بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است
شاخص کل در بین فعالان بازار و سرمایه‌گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص‌ها است. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. در این روز‌ها تمام توجه‌ها به این شاخص است چراکه پس از مدتی بار دیگر وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شده است.
کد خبر : ۲۶۴۱۰۳

شاخص کل به ۱.۶ میلیون واحئ می‌رسد؟

بورس نیوز: 

میزان سود و زیان تعیین کننده شرایط است


هابیل خاوری، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: هر فعالی بازار سهام را از دیدگاه خود سبز یا قرمز می‌داند و نمی‌توان سبز یا قرمز بودن نقشه را به خوب یا بد بودن بازار سرمایه ربط داد. در بازار سهام تولید و سودآوری شرکت‌ها مشخص است حتی همین مثبت یا منفی شدن هم از نوسانات نرخ ارز، نرخ بهره بین بانکی، نوسانات قیمت نفت خام، شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر می‌پذیرد. در نهایت تمام این اتفاقات منجر به تغییر قیمت سهام می‌شوند، افراد نیز اقدام به معامله می‌کنند و سبزپوشی تابلو را رقم می‌زنند که خوراک خوبی برای رسانه‌ها می‌شود تا بگویند بازار سهام شرایط مطلوبی دارد. البته که خوب یا بد بودن بازار سهام بستگی به پرتفوی افراد دارد و میزان سود و زیان آن‌ها تعیین کننده شرایط بازار است.


شاخص کل به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می ‌رسد


این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: با توجه به حجم و ارزش معاملات فعلی هفته جاری (تمام افراد دیدگاه تکنیکالی به شاخص کل دارند، فعالین تمام مشخصه‌های اقتصادی را در بررسی روند شاخص کل دخیل نمی‌کنند. شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار دارد.) محدوده فعلی شکسته می‌شود. با نگاه به جدا شدن نمودار شاخص کل و بسیاری از سهام به نظر می‌رسد از ابتدای آذرماه نمودار خود سهام از شاخص کل با اهمیت‌تر شود، ولی با توجه به حجم و ارزش معاملات و برآیند مثبت ورود پول حقیقی، همچنین عدم فروش بازارگردان‌ها و احتمال ثبات در نرخ بهره بین بانکی اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد، شاخص کل محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی را می‌شکند و با شکسته شدن آن به سقف قبلی خود یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می‌رسد.


رابطه پیچیده تورم و رشد بازار سهام


وی با اشاره به احتمال افزایش نرخ تورم جهانی عنوان کرد: البته تورم جهانی بی شک باعث تسریع روند تورمی در کشور می‌شود. تاثیر تورم بر بازار‌ها محدود است، چراکه برخی معتقدند که تورم باعث رشد بازار سهام می‌شود. موضوع رشد ناشی از تورم در بورس تا حدودی منطقی است اگر تورم بالا رود افراد به دنبال نقد کردن، دارایی‌های آنی خود هستند که اولین گزینه همین بازار سهام است. از سوی ادامه دار شدن تورم در کشور می‌تواند معیشت را با مشکل مواجه کند و انتظارات رشد بازار سرمایه را به صفر برساند. سیاست مقابله با تورم از سوی فدرال رزرو آمریکا به خوبی در حال اجرا است و این دست سیا ست‌ها بر شاخصه‌های کلان کشورنیز تاثیر گذار خواهد بود و احتمال ایجاد نوسان در اقتصاد کشور را بالا می‌برد. چراکه بخشی از اقتصاد کشور دلار محور است به عنوان مثال شاخص کل رابطه نزدیک، اما با تاخیر زمانی کمتر نسبت به دلار دارد، ولی این رابطه نسبت به نفت خام کمتر است.


پتانسیل بالای فلزی ها برای رشد


خاوری در پایان به بورس نیوز گفت: در این برهه زمانی گروه فلزات می‌توانند تا پایان سال بازدهی مناسبی را ثبت کنند. باید گفت در این مدت بیشتر توجه‌ها به شاخص کل بوده و عملا بسیاری از سهام شاخص هم وزن که ارزنده هم هستند، دچار بی مهری شده‌اند و حتی بعضی از نماد‌ها می‌توانند بهتر از سهام شاخص ساز هم عمل کنند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیریت نرخ بهره بهترین راهکار برای تقویت بازار سهام
قادر معصومی خانقاه، مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

مدیریت نرخ بهره بهترین راهکار برای تقویت بازار سهام

پتانسیل تکنیکالی بازار سهام برای رشد
حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

پتانسیل تکنیکالی بازار سهام برای رشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
اشتباه شده
به دره 600000 واخدی در دسترس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
بله با شاخص سازی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
مگه ..- سواد نداری نزول را با صعود اشتباه کردی
مردم تا .سرکاره سرمایه وارد ابن جهنم پول سوزی نمی کنند............................................................