بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند

سرمایه گذاران نباید به حرفه ای و غیر حرفه ای تفکیک شوند
مطابق با مصوبه هيئت مديره شرکت فرابورس ایران، سرمایه گذار حرفه ای به اشخاص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که حداقل یکی از شرایط ۱۰ گانه‌ای که اطلاع رسانی شده را دارا باشند، یکی از مهمترین شرایط در این خصوص سابقه عضویت در هیات مدیره نهاد های مالی است.
کد خبر : ۲۶۴۱۵۸

سرمایه‌گذاران در بازار نباید تفکیک شوند

بورس نیوز:  

سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: معیار و تعریف سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید مشخص شود، که خواسته بازار سهام نیز همین است. قانون سرمایه‌گذار حرفه‌ای به دنبال جذب سرمایه به سمت صندوق‌ها است تا ریسک آن‌ها را پوشش دهد. این قانون رانتی را از جانب نهاد ناظر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که بتوانند عملکرد بعضا ضعیف خود را با نوسانات سهام رانتی جبران کنند. با وجود رقابت زیاد بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید عرضه اولیه‌ها به هر نحوی این معامله انجام می‌شود.

حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای را بازار مشخص می‌کند


وی افزود: نکته دیگر این قانون امکان خرید سهام از جانب صندوق‌ها است همچنین آن‌ها این مزیت را دارند، که بعد از شناوری بازار سرمایه فروش خود را به سهامداران غیر حرفه‌ای شروع کنند. یعنی حرفه‌ای بودن رانتی بالغ بر ۲۰ تا۳۰ درصد ایجاد می‌کند. سوال اینجاست، اگر شرکت‌های عرضه شده پر ریسک هستند چطور سرمایه‌گذار حرفه‌ای با ۲۰ تا۳۰ درصد قیمت بیشتر سهام را به سهامدار غیر حرفه‌ای می‌فروشد. حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای بودن سرمایه‌گذاران بعد از فعالیت در بازار سهام مشخص می‌شود. 

تفکیک سهامداران بدون مشورت است

ذوالفقاری تصریح کرد: فروش عرضه اولیه به شکل فعلی دلیلی ندارد، تجربیات نشان می‌دهد که این نوع عرضه اولیه هیچ مزیتی نسبت به حالت قبلی ندارد. در چنین شرایطی عرضه اولیه‌های بدون خریدار، به صندوق‌ها داده می‌شود و تنها نفع آن برای سهامداران قبلی خواهد بود، بنابراین طرح غلط است و عرضه اولیه های اخیر گواه آن است. باید گفت برای اجرا و برنامه ریزی این طرح از کارشناسان بدنه بازار سهام استفاده نشده است.

سرمایه‌گذاران در بازار نباید تفکیک شوند

این فعال بازار سرمایه گفت: پیشنهاد می‌شود فعالین به حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم نشوند و به جای آن روش عرضه اولیه تغییر کند، برای مثال نحوه عرضه اولیه پخش رازی ۵ درصد برای عرضه عمومی و ۷ درصد برای صندوق ها، روش مناسب عرضه‌ی ۲۰ درصد از سهام شرکت است تا هر شخص به هر قیمتی خرید کند. روش مناسبی نیست که عرضه اولیه را به کد‌های خاص اختصاص داد، که منجر به صف خرید بی دلیل شود و فردای روز عرضه اولیه به دلیل نبود عرضه کافی، سهم رشدی کند و در نهایت منجر به ضرر خریدارانی شود که سهم را در حداکثر قیمت خریداری کردند.

باید با فعالین بورسی مشورت شود

ذوالفقاری در پایان گفت: فعالین بورس معتقدند که باید قبل از اخذ هر تصمیمی با آن‌ها مشورت شود، همانطور که قانون بازارگردانی بدون مشورت با بدنه بازار سرمایه تصویب شد و فایده‌ای برای بازار سهام نداشت. بازخورد قوانین را باید دید تا اگر نیاز به اصلاح دارد انجام شود، نباید برتصمیم اشتباه پافشاری کرد. در مبحث سهامدار حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای اگر منبع خارجی وجود دارد باید ارائه شود، شاید هم نظریه ای وجود دارد که فعالین مطلع نیستند اما تفکیک سهامداران شکست خورده و آمار نمایانگر آن است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در دسترس است

عواملی که می تواند بازار سهام را تا پایان سال صعودی نگه دارد
علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد؛

عواملی که می تواند بازار سهام را تا پایان سال صعودی نگه دارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
عجایب روزگار نگین ری ارزش روز هر واحد راتا 7820 تومان کارشناسی کرده ولی بازار گردان 6500 می خرد صندوق ارزش مسکن دیروز پول جمع کرده هنوز هیکاری انجام نداده 30 در صد بالا صف خرید نمی دانم کدامشان خواب تشریف دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
این بازار فاجعه است
سهامدار خرد دزد زده در بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
دولتمردان دزد 2 سال قبل پول مارو خوردن کسی هم چیزی بهشون نگفت چرا که سر همشون تو یک آخوره.