بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۰۰۷۲۹
 همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته توانست با ثبت 43/4 درصد رشد به مرز55هزار و 69واحد برسد؛ مرزی که بازدهی 8/44 درصدی را از ابتداي امسال برای معامله‌گران به همراه آورد.
در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی شاهد رشد شاخص هستند که فصل مجامع نیز به اوج خود رسیده است و در 10 روز آینده تعداد زيادي از نمادهای عمده از جمله شرکت‌های خودرویی، هلدینگ‌ها و بانک‌ها شاهد برگزاری مجامع سالانه خود خواهند بود. این شمار قابل ملاحظه مجامع به همراه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از سرعت بازار خواهد کاست. از دیدگاه کارشناسان بازار انتظار می‌رود شاخص پس از جهش سنگین ماه اخیر ثبات نسبی را در هفته‌های آینده شاهد باشد؛ امری که نیازمند عرضه‌های اولیه به عنوان بستری برای جذب نقدینگی سرازیر شده به بورس است. با رکود بازارهای موازی همچنان ورود نقدینگی به بورس ادامه دارد و رشد ارزش داد و ستدها و همچنین افزایش ارزش سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده تداوم ورود نقدینگی به بازار است.
در بازار سهام در کنار رشد و رکورد شکنی شاخص که توانست در هفته گذشته سطح تاریخی 55هزار واحدی را نیز ثبت کند، معامله‌گران در تحولات سیاسی و اقتصادی شاهد بروز اتفاقاتی مهم هستند. در مسائل سیاسی، انتظار برای برگزاری مراسم تحلیف ريیس‌جمهوری و معرفی کابینه مساله عمده به شمار می‌رود. در صحنه سیاست خارجي سخنگوي مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد: نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌اي ايران سه‌‌شنبه آتي در بروکسل برگزار خواهد شد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز؛ کاترين اشتون ميزبان نشست مقامات ارشد شش قدرت بزرگ در بروکسل خواهد بود تا درباره چگونگي پيشبرد مذاکرات هسته‌اي با ايران پس از انتخاب رييس‌جمهور جديد، با آنها گفت‌و‌گو کند.
مايکل مان، سخنگوي اشتون،‌ اعلام کرد: «مقامات ارشد شش کشور عضو گروه 1+5 در مورد چگونگي پيشبرد پرونده هسته‌اي ايران مذاکره خواهند کرد. ما مشتاق هستيم که شاهد پيشرفتي عيني در مذاکرات پس از انتخاب رييس‌جمهوري باشيم.»
در همین حال در مسائل اقتصادی، تصمیم دولت برای حذف ارز مرجع همچنان بحث‌های فراوانی را ایجاد کرده است كه این تصمیم با انتقاداتی همراه بوده است. با تصمیم دولت، صنایع دارویی و غذایی با شرایط متفاوتی مواجه می‌شوند که البته افزایش نیاز شرکت‌ها به نقدینگی یکی از مهمترین مسائل به شمار می‌رود. در مسائل اقتصادی البته بخش عمده‌ای از بحث‌ها به تغییر دولت و مهره چینی دولت آینده باز می‌گردد.
در مسائل اقتصادی بین‌المللی همچنان قیمت فلزات و مواد خام تحت فشار کاهشی است؛ در بازار جهانی بهای مس به 6هزار و 958دلار در هر تن رسیده است؛ بهای آلومینیوم ،سرب و روی به ترتیب یک هزار و 774دلار، 2هزار و 52دلار و یک هزار و 854دلار رقم خورده است. در صحنه داخلی نیز بهای فلزات به ویژه فولاد در بازار آزاد کاهش یافته است. در بورس کالا نیز قیمت‌ها تا حدودی خود را همچنان حفظ کرده‌اند. در محصولات شیمیایی نیز در کنار افزایش اندک قيمت اوره در بورس کالا قیمت محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز عموما ثابت بود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه هفته گذشته بازار مثبتی بود که در آن انتظار برای برگزاری مجامع و انتشار گزارش‌های 12ماهه سال 91 و 3ماهه شرکت‌ها براي دوره منتهي به خردادماه روند کلی بازار را رقم زد.در بازار چهارشنبه، شرکت تازه وارد تاپیکو با صف خرید سنگین مواجه شد که همین امر نیز توانست نقدینگی بازار را تا حدودی معطوف به این نماد کند. تاپیکو در حالی شاهد صف خرید 180میلیونی بود که این شرکت با تحولاتی در روزهای آتی مواجه است. در مهم‌ترین مسائل، برگزاری مجامع شرکت‌های زیر‌مجموعه، عرضه اولیه پتروشیمی جم و همچنین انتشار گزارش‌های نمادهای متوقف مورد توجه بازار است. روز چهارشنبه مدير‌عامل فرابورس از عرضه شركت‌هاي  پتروشيمي جم و گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان تا پايان تيرماه خبر داد و گفت: در صورت تاييد صورت‌هاي مالي سال 91 و پيش‌بيني سود سال  92 پتروشيمي جم از سوي سازمان بورس واوراق بهادار،  5 درصد از سهام اين شركت دوشنبه 24 تيرماه جاري در بازار دوم عرضه مي‌شود.
شنيده‌ها حکایت از آن دارد که پتروشیمی جم احتمالا روز دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری در فرابورس عرضه می‌شود که عرضه‌ای بسیار مهم برای سه شرکت تاپیکو، صندوق بازنشستگی و پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) به شمار می‌رود.
گمانه‌زنی‌های اولیه نشان می‌دهد که احتمالا پتروشیمی جم در ارزش بازاری معادل 7 تا 8هزار میلیارد تومان عرضه خواهد شد که این امر قیمت میانگینی نزدیک به هر سهم 15هزار و 650 ریال را برای جم متصور می‌سازد. جم که دارای شرایطی تقریبا مشابه پتروشیمی مارون است باعث می‌شود سه شرکت سهامدار بورسی این شرکت به شدت متاثر شوند. در حال حاضر تاپیکو مالک 84/25 درصد سهام جم است که در ارزش بازار 5/7 هزار میلیارد توماني سهم تاپیکو معادل يك هزار و 940میلیارد تومان خواهد شد که با توجه به بهای تمام شده این سهم، مازاد ارزش يك هزار و 800میلیارد تومان معادل هر سهم 67تومان برای تاپیکو به همراه خواهد آورد. در همین حال تاپیکو برای سال مالی منتهی به 31اردیبهشت 93تنها سود فروش پالایشگاه اصفهان را در صورت‌های خود به عنوان سود فروش سرمایه‌گذاری لحاظ کرده است. از این رو فروش هر یک درصد از سهام جم  18میلیارد تومان سود معادل 6 ریال به سود تاپیکو می‌افزاید.
در همین حال صندوق بازنشستگی نیز به دليل سرمایه کمتر، تاثیر بیشتری را خواهد داشت. صندوق بازنشستگی دارای 46/24 درصد سهام جم است که ارزش آن معادل یک هزار و 835میلیارد تومان خواهد بود و با لحاظ بهای تمام شده 243میلیارد تومانی این سهم برای صندوق بازنشستگی مازاد ارزش عرضه جم معادل يك‌هزار و 591میلیارد تومان خواهد بود که برای هر سهم 221تومان مازاد ارزش خواهد داشت.
در همین حال فروش هر یک درصد سهام جم 22ریال برای صندوق سود به همراه می‌آورد. سومین سهامدار بورسی جم، پترول است که مالک 2/9 درصد سهام جم است؛ بهای تمام شده این بلوک 332میلیارد توماني مازاد ارزش 358میلیاردتومانی برای پترول به همراه می‌آورد که 8/35 تومان به ازای هر سهم پترول خواهد بود و در صورت فروش هر یک درصد نیز 4ریال سود برای پترول به ازای هر سهم خواهد داشت. در همین حال با توجه به مالکیت 45درصدی هلدینگ خلیج فارس در شرکت بازرگانی پتروشیمی و مالکیت 91درصد بازرگانی پتروشیمی در پترول عرضه جم 147میلیارد تومان به دارایی هلدینگ خلیج فارس می‌افزاید.
در همین حال تاپیکو و صندوق بازنشستگی هفته گذشته از برگزاری مجمع برزویه و تقسیم سود اندک این شرکت متاثر شدند. تاپیکو که به ازای تقسیم سود برزویه سودی معادل 60میلیارد تومان دیده بود، با تقسیم 13میلیاردی این شرکت باید تقسیم بیشتری را در مجامع پیش رو در دستور کار قرار دهد تا بتواند این کمبود نه چندان جدی را جبران کند.در صندوق بازنشستگی اما از آنجا که این شرکت سودی را برای برزویه پیش‌بینی نکرده بود، تاثیر مثبت این سود اندک است. اما بدترین تاثیر در هلدینگ خلیج فارس رخ خواهد داد؛ جایي که سود پیش‌بینی شده 392میلیاردی از محل این شرکت اینک تنها 60میلیارد تومان رقم خورده است.
با این شرایط به نظر می‌رسد شرایط هلدینگ خلیج فارس پیچیده‌تر خواهد شد. اين در حالي است كه نماد این شرکت هفته گذشته برای شفاف‌سازی اطلاعات مالی متوقف شد. با این توقف مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با انتشار اطلاعیه‌ای دلایل تاخیر در ارائه اطلاعات مرتبط با عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه خود را اعلام کرد.
در این اطلاعیه افزایش هزینه خوراک بندرامام، تفاوت عجیب نحوه محاسبه نرخ ارز در پتروشیمی نوری و بوعلی سینا که خوراک براساس ارز مبادلاتی و بنزین تولیدی شرکت‌ها براساس ارز مرجع حساب شده است و در پتروشیمی پارس نیز لحاظ فرمولی ناشناخته در محاسبه بهای خوراک موجب پیچیدگی‌هایي شده است که در نهایت به تعدیل منفی این شرکت ختم خواهد شد.
در گروه پتروشیمی، انتظار برای اعلام سود 92شرکت پتروشیمی خراسان همچنان ادامه دارد. خراسان که در سه‌ماهه 642ریال سود محقق کرده است احتمالا بیش از 25درصد بر سود یک هزار و 309 ریالی سال جاری خود خواهد افزود.
در گروه پالایشگاه‌ها، انتشار سه گزارش 12ماهه، سهامداران این گروه را در بيم و اميد باقی گذاشته است در هفته گذشته نخستین گزارش را پالایشگاه تهران در شرایطی منتشر کرد که مفاد این گزارش به ویژه افزایش عجیب وام طرح توسعه شرکت پرسش‌های جدی را در مورد این شرکت ایجاد کرده است. در این شرایط شتران با اعلام سود هر سهم معادل 15هزار و 924ریال برای سال 91 و پیشنهاد تقسیم 10 درصدی خود را در معرض انتظار برای اعلام زیان از محل استهلاک طرح توسعه و موارد دیگر برای سال 92 قرار داده است.
گزارش دوم را هفته گذشته بندرعباس کاملا متفاوت اعلام کرد تا اين شركت سود سال 91 را با 147درصد افزایش به 799ریال برساند.این سود در کنار انتظار برای اعلام سود 2هزار و 200ریالی برای سال 92این شرکت را در وضعیت بهتری قرار داده است. پالایشگاه اصفهان نیز در نهایت با 2درصد رشد، سود سال 91 را به 2هزار و 541ریال به ازای هر سهم رساند.
در گروه غذایی هفته گذشته انتظار برای بازگشایی نمادهای صنعتی بهشهر و مارگارین محقق نشد و سهامداران این شرکت‌ها همچنان  در انتظار بازگشایی این نمادها هستند.
در گروه لوازم خانگی، بوتان از 734ریال سود محقق شده خود 110ریال را تقسیم کرد.
در گروه فلزی، فولاد آلیاژی ایران با تقسیم سود 700ریالی مواجه شد.این شرکت همچنین تغییر مدیرعامل خود را شاهد است که همین امر نیز وضعیت شرکت را با تردیدهايی همراه می‌سازد.
