بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری
با توجه به شرایط اقتصادی و جمعیتی ایران، مسکن یکی از مسائل بزرگی است که همیشه مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، با وجود تلاش هایی که برای افزایش تولید و توسعه مسکن صورت گرفته، هنوز بسیاری از خانوارها با مشکلات مسکن روبرو هستند.
کد خبر : ۲۶۷۵۵۵

سرمایه هنگفت در جست‌وجوی محل مناسب سرمایه‌گذاری

بورس نیوز: 

با توجه به شرایط اقتصادی و جمعیتی ایران، مسکن یکی از مسائل بزرگی است که همیشه مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، با وجود تلاش هایی که برای افزایش تولید و توسعه مسکن صورت گرفته، هنوز بسیاری از خانوارها با مشکلات مسکن روبرو هستند. عواملی مانند افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و نوسانات بازار مسکن، مشکلاتی را برای تامین مسکن مناسب برای جامعه ایجاد کرده است.  در نتیجه، نیاز به برنامه ریزی های کارآمد تر و کارآزمودن سیاست های مسکن در ایران احساس می شود تا به جامعه این امکان را بدهیم که به مسکن مناسبی دست یابند.

متقاضیان مصرفی مسکن از بازار خارج شده‌اند

فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن تشریح کرد: با توجه به قیمت‌های موجود و سطح درآمد اقشار جامعه، چند سالی است که متقاضیان مصرفی از بازار مسکن خارج‌شده‌اند. در حال حاضر عمده متقاضیان در بازار مسکن به نیت سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند و این موضوع سرعت تحولات و تأثیرپذیری آن از تغییر تحولات کلان را تشدید کرده است. در این وضعیت جنبه دارایی بودن مسکن درواقع غلبه کرده و نمود‌های آن در بازار مسکن مشهود است. الان هم در جهش ۴-۵ ساله قیمت ملک شکل دارایی مسکن در این بازار غلبه پیداکرده است و بازار املاک و مستغلات به تحولات کلان حساسیت بیشتری نشان داده است. البته معتقدم که در شرایطی که انتظار نمی‌رود با این وضعیت درآمدی و سطوح قیمتی، متقاضیان مصرفی در کوتاه یا میان‌مدت به‌سادگی به بازار مسکن بازگردند؛ بنابراین در ماه‌های آتی همین روند را شاهد هستیم، باید گفت ازلحاظ عامل و عنصر کلیدی در تعیین رفتار بازار در کوتاه و میان‌مدت همین جنبه دارایی بودن مسکن است.

هیچ گزینه قیمتی برای آینده مسکن وجود ندارد

وی در ادامه تبیین کرد: با توجه به تعدد ریسک‌ها و نا اطمینانی‌های که در اقتصاد کشور شاهد هستیم، عملاً هیچ گزینه قیمتی برای آینده بازار مسکن نامحتمل نیست. در شرایطی قرار داریم که به‌سادگی نمی‌توان درباره آینده بازار مسکن صحبت کرد، ولی (با بررسی همه سناریو‌ها) با توجه به اینکه یک دوره طولانی جهش قیمت مسکن را تجربه کردیم در شرایط فعلی همچنان ریسک‌ها به نحوی بوده که بازار مسکن برای سرمایه‌گذاران جذاب است. شاید دیگر بازار‌ها این جذابیت را نداشته باشند دلیل جذابیت در بازار مسکن هم پایین بودن میزان ریسک نسبت به بازار‌های موازی است، به‌طور خاص ریسک بازدهی منفی در بازار مسکن خیلی کمتر شاهد هستیم. درنتیجه به نظر می‌رسد که اگر شرایط و سطوح نا اطمینانی در همین سطح باقی بماند وضعیت بازار مسکن هم به همین صورت تداوم یابد. یعنی اقبالی از طرف متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ورود به این حوزه وجود دارد و مسکن نقش حفظ ارزش (که در یک سال گذشته هم انجام داده است) همچنان انجام می‌دهد.
زاوه افزود: به فرض اینکه شرایط و عوامل کلان و سطح ریسک‌ها تغییر نکند انتظار می‌رود بهای مسکن در محدوده تورم عمومی و هم پای آن تغییر کند این سناریو به نظر محتمل می‌رسد هرچند که مشاهده دیگر سناریو‌ها هم دور از ذهن نیست.

سرمایه هنگفت توزیع شده است 


این کارشناس حوزه مسکن در پایان به بورس نیوز گفت: اینکه شرایط بازار مسکن پذیرایی سرمایه خرد نیست نظریه درستی است، ولی با توجه به ضعف ابزار‌های مرتبط در بازار سرمایه کشور این موضوع با شدت و ضعف، تقریبا در همه دوره‌ها برقرار بوده و مسئله جدیدی نیست. به هر حال سرمایه و منابع موجود در کشور به شکلی در میان افراد مختلف توزیع شده است و عده‌ای به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار‌های مختلف هستند و اگر بازاری را مناسب سرمایه گذاری ببینند منابع خود را به آن بازار وارد میکنند، در صورت مناسب دانستن بازار مسکن برای سرمایه گذاری سهم املاک و مستغلات در پرتفوی این افراد افزایش پیدا می‌کند؛


بیشتر بخوانید: تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود


بنابراین از یک منظر این تحلیل دقیقی نیست که، چون سرمایه هنگفتی برای بازار مسکن نیاز است سرمایه گذاری در این بازار صورت نمی‌گیرد. چراکه به هر جهت این سرمایه داخل کشور وجود دارد. شاید بیان دقیتر آن باشد که مشکل اصلی حوزه مسکن، ضعف شدید تقاضای مصرفی ایت و با خارج شدن این دسته از متقاضیان از بازار، فروش برای سازندگان دشوار میشود و بنابراین از جذابیت سرمایه گذاری برای ساخت‌وساز کاسته می‌شود چرا که سازنده دغدغه فروش واحد‌های آماده شده را دارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دوروی سکه بازار مسکن/ تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود
فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دوروی سکه بازار مسکن/ تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد ورشکسته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
.دولتی .بورسو نابود کردن تا دلار بیشتر بالا بره امروز 7 اسفند بازار منفی و رو به صف فروش شدنه و شاخص حدود 80.000 واحد مثبته.کی میگه شاخص قلابی نیست؟ ....