنین تعهدات سیاسی و اقتصادی میان کشور‌های منطقه ایجاد می‌کند که قطعاً این موارد امنیت پایدار و رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه دولت قبل در حوزه دیپلماسی با ادعای تسلط بر زبان دنیا، وارد بازار انتخابات شد و پس از آن به مدت هشت سال حتی آب خوردن مردم را به دیپلماسی برجام و چند کشور محدود اروپایی گره زد. در واقع در آغاز کار دلار ۳ هزار تومانی و مرغ ۴ هزار تومانی را تحویل گرفت و دلار ۳۰ هزار تومانی و مرغ ۴۰ هزار تومانی را تحویل ملت داد.

یوسفی تاکید کرد: این گرانی‌ها نشان داد که راه‌حل مشکلات اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها نیست، بلکه به فرمایش حضرت آقا بی‌اثر کردن تحریم‌ها است.

وی پیرامون تأمین گاز شمال کشور در فصل سرما بیان کرد: سوآپ گاز، دیپلماسی فعال است و قطعاً از نظر اقتصادی برای کشور سودمند خواهد بود. با توجه به آنکه استان‌های سردسیر در شمال کشور قرار دارند و خطوط انتقال گاز از جنوب به شمال کشور امتداد می‌یابد و هزینه‌های میلیاردی را در بردارد و در نهایت ممکن است در انتهای مسیر افت فشار و مشکلاتی را در برداشته باشد؛ لذا سوآپ گاز از کشور ترکمنستان و روسیه کمک می‌کند تا از نزدیک‌ترین مسیر این گاز را تأمین کنیم و به نوعی امنیت انرژی را برای هم ایران و هم کشور‌های منطقه ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: تجربه نشان داده است که موقعیت سوق‌الجیشی کشورمان قابل چشم‌پوشی نیست و می‌تواند با چندین کشور در منطقه، دیپلماسی انرژی فعالی داشته باشد و هاب انرژی در منطقه باشد.

یوسفی افزود: سوآپ و انتقال انرژی به شرطی قابل اجرا است که ما سرمایه گذاری لازم را در مدت ۵ تا ۸ سال آینده در حوزه‌ی صنایع مرتبط با نفت و گاز انجام دهیم. بر اساس اسناد بالادستی در افق سال ۱۴۰۸، ما باید به تولید روزانه یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز برسیم؛ در حال حاضر روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز تولیدات داریم که این افزایش مستلزم این است که این فرصت طلایی را از دست ندهیم و از یک کشور صادرکننده در حوزه انرژی به یک کشور واردکننده تبدیل نشویم.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: به دنبال سوآپ گاز روسیه، تأسیسات بلا استفاده فعلی کشور به کار گرفته می‌شود و باعث ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد. در حقیقت معاهدات میان کشور‌های منطقه رشد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان در خصوص عملکرد و استفاده دولت از ظرفیت‌های کشور‌های همسایه گفت: اقدامات خوبی از سوی دولت در این یک سال و چند ماه در نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفته است. توجه به دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و دیپلماسی انرژی و برگرداندن منابع بلوکه شده‌ی کشور از برخی از کشور‌های خارجی، نشان دهنده‌ی مدیریت خوب آقای رئیس جمهور، وزارت نفت و شرکت ملی نفت است. مشکلات زیادی وجود دارد، ولی به لطف خدا در کنار هم می‌توانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر