بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
مجید سوری، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟
برخی از کارشناسان بر این باورند که کلیت بازار سهام و شاخص کل در همین محدوده آرام می‌گیرد. در این بین بعضی از سهم‌ها که عقب مانده‌اند ممکن است، رشد کنند و یا بخشی تعدیل شوند، اما اعداد و ارقام شاخصه‌های بورسی در همین محدوده‌ها با نوسان ۵ درصد به کار خود ادامه می‌دهند.
کد خبر : ۲۶۴۵۱۹

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآوری تا پایان سال کدامند؟

بورس نیوز: 

مجید سوری، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: بازار متاثر از رشد نرخ دلار صعودی شد، از طرفی عدد بسیار زیادی را برای شاخص کل نمی‌توان متصور بود، مگر اینکه اتفاق خاصی ( نرخ ارز رشد کند و یا تحریم‌ها تشدید شود ) رخ دهد؛ در شرایط عادی کلیت بازار سهام و شاخص کل در همین محدوده آرام می‌گیرد. در این بین برخی از سهم‌ها که عقب مانده‌اند ممکن است، رشد کنند و یا بخشی تعدیل شوند، اما اعداد و ارقام شاخصه‌های بورسی در همین محدوده‌ها با نوسان ۵ درصد به کار خود ادامه می‌دهند.


۲ عاملی که رشد بورس را تضمین می‌کند


وی با تاکید بر ریسک‌هایی که بازار سرمایه را تهدید می‌کند، بیان کرد: در شرایط فعلی سهام خوب و با P/E منطقی در بازار زیاد دیده می‌شود. بازار سهام از نمیه دوم سال ۹۹ به بعد، نه تنها رشد را شاهد نبوده، بلکه کاهش هم داشته است، بخشی از آن به دلیل رشد‌های غیر منطقی نیمه اول سال ۹۹ و بخش دیگر به دلیل عقب بودن بورس نسبت به دیگر بازار‌ها بود. به نظر می‌رسد بازار سهام از آن ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست، مگر اینکه افزایش نرخ ارز یا تورم سنگین در آینده اتفاق بیافتند تا نقدینگی در آن جریان پیدا کند.


۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟


این فعال بورسی تشریح کرد: بازار سهام برای اولین مقصد سرمایه‌گذاری مناسب نیست، به افراد کم ریسک باید توصیه کرد که به بورس وارد نشوند یا در صورت ورود از ابزار‌های غیر مستقیم استفاده کنند. البته در شرایط فعلی با توجه به تاثیرپذیری کم صنعت غذایی از تحریم و تامین نیاز‌های واقعی مردم، این گروه می‌تواند گزینه‌ی قابل اطمینانی برای بازدهی تا پایان سال باشد. از طرفی هلدینگ‌ها از نظر NAV و EPS مناسب هستند و ریسک کمی را متحمل سرمایه‌گذاران می‌کنند. از سویی برخی از خودرویی‌ها در موقعیت خوبی به سر می‌برند و از نظر ارزندگی و P/E شرایط مطلوبی دارند، این گروه‌ها مستعد پیشتازی و گرفتن بازدهی تا پایان سال هستند.


بازار سهام با ریسک زیاد بازدهی بیشتری می‌دهد


سوری در پایان به بورس نیوز گفت: بازار سهام حتی توان ارائه بازدهی بهتری نسبت به بازار‌های موازی را دارد و با میزان ریسکی بیشتر می‌تواند از دلار و مسکن بازدهی بیشتری را رقم زند. از طرفی اگر دلار تا ۱۵ درصد افزایش را به همراه داشته باشد، ممکن است شاخص کل هم ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کند، اما شاخصه‌های بسیاری در روند شاخص کل تاثیرگذار است و نمی‌توان عددی خاصی را برای آن متصور بود.

حسین حریریان

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تداوم روند صعودی درگیر ابهامات است
حسنعلی بشارت احسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

تداوم روند صعودی درگیر ابهامات است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
داستان کم بسرایید. با وجود بیمه سهام و افزایش سرمایه شرکتها که اصل سرمایه مردم را از بین برده باز مردم در ضررتر و این اصلا مطلوب ما نیست