بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
افزایش قیمت دلار، خرید را برای مردم سخت کرد
اقدام دولت آمریکا در افزایش نرخ بهره باعث افزایش قیمت دلار در بازار جهانی شده و بالا رفتن ارزش دلار تقریباً خرید هر چیزی را برای مردم سایر کشور‌ها سخت کرده است.
کد خبر : ۲۶۳۹۴۰

افزایش قیمت دلار، خرید را برای مردم سخت کرد

بورس نیوز: مجله آمریکایی فورچون نوشت: اقدام دولت آمریکا در افزایش نرخ بهره باعث افزایش قیمت دلار در بازار جهانی شده و بالا رفتن ارزش دلار تقریباً خرید هر چیزی را برای مردم سایر کشور‌ها سخت کرده است.

سقوط ارزش روپیه هزینه تامین مواد اولیه و خدمات حمل و نقل را در هند افزایش داده است. در مصر هزینه‌های زندگی چنان بالا رفته است که فردی مثل مصطفی جمال، مامور امنیتی این کشور مجبور شده است زن و دختر یک ساله‌اش را برای زندگی با والدینش به روستایی در ۷۰ مایلی قاهره بفرستد. جمال تنها در قاهره مانده است و آپارتمانی مجردی را با چند جوان دیگر اجاره کرده است. او دو شغله شده و با این وجود گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کرده است. وی گفت: قیمت هر چیزی دو برابر شده است. هیچ راه چاره دیگری باقی نمانده است.

بر اساس این گزارش در سرتاسر جهان افراد زیادی هستند که درد و رنج جمال را تجربه می‌کنند. یک فروشنده قطعات خودرو در نایروبی، یک فروشنده لباس بچه در استانبول و یک واردکننده در منچستر انگلیس شکایت مشابهی را دارند. آن‌ها می‌گویند افزایش قیمت دلار پول ملی‌شان را ضعیف کرده و باعث جهش قیمت هر چیزی در کشورشان شده است. این در حالی است که خانواده‌ها از ماه‌ها قبل نیز در اثر حمله روسیه به اوکراین با کمبود مواد غذایی و سوخت روبرو شده‌اند.

اسوار پراساد، پروفسور سیاست تجاری در دانشگاه کورنل آمریکا گفت: افزایش ارزش دلار آمریکا اوضاع اقتصادی در سایر کشور‌ها را بدتر کرده است. اقتصاددان‌های بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند جهش ارزش دلار احتمال بازگشت رکود به اقتصاد جهان در سال آینده را افزایش داده است.

قیمت دلار در سال جاری میلادی ۱۸ درصد افزایش یافته و در ماه میلادی گذشته به بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته رسید. این رشد قیمت دلایل عجیب و غریبی ندارد. فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم در این کشور طی سال جاری پنج بار نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را افزایش داده و از احتمال افزایش‌های بیشتر خبر داده است. این کار باعث افزایش بیشتر نرخ طیف گسترده‌ای از اوراق دولتی و شرکتی در آمریکا شده است. سرمایه‌گذاران جذب این اوراق شده‌اند و در نتیجه ارزش دلار بالا رفته است.

برخلاف دلار، سایر ارز‌ها عمدتاً با کاهش ارزش خود مواجه شده‌اند. به ویژه پول ملی کشور‌های فقیر ضربه زیادی از گرانی دلار متحمل شده‌اند. روپیه هند ۱۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را طی امسال از دست داده است. پوند مصر ۲۰ درصد و لیر ترکیه نیز ۲۸ درصد در برابر دلار ارزان‌تر شده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر