بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

قیمت‌گذاری دستوری مانع سودآوری حداکثری

قیمت‌گذاری دستوری مانع سودآوری حداکثری
قیمت‌گذاری دستوری برای هیچ بازاری مورد قبول نیست اما در بازار سهام علاوه بر اینکه مورد قبول نیست حتی آزار دهنده هم هست، چراکه کارشناسان معتقدند این اعداد و ارقام بیانگر واقعیت بازار نیست.
کد خبر : ۲۶۵۴۶۷

قیمت‌گذاری دستوری مانع سودآوری حداکثری

بورس نیوز:

مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: در این چند روز که بازار مثبت شده بود مهم‌ترین محرک، افزایش نرخ ارز بود که اثرات آن را در کالا‌ها دیدیم، چراکه بخش زیادی از کالا‌ها در شرکت‌های بورسی تولید می‌شود؛ بر اساس تصور‌های منطقی بخشی از این تورم به فروش منتقل می‌شود و به‌تبع آن سود شرکت‌ها تقریباً رشد پیدا می‌کند. البته یک سری تنگنا‌ها وجود دارد، مثلاً بحث انرژی باعث می‌شود که شرکت‌ها انتفاع حداکثری را نداشته باشد یا قیمت‌گذاری که صورت می‌گیرد نادرست است، چراکه بیانگر واقعیت بازار نیست؛ در این وضعیت اثرات تورمی به فروش شرکت‌ها منتقل نمی‌شود و منجر به سوددهی آن‌ها نخواهد شد.
وی ادامه داد: مطابق با سنوات گذشته همیشه دلار رشد می‌کرد و با تأخیری و فاصله زمانی بورس هم صعودی می‌شد. با توجه به اینکه بخشی از صنایع کشور مستقیم با ارز مرتبط هستند و بخشی مثل خودرویی و غذایی هم اثرات تورمی را بر کالا‌هایی تولیدی خود تجربه می‌کنند، احتمال رشد کلیت بازار سهام پس از افزایش نرخ دلار مانند ادوار گذشته باز هم وجود دارد.


۲ عامل استقبال از فلزات اساسی


این فعال بازار سهام درباره پررنگ شدن نقش فلزات اساسی در معاملات روز‌های گذشته چنین گفت: بخشی از این موضوع به خود قیمت محاسبات، یعنی قیمت جهانی فلزات اساسی مربوط می‌شود. همچنین چین یک مقدار به سمت کم شدن محدودیت‌های کرونا صفر می‌رود که خود باعث افزایش قیمت این محصولات در این کشور شد و به‌تبع آن دیگر کشور‌ها را هم متأثر کرد. کشورمان هم جدا از این موضوع نیست، بخشی از این فلزات صادر می‌شود پس‌ازاین اتفاقات باقیمت بهتری صادرات صورت می‌گیرد، مبنای قیمت صادراتی هم نرخ بورس کالا بوده و باعث شد که فلزات اساسی هم از رشد ارز نفع ببرند و هم از رشد قیمت‌های جهانی منتفع شوند.


