بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
روسیه خواهان اتصال بانکی مجدد به سوئیفت برای تسهیل صادرات غلات با توجه به کمبود جهانی مواد غذایی شد.
کد خبر : ۲۶۴۱۹۴

اتصال مجدد به سوئیفت برای تسهیل صادرات غلات

بورس نیوز: معاون وزیر دارایی روسیه راه‌هایی را برای رفع موانع تجارت کشاورزی در بحبوحه کمبود جهانی مواد غذایی پیشنهاد کرد. سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه می‌خواهد که روسلخوزبانک، به عنوان وام دهنده اصلی کشاورزی، مجدداً به شبکه مالی سوئیفت متصل شود تا صادرات غلات و کود روسیه را آزاد کند.

این اولین باری نیست که ما در این مورد بحث می‌کنیم، از دیدگاه من، اتصال مجدد روسلخوزبانک، که اکثر معاملات کشاورزی را تامین می‌کند، موضوع کلیدی است، ما این موضوع را مورد بحث قرار داده‌ایم و دوباره از نمایندگان سازمان ملل تضمین دریافت کرده‌ایم که آن‌ها نیز اهمیت این موضوع را می‌دانند.

اظهارات وی در پی دیدار با مقام‌های ارشد سازمان ملل در روز جمعه، در مورد توافقی که تضمین کننده انتقال ایمن صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه بود، پرداخت. بر اساس این پیمان که در ماه جولای با میانجی گری سازمان ملل و ترکیه به امضا رسید، روسیه به دنبال مهلت تحریمی برای تجارت کشاورزی خود بود، اما از آن زمان از تلاش‌های سازمان ملل برای رفع محدودیت‌های غرب که بر این بخش تأثیر می‌گذارد ابراز نارضایتی کرده است.

در حالی که تحریم‌ها، کشاورزی روسیه را مورد هدف مستقیم قرار نمی‌دهند، بر پرداخت‌ها، بیمه و کشتی رانی تأثیر می‌گذارند. بسیاری از بانک‌های روسی در اوایل سال جاری از سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت جدا شدند که تسویه حساب مستقیم برای صادرات را دشوار کرد.

به گفته ورشینین، یکی از راه‌های رفع این مشکل، افتتاح حساب‌های خبرنگاری در بانک‌های خارجی، مانند سیتی بانک و جی‌پی مورگان، برای تسهیل پرداخت‌ها برای صادرات روسیه است. وی با تاکید بر اینکه این گزینه می‌تواند موقتی باشد، گفت: راه‌حل اتصال مجدد به سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت، راسلخوزبانک است و قبل از پایان قرارداد غلات در ۱۹ نوامبر بایستی این مشکل حل شود.

ورشینین خاطرنشان کرد که هنوز مسکو با تمدید این پیمان موافقت نکرده است. پیش از این، تعدادی از مقام‌های ارشد روسیه هشدار داده بودند که اگر سازمان ملل به تعهدات خود در مورد صادرات روسیه عمل نکند، این کشور می‌تواند از توافق خارج شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر