بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
کامل ابراهیمیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد؛

عرضه اوراق دولتی را مدیریت کنید/ ۳ محرک قوی برای بازار سهام

عرضه اوراق دولتی را مدیریت کنید/ ۳ محرک قوی برای بازار سهام
برای حمایت از بازار سهام اقداماتی انجام شده که باید دید این اقدامات اثربخش هستند.
کد خبر : ۲۶۴۲۰۷

عرضه اوراق دولتی را مدیریت کنید/ ۳ محرک قوی بازار

بورس نیوز:

عرضه اوراق دولتی را مدیریت کنید/ ۳ محرک قوی برای بازار سهام


کامل ابراهیمیان، کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت این روزهای بازار سهام به بورس نیوز گفت : بازار سهام بعد از افت‌های هیجانی و احساسی که اوایل آبان به خود دید، در حال حاضر در شرایط پایداری به سر می‌برد و حتی روند مثبتی را هم در آن شاهد بودیم. علت اصلی مثبت شدن بازار اصلاح زیاد سهام و ارزندگی اکثر نمادها، بسته ۱۰ بندی حمایتی، ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و منابع تزریقی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود. ریسک‌های متعددی بازار سهام را متاثر می‌سازد که مهمترین آن بودجه (ابهامات نرخ خوراک پتروشیمی، وضع عوارض صادراتی و بهره‌های مالکانه) است، بیشتر فعالین به دنبال مرتفع شدن این ریسک هستند. این دست ریسک‌ها همواره در فصل پاییز گریبانگیر بازار سهام می‌شوند. در کنار ریسک بودجه وضعیت قیمت‌های جهانی هم وجود دارد همچنین اقتصاد‌های بزرگ این روز‌ها در رکود به سر می‌برند و این رکود قیمت کامودیتی‌ها و انرژی را متاثر کرده است.


وی افزود: از طرفی نرخ ارز را می‌توان پیشران بازار سرمایه دانست و با توجه به رشد نقدینگی فعلی، بالا رفتن نرخ ارز را تجربه خواهیم کرد و به تبع آن دلار نیما هم به آرامی صعودی می شود تا جایی که به رشد سودآوری شرکت‌ها کمک می کند. هرچند انتشار بیش از اندازه اوراق درآمد ثابت از جمله اوراق گام و همچنین عرضه زیاد آن در بازار سرمایه رشد عجیب نرخ بهره را منجر شد و ریسک بزرگی را برای سرمایه گذاری در سهام ایجاده کرده است. البته امید است با مدیریت عرضه‌های این چنینی در اوراق بدهی ، جریان سرمایه‌گذاری به بازار سهام افزایش یابد.

 

روزهای سبز بازار سهام می تواند تا پایان سال ادامه پیدا کند


این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: به نظر می‌رسد اگر ریسکی از طرف بودجه متحمل بازار سهام نشود، صنایعی که نسبت P\E مناسبی دارند مثل پالایشی ها، پتروشیمی ها، برخی غذایی‌ها و کشاورزی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب تا پایان سال باشند.

وی افزود : از طرفی این روز‌ها شاهد رشد حجم معاملات هستیم که به نظر می‌رسد بازار سهام از شرایط بحرانی یک تا ۲ ماه گذشته خارج شده است، چراکه گزارش‌های ۶ ماهه خوبی منتشر شده و انتظار می‌رود گزارش‌های میان دوره آتی هم خوب باشند، در نتیجه می‌توان افق مثبتی برای بازار سرمایه متصور بود. می‌توان گفت روند بازار سهام روبه رشد است، اما با شیبی آهسته این مسیر را سپری می‌کند و حتی احتمال می‌رود این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند.


انتظار برای رشد قیمت کامودیتی ها


ابراهیمیان در پایان به بورس نیوز گفت: بی شک تورم جهانی منجر به رکود در بازار‌ها می‌شود و سمت تقاضا را تضعیف می‌کند. از طرفی به دلیل تورم بهای تمام شده تولید کالا‌ها به ویژه کامودیتی‌ها افزایش پیدا می‌کند، در این حالت افت نسبی در قیمت‌های جهانی را شاهد هستیم. آخرین گزارش مربوط به تورم آمریکا حاکی از آهسته‌تر شدن روند افزایش تورم است و از طرفی اگر سیسات‌های سختگیرانه چین در قبال کرونا مرتفع شود، تقاضا تقویت می‌شود و انتظار رشد نسبی در قیمت کامودیتی ها را می‌توان داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند
سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فسادهای بورسی را افشا کنید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
چرا موارد زیر توسط سازمان بورس و وزارتخانه های اقتصادی پیگیری و تصمیم گیری نمیشود؟
1- چرا سهام پالایش و دارایکم در صورت فروش با نرخ ناو ابطال نمیشوند تا ضرر سهامداران رفع شود؟
2 - چرا سود سهامداران صندوق پالایش و دارایکم با وجود برگزاری مجمع شرکتهای زیر مجموعه در تیرماه به سهامداران این دو صندوق پرداخت نشده است؟
3- چرا سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و وزارت نفت درباره نرخ خوراک و گاز برای پالایشی ها و پتروشیمی ها و فولادی ها و سیمانی ها در بودجه سال آینده سکوت کرده اند و شفاف سازی نمیکنند؟
4 - چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره پایین ماندن دستوری نرخ دلار نیمایی و تفاوت زیاد با دلار توافقی و آزاد و بالا بردن نرخ سود و بهره بانکی و نرخ اوراق اسناد خزانه تا 23 درصد پاسخگو نیستند؟
5 - چرا سود سنواتی بالای 500 شرکت بورسی و فرابورسی متعلق به سالهای قبل میلیونها سهامدار با وجود گذشت 8 ماه از سال 1401 هنوز به حساب دهها میلیون سهامدار واریز نشده است؟این سودها حق الناس است میفهمید؟چرا پیگیری نمیکنید؟
6- چرا طرح سهام یار در بالاترین نقطه شاخص عملیاتی نمیشود بلکه تاریخ اجرای آن را پایین ترین ارزش پرتفو سهامداران در روزهای منفی ملاک حساب قرار گرفته است؟به این مورد اعتراض کنید.
7 - چرا سازمان بورس و رسانه ها پیگیر مواردی که خواسته میلیونها نفر از سهامداران است و سود مادی برای سهامداران و مردم دارد و باعث آرامش سهامداران و جامعه میشود پیگیری نمیکنند و دنبال مواردی می روید که مهم نیستند؟چرا واقعا؟
سهامدار خرد دزد زده در بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
دولتمردان دزد 2 سال قبل پول مارو خوردن کسی هم چیزی بهشون نگفت چرا که سر همشون تو یک آخوره.