۳ عاملی که منجر به استقبال از بورس می‌شود


محمودی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: بورس مقداری از بالا رفتن نرخ بهره و میزان اوراق منتشره اثر منفی می‌گیرد، از طرفی بودجه هم در همین روز‌ها شفافیت خود را به دست می‌آورد که خود مقداری باعث شده بود، افراد دست نگه‌دارند. یک ذهنیتی برای بسیاری از کسانی که قصد دارند، سرمایه‌گذاری کنند چه در بازار سهام و دیگر بازار‌ها اینکه دولت نمی‌گذارد شرکت‌ها حقوقی از رشد نرخ ارز نفع ببرند، در این شرایط آن‌ها هم ترجیح می‌دهند در دارایی‌های دیگر مانند سکه و دلار سرمایه‌گذاری کنند. این اطمینان اگر میان فعالین بورسی و غیر بورسی ایجاد شود، که چشمانداز نرخ بهره کاهشی خواهد بود، دولت مداخلات خود را کمتر می‌کند و اجازه می‌دهد که شرکت‌ها از شرایط تورمی منتفع شوند، بازار صعودی خواهد شد.
وی افزود: به‌طور مثال نرخ بهره بسیار بازار را اذیت می‌کند، در ادوار گذشته این نرخ در انتهای هرسال رشد بالایی را به خود می‌دید. از طرفی دولت و شرکت‌ها برای تسویه‌های پایان سال نیاز به پول بیشتری دارند. اگر که نرخ بهره رشد نکند و حتی چشماندازی افت داشت باشد، باعث می‌شود که خیلی راحت افراد ذر بورس سرمایه‌گذاری کنند. در غیر این صورت ممکن است که بازار مقداری افزایش خود را به تعویق بی اندازد یا حتی در ارقام خود باقی بماند.

بازار بادید میان‌مدت، مناسب ورود است

محمودی در پایان به بورس نیوز گفت: اگر سرمایه‌گذاری قصد ورود به بازار برای میان‌مدت را دارد شرایط مساعد است. البته علاوه بر اخبار نرخ بهره انتشار اوراق گام با نرخ‌های بالایی وجود دارد که ابهام را در بازار باعث می‌شود، اگر نرخ سود اوراق گام بالا باشد، خیلی از افراد و شرکت‌ها یا به سمت خرید این اوراق می‌روند یا اینکه منتظر کم شدن جذابیت بازار ناشی از انتشار آن‌ها می‌شوند تا در اواخر سال با هم‌زمانی تقسیم سود نفع بیشتری را کسب کنند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دو سناریویی پیشروی شاخص ۱.۵ میلیون واحدی/ شاخص کل با ارزش دلاری بازار در تناقض است
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دو سناریویی پیشروی شاخص ۱.۵ میلیون واحدی/ شاخص کل با ارزش دلاری بازار در تناقض است

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
چرا همه چی به شکل وحشتناکی در حال گران شدن هستند و فقط زورتون به بورس رسیده چرا مردم رو باز هم در بورس فریب دادید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
قیمت دستوری دزدی از شرکتها است.
محسن سهرابی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
امروز دلار در بازار ازاد به 47000 تومن رسید ، طی چند روز گذشته 3 مرز ورودی ارز به کشور یعنی عراق ، ترکیه و افغانستان با تهدید وزارت خزانه داری امریکا به روی واردات ارز به اشکال مختلف به ایران تقریبا بسته شده و اخباری هم از مسافران ایرانی به عراق وجود داره که می گویند صرافی ها و بانک های عراقی از ارائه خدمات به اتباع ایران بعلت ترس از تحریم های امریکا خودداری میکنند . از طرفی به صنایع داخل مخصوصا پتروشیمی ها طبق گفته انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی ، گاز را به قیمت 28 سنت ( گرانترین قیمت گاز در دنیا ) میفروشند و از طرفی دیگر به محصولات تولیدی انها برای صادرات عوارض میبندند همچنین انها را وادار میکنند تا ارز حاصل از صادراتشان را در سامانه نیما به قیمت 28500 تومان بفروشند و محصولاتشان را هم باید به همین قیمت در بورس کالا به حراج بگذارند .در صورتی که در بازار قیمت تمام اجناس با قیمت دلار ازاد در حال معامله شدن است .حالا اگر وزیر اقتصاد یا رییس بانک مرکزی یا وزیر صنعت این را نمیفهمند باید برکنار و مورد بازخواست قرار گیرند چون با ندانم کاری به صنعت و تولیدکنندگان و سهامداران و اعتماد به بازار سرمایه اسیب جبران ناپذیری زده اند و اگر دانسته اقدام به اینکار کردند که باز هم باید به اشد مجازات و اخلال در امنیت اقتصادی کشور و از بین بردن عمدی اعتماد مردم به بورس مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرند .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
دورودبرمحسن سهرابی