بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سال ۱۴۰۱ هم گذشت…

بهار دلچسب در انتظار بورس

بهار دلچسب در انتظار بورس
با اینکه همیشه پیشبینی بازار دشوار است، اما به نظر اگر شرایط فعلی را ( از منظر سیاسی ) تاحدودی با ثبات‌تر از گذشته لحاظ کنیم بهار بازارسرمایه، بهار دل‌چسبی خواهد بود.
کد خبر : ۲۶۸۴۱۱

بهار دلچسب در انتظار بورس

بورس نیوز:

بازار در حالی انتهای سال ۱۴۰۱ را سپری کرد که اوضاع نسبت به اوایل و اواسط سال بسیار متفاوت‌تر بود ارزش معاملات سه تا چهار همتی نیمه اول سال و پاییز در زمستان به حدود ۹ تا ۱۰ همت رسید و همین نوید روز‌های بهتری را برای سال آینده می‌دهد.
اگر چرخه‌های تورمی در دهه‌های گذشته را مشاهده کنیم معمولا روسای جمهور انتخابی دوره اول را با حداقل میزان تورم سپری می‌کردند و کارشناسان پیشبینی افزایش تورم برای مقطع فعلی را نداشتند، اما شرایط به نوعی رقم خورد که افزایش نرخ دلار، تورم را این بار در دوره اول ریاست جمهوری به جامعه رساند دلار در بازار آزاد تا مرز ۶۰ تومان رشد کرد و سکه و طلا سقف‌های خود را جابجا کردند.
بورس برخلاف جهش دلار در سال‌های گذشته نتوانست مانند دلار و طلا رشد را تجربه کند و رشدی ملایم و به مراتب کمتر از طلا و دلار را به ثبت رساند. علت این عقب ماندگی بورس را می‌توان در ریسک‌های سیستماتیک جستجو کرد.
شاید ۳۰ درصد ارزش دلار ۶۰ تومانی را بتوان ناشی از ریسک‌های سیاسی دانست و اخبار مثبت سیاسی همچون سفر مدیرکل آژانس و توافقات شکل گرفته با عربستان باعث شد قیمت دلار در محدوده‌های پایین تری قراربگیرد.
بنابریان بازار سرمایه بخشی از قیمت دلار را نه‌تن‌ها بر قیمت سهام تاثیر نمی‌داد بلکه حتی آن را خطرناک و نشانه‌ای برای ریسک‌های غیر سیستماتیک بیشتری می‌داسنت.
اکنون که کمی وضعیت سیاسی روشن‌تر و پایدارتر شده است بازار سرمایه توانایی جذب پول‌های رشد کرده در بازار‌های موازی را دارد و می‌تواند برخلاف دو سال گذشته بازدهی بهتری را نسبت به بازار‌های موازی نسیب سرمایه‌گذاران خود کند.
با اینکه همیشه پیشبینی بازار دشوار است، اما به نظر اگر شرایط فعلی را تاحدودی با ثبات‌تر از گذشته لحاظ کنیم بهار بازارسرمایه، بهار دل‌چسبی خواهد بود.
انتشار گزارشات صنایع مختلف در بهار می‌تواند از مهم‌ترین محرک‌ها برای بورس باشد، شرکت‌های گروه پالایش، بانکی‌ها و گروه خودرو می‌توانند پیشرو باشند همچنین صنایع ریالی دیگر همچون زراعت و دامپروری و دارویی هم که معمولا دیر‌تر از تورم حرکت خود را آغاز می‌کنند در بهار احتمالا از افزایش نرخ‌های خود رونمایی کنند و می‌توانند فصل خوبی را پشت سر بگذارند.
اگر شاخص را بخواهیم برای یک سال پیشبینی کنیم حتی با تثبیت دلار در محدوده ۴۰ هزار تومان هم اعداد ۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون ۷۰۰ هزار دور از انتظار نخواهد بود.

عرفان رحمانی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دو سناریو پیشروی بازار در بهار سال آینده
عرفان رحمانی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

دو سناریو پیشروی بازار در بهار سال آینده

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است
نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
نورزاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
با وجود همه ی نظرهای مثبت ، نباید وضع نامتعادل رفتارهای سیاسی را ودرنتیجه بی سیاستی و بی کفایتی اقتصادی دستوری ناشی از آنرا فرامو ش کرد. امیدوارم که چنین حوادثی کمتر به بازار بورس آسیب شدید وارد کند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
بورس جامانده ترین بازار هست و این جا مانده گیشو در بهار امسال جبران میکنه
سبد هست که تو گروهها دارن روش کار میکنن و هنوز در کف هست
غدام
شرنگی
حپترو
قتربت
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
پولمون از سال ۹۹ تا امروز سوخت که خدا ریشتون رو بسوزونه
بازنشسته
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بفوریت انشاله
عبدالرضا رضایی شهروند عادی آزاده وجانباز
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶
در مورد بازار سرمایه ایران،تا زمانیکه با دنیا تعامل نداشته باشیم بورس ایران هرگز بازدهی خوبی ندارد،با یک اخبار ضد نقیض در مورد برجام بورس ایران سریع به رشد میکن و تمام نمادها سبز هستند امیدوارم کشور عزیز ایران مثل سایر کشورها اقتصاد خوبی داشته باشند،دولتمردان باید بیشتر به فکر مردم باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
مرگ بر .کلاه بردار. شاخص رسید به 2میلیون قبل و سبد سهام من با 15 سهم مختلف هنوز در یکسوم تایک هشتم قیمت 3 سال قبل خودشونند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
اگه مدیران وساپا با ادمهای نرمال تعویض بشن قیمت این سهم دزدزده پتانسیل اینو داره که بفوریت میتونه حتی چند برابر قله سال 99 اون بشه.ولی در کشوریکه دزدان همه کاره اند اوضاع همینی میشه که هست.چرا در شاخص 2میلیون 3 سال قبل قیمت وساپا 2600 تومن و الان در همون شاخص 500 تومنه.چون مسولین فقط زر مفت میزنن تا جیب مردم را بیشتر بزنند.