بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۹
کد خبر : ۱۰۰۵۲۶
سردار خالدي: معاملات ديروز بازار فرابورس در شرايط متعادل سپري شد كه البته با فشار فروش نمادهاي مختلف نيز همراه بود. 

دادوستدها در بازارهاي فرابورس ديروز با افت 50/3 واحدي شاخص ifex مواجه شد؛ در اين ميان پتروشيمي زاگرس با 36/1 واحد افزايش تاثير مثبتي روي شاخص گذاشت اما ساير نمادها همچون مارون، ميدكو، همراه و ذوب در پايين آمدن عدد شاخص موثر بودند. ديروز بازارهاي فرابورس روند متعادلي داشت و به تاثير از عرضه سهام تاپيكو در بورس و نياز سرمايه‌گذاران به نقدينگي براي خريد سهم مورد نظر بسياري از نمادها با فشار فروش رو‌به‌رو بود كه در اين ميان تنها نماد برخي از شركت‌هاي كوچك فولادي توانستند صف خريد روزهاي ماقبل خود را حفظ كنند. روز گذشته بيشترين حجم مبادلات بازارهاي فرابورس در بازار پايه به معامله بلوكي بيش از 20 ميليون سهم كاشي صدف سرام استقلال آباده به ارزش 20 ميليارد و 536 ميليون ريال اختصاص يافت. البته سهام ذوب‌آهن اصفهان، ليزينگ ايرانيان، فولاد آلياژي يزد و سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق از جمله شركت‌هايي بودند كه معاملات آنها در بازار فرابورس پر حجم بود. در معاملات روز گذشته بيشترين افزايش قيمت نيز براي سهام فولاد آلياژي يزد با 97/4 درصد بود كه باعث تشكيل صف خريد براي آن شد. بيمه ميهن با 95/4 درصد و سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق با 94/4 درصد نيز از ديگر شركت‌هايي بود كه با افزايش محسوسي در رتبه‌هاي دوم و سوم جاي گرفتند. از ديگر شركت‌هايي كه نماد آنها با افزايش قابل توجهي همراه شد، توسعه و عمران استان كرمان و ليزينگ ايرانيان بود. در اين ميان تامين مواد اوليه فولاد صبانور، صنعت روي زنگان، و قند شيروان قوچان و بجنورد از سهامي بودند كه نماد آنها بيشترين كاهش قيمت را به خود ديد.       
اين در شرايطي است كه گمانه زني‌ها پيرامون گزارش فعاليت هيات مديره شركت پالايش نفت تهران نيز افزايش يافته است. تحليلگران بر اين باورند در روزهاي آينده اخبار و گزارش‌هاي مفصل‌تري درباره نمادهاي پالايشي ارائه مي‌شود كه در هر صورت مي‌تواند روي روند معاملات تاثيرگذار باشد. در عين حال، در بازار ابزارهاي نوين مالي بيشترين حجم معاملات به نماد اوراق مشاركت نارنجستان با 81 هزار و 550 برگه، گواهي سپرده انصار با 56هزار و 390 برگه واجاره ماهان با 56 هزارو 190 برگه اختصاص داشت. افزون بر اين، قيمت هر برگه امتياز تسهيلات مسكن همچون روزهاي گذشته افت قيمت داشت؛ به طوري كه امتياز تسهيلات مسكن شهريور 90 با بيشترين افت به نرخ 403هزارو 243 ريال رسيد. در مجموع در معاملات بازارهاي فرابورس،60 ميليون سهم و اوراق به ارزش 581 ميليارد ريال داد‌و‌ستد شد. 
عرضه بلوكي فرآورده‌هاي غذايي و قند ياسوج در فرابورس
همچنين براساس اطلاعيه مديريت بازار فرابورس، سازمان خصوصي‌سازي در نظر دارد 8 هزار و 585 سهم معادل 85/85درصد از سهام شركت فرآورده‌هاي غذايي و قند ياسوج را به قيمت پايه 57 ميليون و 272هزارو 400ريال، به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط روز دوشنبه 31 تيرماه در بازار سوم به فروش برساند. شركت فرآورده‌هاي غذايي و قند ياسوج در حوزه احداث، احيا، نوسازي و اداره كارخانجات توليد شكر و قند فعاليت مي‌كند و در حال حاضر 63 و 85/22 درصد از مالكيت سهام اين شركت به ترتيب متعلق به دو سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و خصوصي‌سازي است. 
ديروز همچنين براساس پيام ناظر بازار، نماد معاملاتي بانك حكمت ايرانيان، براي برگزاري مجامع عمومي فوق العاده و عادي سالانه در 20تير، متوقف شد. از سوي ديگر نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري چشم‌انداز توسعه شمال، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و تقسيم سود نقدي هر سهم، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50درصد، معامله شد.
جزئيات معاملات بازار دارايي فكري تشريح شد
همچنين رييس اداره عمليات بازار فرابورس با اعلام جزئيات معاملات انواع حق اختراع، طرح صنعتي يا علائم تجاري در قالب بازار دارايي فكري شرايط عرضه اين اوراق جديد در بازار سوم فرابورس را تشريح كرد. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، بهنام محسني درخصوص روند معاملات در اين بازار گفت: در بازار دارايي فكري تمام مخترعين مي‌توانند با مراجعه به شركت‌هاي تامين سرمايه يا مشاور سرمايه‌گذاري داراي مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواستي مبني بر عرضه تمام يا بخشي از حقوق مادي ناشي از مالكيت معنوي متعلق به خود را ارائه دهند. محسني در ادامه افزود: پس از ارائه درخواست متقاضي به همراه طرح كسب و كار «business plan» تهيه شده توسط شركت‌هاي تامين سرمايه يا مشاوران سرمايه‌گذاري و استعلام‌هاي لازم در خصوص احراز اصالت و هويت طرح و مخترع از اداره مالكيت صنعتي، اين موضوع در كميته عرضه فرابورس ايران مطرح مي‌شود. سپس با تاييد كميته عرضه و اعلام موافقت اصولي به شركت تامين سرمايه يا مشاور سرمايه‌گذاري لازم است تا اقدامات لازم براي ثبت شركت با شخصيت حقوقي سهامي خاص انجام شود.
اين مقام مسوول‌ خاطرنشان كرد: همچنين براساس توافقات حاصله با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري امكان بهره‌مندي از بسته حمايتي آن معاونت براي طرح‌هاي داراي موافقت اصولي فرابورس ايران فراهم شده است.
وي با اشاره به لزوم ارائه اسناد ثبت شركت نزد مرجع ثبت شركت‌ها تصريح كرد: مالكيت حق اختراع متعلق به مخترع است و بايد از شخص مخترع به شركت حقوقي تاسيس شده منتقل شود. در اين مرحله تعهدات لازم در خصوص منع رقابت با شركت از مخترع گرفته شده و تمام حقوق آتي ناشي از ديگر ثبت‌هاي مستقل و تكميلي نيز به شركت تازه تاسيس انتقال مي‌يابد. وي در پايان با اشاره به اخذ تاييديه و مصوبات راه‌اندازي اين بازار از مراجع ذي صلاح تاكيد كرد:مخترعيني كه اختراعات خود را به ثبت نرسانده‌اند، مي‌توانند با مراجعه به اداره كل مالكيت صنعتي نسبت به ثبت و ارائه گواهي مربوطه به شركت‌هاي تامين سرمايه و مشاوران سرمايه‌گذاري اقدام كنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر