بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه:

اردیبهشت و خرداد بهار بورس

اردیبهشت و خرداد بهار بورس
بازار سرمایه به تورم و افزایش قیمت ارز واکنش مثبتی نشان نداده است، یعنی این نرخ ارز و تورم رشد را تجربه کرده‌اند، اما بورس صعودی نداشت. به نظر می‌رسد بازار سرمایه ریسک تورم را از این روز‌ها تا مدت یک سال پوشش می‌دهد همچنین اگر اتفاق بدی رخ ندهد، بورس باقیمت‌های فعلی در اردیبهشت و خرداد سال آینده رشد خوبی را به خود می‌بیند.
کد خبر : ۲۶۷۴۰۸

اردیبهشت و خرداد بهار بورس/ ۳ گروهی که مستعد رشد هستند

بورس نیوز:

بودجه و تامین کسری آن از جانب دولت همیشه از ابهامات بازار سرمایه بوده ولی این بار عوامل بسیاری دست به دست هم داده است، تا ریسک بودجه را برای فعالین بورسی دو چندان کند. علاوه بر بودجه قیمت‌گذاری دستوری و الزام عرضه ارز در سامانه نیما هم از دیگر ابهامات و ریسک های بوده که همواره بورس کشور را دچار چالش کرده است. 

منتظر رشد بازار سرمایه در بازه نزدیک باشید


احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: همچنان ابهاماتی پیرامون قیمت‌گذاری در بورسی کالا و سیاست‌های دولت برای قیمت‌گذاری، تکالیف دولت در بحث عرضه ارز باقیمت ۲۸۵۰۰ تومان برای بعضی شرکت‌ها همچنین برخی ابهامات در لایحه بودجه دولت موجود بود که هنوز نتیجه نداده از چالش‌ها و ابهاماتی است که بر بازار سرمایه سایه افکنده است. معتقدم که تمام موضوعات تا حد بسیار زیادی تعدیل می‌شود و دولت بی‌شک الزام عرضه ارز ۲۸۵۰۰ تومان برای شرکت‌ها را اجرا نمی‌کند و رده کالا‌های که در دسته ۲۸۵۰۰ تومان قرار خواهند گرفت به‌سرعت تقلیل و به‌شدت محدود می‌شود. شرکت‌ها نیز این امکان را خواهند داشت که دلار بالایی ۳۵ هزار تومان را در صورت‌های مالی خود بگنجانند؛ بنابراین با رفع ابهامات، شفافیت در موضوع و قرار گرفتن دلار بالایی ۳۵ هزار تومان در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها به نظر می‌رسد بازار حرکت روبه رشدی را در ماه‌های آینده خواهد دید.


طلای آب‌شده گزینه مناسب در بازار طلا


وی درباره دیگر بازار‌های مالی چنین گفت: در بازار‌های موازی هم بسته به ریسک‌پذیری افراد سرمایه‌گذاری تغییر پیدا می‌کند، اگر با نیت پوشش ریسک سرمایه‌گذاری شود، شاید بازار طلا و املاک گزینه‌های خوبی باشند؛ اگرچه که املاک عمر مفید و استهلاک را شامل می‌شود، همواره ایجاد اندوخته در طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری کم ریسک معرفی می‌شد. البته با توجه به قیمت سکه و حبابی که نسبت به دلار دارد خرید آن توجیهی ندارد، ولی طلای آب‌شده باقیمت‌های فعلی گزینه کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد. عموماً سرمایه‌های کوچک به سمت خرید سکه می‌رود و سرمایه‌های بزرگ برای خرید شمش و طلا صرف می‌شود به همین خاطر به نظر می‌رسد خرید سکه از طریق عموم مردم برای پوشش افزایش نرخ ارز انجام می‌شود. به دلیل اینکه در بازار سکه حجم تقاضا بالاست و عرضه محدود این کالا دچار حباب می‌شود از همین رو می‌توان احتمال خالی شدن حباب را برای سکه متصور بود.


عسکری در ادامه تبیین کرد: علت اصلی افزایش حباب و مناسب نبودن ربع‌سکه برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی را می‌توان این‌طور بیان کرد که سرمایه خرد مردم که عمدتاً از دهک‌های پایین جامعه هستند، برای پوشش افزایش قیمت ارز سکه خرید می‌کنند همین موضوع باعث ایجاد حباب شده است. البته در بازار طلا و سکه طلای آب‌شده یا شمش طلا برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های مناسب‌تری شناخته می‌شوند.


اردیبهشت و خرداد بهار بورس


این فعال بازار سرمایه با اشاره به تورم افسارگسیخته کشور عنوان کرد: نمی‌توان سکه را باقیمت فعلی به‌عنوان دارایی که بتواند کل ریسک تورم را پوشش بدهد معرفی کرد، بنابراین در ابتدا هر سرمایه‌گذار باید در نظر داشته باشد که با خرید در این قیمت امکان فروش دارایی در چه قیمتی ایجاد می‌شود. یعنی اگر قرار است ریسک یا افزایش تورم از این به بعد پوشش داده شود، سرمایه‌گذار باید تورم را از این لحظه به بعد با خرید دارایی خود پوشش دهد. معتقدم که در شرایط فعلی بازار سرمایه این قابلیت را برای پوشش ریسک ارز تا حدودی، اما تورم را تا یک سال آینده به‌طور کامل دارد. چراکه بازار سرمایه به تورم و افزایش قیمت ارز واکنش مثبتی نشان نداده است، یعنی این نرخ ارز و تورم رشد را تجربه کرده‌اند، اما بورس صعودی نداشت. به نظر می‌رسد بازار سرمایه ریسک تورم را از این روز‌ها تا مدت یک سال پوشش می‌دهد همچنین اگر اتفاق بدی رخ ندهد، بورس باقیمت‌های فعلی در اردیبهشت و خرداد سال آینده رشد خوبی را به خود می‌بیند.


۳ گروهی که مستعد رشد هستند


عسکری در پایان به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد باعرضه شرکت‌های فلزاتی و سنگ‌آهنی در بورس کالا بازار توان مشاهده دلار بالایی ۳۵ هزار تومان را در صورت‌های مالی این دست از شرکت‌ها دارد. از طرفی صنایع سیمان، قطعات خودرو و گروه خودرو باعرضه‌های که در بورس کالا داشته‌اند عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد بورس کالا می‌تواند بازار سرمایه را نجات دهد. البته غیر از شرکت‌های پتروشیمی که ریسک خوراک و سوخت را متحمل هستند معتقدم که بورس امکان رشد شاخص را باقیمت‌های حتی بالاتر از قیمت‌های قبلی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است
مجید افشاری راد، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی؛

آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است

بورس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری
حمزه قوچی فرد، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

بورس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است
علی سرزعیم، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بودجه نگران‌کننده بسته‌شده است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
فعلا کسری بودجه مثل زمان کلید ساز قسمتیش تامین شده لاکن این زات بورس است مواظب باشید زیاد سرمایه به بورس وارد نکنید که بعدا گرفتار شوید فعلا بورس با حالت دستوری دارد رشد میکند ولی ریسک بشدت بالاست...........................................