بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
سید علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است
آینده بازار سهام با وجود انتشار اوراق گام و فصل بودجه‌ریزی دچار ابهام شده است، اما پیش‌بینی هایی انجام شده است که با محرک‌هایی می‌توان به آینده آن در سال آتی امیدوار شد.
کد خبر : ۲۶۴۸۷۵

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است

بورس نیوز:

سید علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: در فصل بودجه ۲ یا ۳ عامل اساسی وجود دارد که در کلیات آن  همیشه تأثیرگذار است و بعد وارد جزییات می‌شود. بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همیشه در کلیات بودجه تأثیرگذار بوده است. از طرفی قیمت پایه دلار هم در بودجه بررسی می‌شد و معیار شناخت روند‌ها قرار می‌گرفت، در کنار آن با پیش‌بینی‌هایی که از فروش نفت کشور داشتیم می‌توانستیم کسری و عدم کسری بودجه را تا حدودی تعیین کنیم. ولی در ۲ سال اخیر بندی در بحث بودجه‌ریزی پررنگ شده  که آن‌هم پیش‌بینی میزان تأمین مالی دولت از بازار سرمایه است. در این ۱ تا ۲ سال اخیر حداقل بعد از جریانات ورود مستقیم دولت به بورس برای فعالین این بند جذاب شده است و همیشه اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد مواردی که اعلام شد از دیگر موضوعات قدرت تأثیرگذاری بیشتری در بورس دارند.

 انتشار بیشتر اوراق گام مطلوب بازار نیست

وی با اشاره به انتشار اوراق گام بیان  کرد: من فکر می‌کنم یک هماهنگی ناعادلانه‌ی میان بانک مرکزی و بورس برای اینکه بحث نرخ بهره بالا نرود و هم اینکه سیاست‌های اقتصادی به خوبی پیش رود، رخ‌داده و اوراق گام در حال انتشار است. اوراق گام همان افزایش نرخ بهره  را انجام می‌دهد ولی ازلحاظ آماری این نرخ افزایش داده نمی‌شود. البته همان اتفاقات بدی که نقدینگی با نرخ بهره بالا از جامعه، بنگاه‌ها و بازار جمع می‌شد در حال رخ دادن است؛  این انتشارات اوراق در این برهه زمانی همان اقدام یا حتی شدیدتران آن را هم منجر می‌شود. اگر نتیجه این اقدام مطلوب باشد، بانک مرکزی و سازمان هم حمایت‌های خوبی انجام دهند و فروش‌ها خوب باشد، احتمال می‌رود مرحله آزمایشی انتشار این اوراق باشد و در سال آینده، اواخر امسال هم مجدداً با ارقام بالاتری انتشارها را ادامه دهند. این موضوع به هیچ وجه برای بازار سهام مناسب نیست.

قطعی گاز برای شرکت‌ها چالش نیست

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: در سال‌های گذشته هم این شایعات و حتی اعمال قطعی گاز و برق را دیده بودیم ، البته مطالعات نشان می‌دهد که قطعی‌ها تاثیرشگرفی بر سود سازی شرکت‌ها نداشته است. ولی آلان شرایط خاص بوده و تجربه نشده است، حتی کسی اطلاع ندارد که زمان قطعی آن قدر طولانی خواهد شد که از مدت پیش‌بینی‌ شده و بودجه‌بندی خود شرکت فراتر می‌رود یا نه، من معتقدم که قطعی‌ها در سود سازی شرکت‌ها  تأثیر منفی زیادی نخواهند داشت؛ حتی ممکن است تأثیر هم نداشته باشد چراکه شرکت‌ها قطعی و اورهال این‌چنین را در بودجه خود پیش‌بینی کرده‌اند و تحلیلگران هم موارد را در آینده‌نگری‌ها لحاظ می‌کنند.

بازار سال آینده واکنش خوب دارد اما محرک نیاز است

طباطبایی در پایان به بورس نیوز گفت: در بحث آزادسازی قیمت دستوری، واقعاً اگر بتوان راه‌کاری در سیاست‌هایی که برای سال آینده طرح‌ریزی‌شده پیدا شود، چالش بزرگی از سر بازار مرتفع می‌شود. حتی اگر در سیستم بودجه‌بندی این‌چنین موضوعاتی گنجانده شود به نظرم بازار با واکنش‌های شدیدی روبرو نخواهد شد. ولی طرح موضوع در بودجه و الزام برای آن هنوز معلوم نیست ، درصورتی‌که این قضیه در عملکرد بودجه‌ای وارد شود بازار را با واکنش‌ها  مثبت خوبی در سال آینده روبه‌رو خواهد کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا
در گفت‌وگو با رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران مطرح شد؛

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۶
مملکت نیست دزد بازاره
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
ددد ود