در گروه سیمانی، رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات سیمان ایران به عراق با مشکلی مواجه نیست، گفت: هیات دولت عراق تصویب کرد که بازار سیمان این کشور کماکان در اختیار صادر‌کنندگان سیمان در دنیا از جمله ایران قرار داشته باشد.
در گروه بانکی روز چهارشنبه هفته گذشته نیز برخی نمادهای این گروه از جمله بانک ملت و تجارت با صف خرید همراه بودند؛ با حذف ارز مرجع موضوع تسعیر نرخ ارز در بانک‌ها به یک بحث حساس تبدیل شده است. بانک‌ها عموما دارایی ارزی قابل ملاحظه‌ای دارند که بیش از همه در دو بانک ملت و تجارت این مساله به چشم می‌خورد. در این گروه، بانک صادرات درصدد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است؛ در این گروه، سینا نیز که به مدد رشد قیمت مخابرات افزايش ارزش دارایی خود را شاهد است، در سه ماهه با 51درصد پوشش گزارش خود را اعلام کرد که بخش عمده این پوشش ناشی از تقسیم سود مخابرات بوده است.
در گروه بانکی، بانک دی در اطلاعیه شفاف‌سازی خاطرنشان کرد: «با انتشار آگهی فروش ملک توسط این بانک در روزنامه‌ها به تاریخ 05/04/92، چنان چه تحقق این رویداد منجر به تغییر بااهمیتی در پیش بینی سود هر سهم بانک شود، در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد». با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته جهت اعلام اثرات فروش ملک، شرکت اعلام نموده است که تا تاریخ تعیین شده برای شرکت در مزایده (15/04/92)، متقاضی برای خرید ملک موصوف مراجعه نكرده و به این ترتیب موضوع تغییر بااهمیت در پیش بینی بانک ناشی از فروش ملک مذکور در این مرحله منتفی است.
در گروه دارویی، حذف نرخ ارز مرجع انتظار برای افزایش سود شرکت‌های این گروه را به همراه آورده است. در این گروه، پارس دارو در گزارش 12ماهه خود سود هر سهم سال مالی 91 خود را از 270 تومان به 334 تومان افزایش داده و افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها علت تعدیل شرکت است.
در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران با احتمال اعلام پوشش بالا در گزارش سه ماهه مواجه است. در این گروه، بین‌المللی شیمیایی پارس نیز سود سال مالی منتهی به شهریور 92را از 61تومان به 100تومان افزایش داده است.
در گروه حمل و نقل، مدیرعامل  شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی از خطوط داخلی کشتیرانی برای حمل بار خود استفاده کند، از پیگیری دو پرونده تحریم‌های غیرقانونی کشتیرانی در مجامع بین‌المللی خبر داد.
محمدحسين داجمر تاكيد كرد: طی جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی داشته‌ایم قرار شده است تا اتاق بازرگانی اطلاع‌رسانی کند تا اعضای بخش خصوصی برای حمل کالا به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی یا سایر خطوط معتبر دیگر مراجعه کنند تا در حق آنها اجحاف نشود.
وی در‌خصوص اقدامات انجام شده در محافل بین‌المللی برای مقابله با تحریم‌های صورت گرفته اظهار کرد: دو پرونده در دست داریم که محتوای این پرونده‌ها اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی تحریم‌های وضع شده است که در حال حاضر در اتحادیه اروپا و آمریکا در حال بررسی است.
در مجموع چهارشنبه، بازار توانست با ثبت رشد 535واحدی شاخص و عبور از مرز 55هزار واحد روز مثبتی را پشت سر بگذارد. ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه به 249میلیارد تومان رسید که 8/7 درصد آن را معامله 4/45 درصد توسعه صنایع بهشهر تشکیل داد.
با این کارنامه در کل هفته بازار سرمایه 43/4 درصد دیگر بازدهی داد؛ ارزش معاملات نیز هفت هزار و 596میلیارد تومان رقم خورد و رشدی معادل 441درصد را گزارش کرد که عمده دليل رشد مزبور به واسطه قطعی شدن برخی معاملات عمده از جمله بلوک 17درصدی هلدینگ خلیج فارس بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر