بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
مرتضی اکبریان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد
در بازار‌ها رشد قیمتی وجود نداشت و تمام این افزایش‌ها ناشی از تورم بود، یعنی خانه‌ی که الان به دو برابر قیمت معامله می‌شود سودی را عاید کسی نکرده و این تورمی بوده که طی این سال‌ها بالا رفته است.
کد خبر : ۲۶۵۸۶۳

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد

بورس نیوز: 

مرتضی اکبریان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه اگر منجر به کنترل تورم شود، به نظر می‌رسد عملکرد مثبتی داشته باشد، اما اگر این موضوع هم مانند دیگر موارد بر قیمت تمام‌شده سرشکن شود و موازنه عرضه و تقاضا را بر هم بزند، تأثیرات منفی دارد. چراکه در بازار‌ها رشد قیمتی وجود نداشت و تمام این افزایش‌ها ناشی از تورم بود، یعنی خانه‌ی که الان به دو برابر قیمت معامله می‌شود، سودی را عاید کسی نکرده و این تورمی بوده که طی این سال‌ها بالا رفته است. زمانی می‌توان بازار‌ها را کنترل کرد که تورم کنترل‌شده باشد، هنگامی‌که تورم افسارگسیخته در کشور وجود دارد و تأثیرات آن در زندگی مردم جامعه مشهود است، علاوه بر اینکه سودی برای آن‌ها ندارد با این دست تصمیمات متضرر هم می‌شوند.


قدرت خرید کم شود همه به فکر بازار جایگزین هستند


وی با اشاره به تغییر ریاست بانک مرکزی ادامه داد: با این دست اقدامات نمی‌توان تورم را کنترل کرد؛ همه شاهد این موضوع بودند که پس‌ازاین انتصاب دلار ۳ هزار تومان ارزان شد، اما بازهم ۲ هزار تومان افزایش را تجربه کرد. تا زمانی که اقتصاد کشور از بحث ارز خارج نشود و رونق نگیرد، شرایط با تصمیماتی این‌چنینی بهبود پیدا نمی‌کند. هر فردی در کشور خود تا زمانی که چه از منظر تولید و چه از منظر ثبات اقتصادی اطمینان داشته باشد، به سمت سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد نمی‌رود. هنگامی‌که خانه متری ۱۰ میلیون تومان و روز بعد ۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود با پایین آمدن قدرت خرید در این بازار مردم به سمت بازار‌های دیگر سرازیر می‌شود.


بیشتر بخوانید: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان هفته در مجلس



اکبریان در ادامه گفت: اتفاقی که در بازار دلار و سکه رخ‌داده است و تقاضا در این بخش افزایش داشت. در شرایط فعلی حباب سکه ربع از دیگر مسکوکات طلا بالاتر است. حتی سکه گرمی باقیمت‌های که معامله می‌شود، نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب را تجربه می‌کند. دلیل این موضوع افزایش قیمت و بالا رفتن تقاضا در کالا‌های سبک و ارزان‌قیمت‌تر است. تا زمانی که تورم کنترل نشود تمام تصمیمات مانند مسکن عمل خواهند کرد.


دل خوش به این برجام نباشید


اکبریان همچنین در پاسخ به اینکه راه‌حل کنترل تورم چیست، تبیین کرد: گاهی دیده‌شده است که افزایش نرخ بهره منجر به کنترل تورم می‌شود. این موضوع برای اقتصاد‌های بزرگی همچون آمریکا امکان‌پذیر است، در داخل کشورمان رونق اقتصادی و کسب‌وکار وجود ندارد و هرروز کارخانه‌ها ناگزیر به تعطیلی هستند. مشکلات موجود که زنجیروار به هم مرتبط هستند با راه‌حل‌های مقطعی و مسکن گونه مرتفع نمی‌شوند. در کشورمان مشکلات بسیاری از جانب دولت مطرح می‌شد، برجام، تحریم و آلان هم ناآرامی داخلی را عامل بالا رفتن شاخص‌ها می‌دانند. از طرفی به نظر نمی‌رسد با اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته رخ‌داده است، برای احیای برجام امیدی باشد. البته اگر هم این اتفاق بیافتد ممکن است بعد از دو سال و با تغییر دولت دریکی از طرفین بار دیگر این توافق از بین برود، بنابراین برجام هم تأثیر مقطعی دارد.


بالا رفتن نرخ بهره هم راه گشای اقتصاد نیست


این کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: تنها راه‌حل موجود رشد اقتصادی است تا با حمایت از تولید و رونق گرفتن آن نیروی کار انسانی مشغول کار شوند. با افزایش سالیانه ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق، تنها فشاری که وارد می‌شود به شرکت‌هاست و در برخی موارد منجر به تعطیلی هم خواهد شد. حمایتی که ۳ سال قبل از بورس شد و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داد را شاهد بودیم، این موارد باید در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود. باوجود تورمی که در کشور حاکم است، هیچ فردی مایل به سرمایه‌گذاری با نرخ بهره ۲۳ درصدی نیست، از طرفی تا سال آینده تمام اجناس ۷۰ -۸۰ برابر افزایش را به خود می‌بینند و تنها عده محدودی مایل به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها خواهند بود، بنابراین موضوع تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارد.


حمایت مقطعی رانت دائمی


اکبریان در پایان به بورس نیوز گفت: در بازار سرمایه حمایت‌ها باید درست و اصولی باشد. باید در شرکت‌های خصوصی‌سازی‌ها به‌درستی صورت گیرد تا رانت‌ها حذف شوند و مردم با اطمینان برای سرمایه‌گذاری در بورس ورود کنند، بدانند در سود شرکت موردنظر سهیم هستند و شرکت سود را به‌موقع تقسیم می‌کند. اگر این اعتماد بازگردد کمتر کسی به سمت بازار ارز می‎رود، البته که چندان آسان نیست و بازگشت این اعتماد یک تا ۲ سال زمان نیاز دارد. در طول یک هفته گذشته حمایت‌های صورت گرفته و مبلغی هم مقررشده به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، اما کوتاه‌مدت است. در بورس بعضی نوسان خود را باروزی ۵ تا ۷ درصد می‌گیرند و پس از ریزش بازهم خرید خود را انجام می‌دهند تا چرخه را ادامه دهند و این دست مشکلات است که اعتماد را از بازار سرمایه از بین برده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

مشکل سریالی بازار سرمایه
حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

مشکل سریالی بازار سرمایه

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
کارشناسان بی سواد و یا مغرض مانع اصلاحات صحیح اقتصادی می شوند ؛ سفته بازان در بازار ملک قیمت زمین را 10 برابر کرده اند و خون مستاجران و جوانان که به دنبال سرپناهی هستند در شیشه می کنند و گروهی به اصطلاح اقتصاد خوانده مانع منافع عامه مردم به منفع فرصت طلب ها ؛ شرم بر شما باد اگر دانسته بر شیپور گرانی و دلالی می دمید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
وقتی دلالان کارشناس اقتصادی میشود پنبه مالیات بر عایدی سرمایه را میزنند .اگر نه چرا باید نگاه سرمایه ای دلالان به مسکن و خودرو وجود داشته باشد که بعد طرف بگوید که بخاطر تورم سود نکرده ایم .مسکن و خودرو فقط باید برای نیاز خریداری شود و حتما باید مالیات سنگین از فروشنده مسکنی که یک مسکن دارد و دومین مسکن را دلالی میکند دریافت شود.الان بورکینافاسو و جیبوتی هم همینطوره