بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
حسن خوشپور، کارشناس اسبق سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد

بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد
طبق قانون و مطابق بخشنامه، بودجه باید ۱۵ آذر به مجلس ارائه می‌شد و با سپری شدن روال طبیعی ابتدای سال ۱۴۰۲ موافقت‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌های احتمالی هم به تصویب می‌رسید و بودجه از ابتدای سال بعد اجرای می‌شد.
کد خبر : ۲۶۵۹۹۰

بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد

بورس نیوز: 

حسن خوشپور، کارشناس اسبق سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ به دلیل بی‌برنامگی دولت که در تهیه برنامه توسعه هفتم ناتوان بود (سال ۱۴۰۱ آخرین سال برنامه ششم توسعه است) با تأخیر مواجه شد. مجلس نیز به این موضوع اعتراض داشت، چراکه ابتدا باید برنامه توسعه هفتم (سند بالادست بودجه است) تبیین و پس‌ازآن بودجه بر همین اساس به مجلس ارائه شود. طبق قانون و مطابق بخشنامه، بودجه ۱۵ آذر باید به مجلس ارائه می‌شد و با سپری شدن روال طبیعی ابتدای سال ۱۴۰۲ موافقت‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌های احتمالی هم به تصویب می‌رسید و بودجه از ابتدای سال بعد اجرای می‌شد. تأخیر در ارائه لایحه بودجه منجر به تأخیر در تصویب آن می‌شود و به‌تبع این موضوع اجرای آن‌هم از روز ابتدای سال ۱۴۰۲ با مشکل مواجه خواهد شد.


فعالین در سردرگمی قرار می‌گیرند


وی با اشاره به کسری احتمالی بودجه چنین گفت: کسری بودجه عامل مؤثری در بازار سرمایه است و تأخیر در بودجه دو عامل تأثیرگذار دارد، در ابتدا تعیین تکلیف اوضاع مالی کشور در سال آینده به تعویق می‌افتند و این مورد بازار سرمایه را در ابهام فرومی‌برد. از طرفی میزان کسری بودجه که نقش مهمی را در افزایش نقدینگی و حتی خلق پول دارد (هر دو در بازار سرمایه تأثیرگذارند) به دلیل ابهام داشتن، بازار سرمایه را در مورد میزان نقدینگی سردرگم می‌کند. از همین سو در صورت وجود چنین تأخیری فعالین بازار سرمایه تا انتهای سال در شیوه عملکرد خود دچار سردرگمی می‌شوند.


دلار بودجه در چه محدوده‌ای می‌ایستد؟


خوشپور در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: دلار در بودجه ۱۴۰۱ با مبلغ ۲۳ هزار تومان بسته‌شده بود، این در حالی است که امسال دلار نیمایی از جانب رئیس بانک مرکزی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. به نظر می‌رسد باوجود دلار آزاد ۴۰ هزار تومان و دلار نیمایی که در ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسته‌شده است، خودبه‌خود دلار بودجه ۱۴۰۲ در رقم ۲۳ هزار تومان بسته نمی‌‎شود و به‌تبع بیش از این ارقام است. اگر دلار در بودجه به محدوده ۳۰ هزار تومان برسد بی‌شک آن رقمی که موردمحاسبه بودجه است، افزایش پیدا می‌کند و نرخ دلار بازار آزاد و کلیت اقتصاد را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: اقتصاد روسیه مثال مناسبی نبود



وی در پایان به بورس نیوز گفت: تعیین تکلیف و بسته نشدن برنامه توسعه هفتم ضایعه بزرگی برای کشورمان است و این موضوع نمایانگر بی‌اهمیت و دور شدن از اهداف سند ۱۴۰۴ بوده این موضوعات در یک سند ۲۰ سال آمده بوده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اقتصاد روسیه مثال مناسبی نبود
محمد طاهر رحیمی، کارشناس پولی بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

اقتصاد روسیه مثال مناسبی نبود

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

ارسال نظر