بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
رئیس کل گمرک گفت: درآمد‌ ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه امسال به حدود ۴۹ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۲ درصدی همراه شد.
کد خبر : ۲۶۷۷۰۵

صادرات غیرنفتی ایران ۴۹ میلیارد دلاری شد

به گزارش بورس نیوز، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، تازه‌ترین گزارش از وضع تجارت خارجی کشور را تشریح و اعلام کرد: درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی در ۱۱ ماه امسال به ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ و ۲۲ صدم درصدی داشته است.

محمد رضوانی‌فر در تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی کشور، به میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماه امسال صادرات غیر نفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش یک و ۱۶ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۲ و ۲۲ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رئیس کل گمرک ایران به میزان واردات کشور در این مدت اشاره کرد و گفت: واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است، که کاهش ۸ و ۶۱ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۵ و ۲۸ صدم درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رضوانی فر با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۴۳۹ دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است، تاکید کرد: این آمار نشانگر رشد ۱۳ و ۵۴ صدم درصدی است و این در حالیست که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷ دلار بوده، که نسبت به رقم ۱۲۶۶ دلار در یازده ماهه سال گذشته، ۲۶ و ۱۴ صدم درصد رشد داشته است.

رضوانی فر در خصوص وضعیت صادرات کالا‌های پتروشیمی گفت: در این مدت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالا‌های پتروشیمی انجام شده است، که از نظر وزنی ۴۰ و ۲۵ صدم درصد و از نظر ارزشی ۴۴ و ۴۹ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است، که سهمی بالغ بر ۱۳ و ۹۷ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر