بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر : ۱۰۱۱۹۷

نشريه فوربس در تازه‌ترين گزارش خود به بررسي وضعيت اقتصادي و سرانه درآمدي 10 كشور نخست در فهرست ثروتمندترين نفتي‌هاي جهان پرداخته است.


به گزارش «فوربس»، معمولا اين تصور عمومي وجود دارد كه كشورهاي نفتي كوچك‌تر مردمان ثروتمند‌تري دارند اما با نگاهي دقيق‌تر به وضعيت سرانه درآمد، بيكاري و فقر ملي مي‌توان بررسي كرد كه صرف نظر از ابعاد يك كشور آيا ثروت در ميان تمامي مردم به يكسان توزيع شده است يا خير. در فهرست 10 كشور ثروتمند نفتي جهان نام عراق در جايگاه دهم قرار گرفته است. درآمد نفتي آن كشور به 515 هزار و 384 دلار به ازاي هر شخص تبديل مي‌شود.

در اين كشور ميزان سرانه توليد ناخالص داخلي 4600 دلار، نرخ بيكاري 16 درصد و جمعيت فقير 285 درصد ارزيابي شده است. پيش از عراق، برونئي با درآمد نفتي 521 هزار دلار به ازاي هر شخص در جايگاه نهم است.

نرخ بيكاري در اين كشور تنها 7/2 درصد است و سرانه توليد ناخالص داخلي آن 50 هزار و 500 دلار است. در اين كشور 4 درصد مردم در فقر زندگي مي‌كنند. در اين فهرست نام كانادا در جايگاه هشتمين كشور ثروتمند نفتي جهان قرار گرفته است. ذخاير نفتي و گازي در اين كشور منجر به درآمد برابر با 565 هزار و 49 دلار براي هر كانادايي مي‌شود. در حال حاضر ماسه‌هاي نفتي منبع اصلي درآمد انرژي كانادا به شمار مي‌روند.

سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور 41 هزار و 500 دلار، نرخ بيكاري‌اش 3/7 درصد و جمعيت فقير آن 4/9 درصد است. در فهرست فوربس نام ليبي در جايگاه هفتم قرار گرفته است. درآمد سرانه نفتي در اين كشور 861 هزار و 101 دلار است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هيچ گاه درآمد نفتي سرشار ليبي به معناي واقعي ميان مردم توزيع نشده است.

در اين فهرست نام عربستان سعودي به عنوان بزرگ‌ترين كشور توليد‌كننده نفت در جهان در جايگاه ششم قرار گرفته و ذخاير نفتي و گازي اين كشور به سرانه درآمدي 12/1 ميليون دلار به ازاي هر فرد مبدل مي‌شود. سرانه توليد ناخالص داخلي در عربستان سعودي 25 هزار و 700 دلار است و نرخ بيكاري در اين كشور 7/10 درصد اعلام شده است. آمار رسمي از ميزان جمعيت زير خط فقر در اين كشور وجود ندارد. فوربس نام ونزوئلا را در اين فهرست در جايگاه پنجم قرار داده است.

به لحاظ ميزان ذخاير نفتي ونزوئلا را مي‌توان خليج فارس قاره امريكا دانست. جايگاه چهارم در اين فهرست به تركمنستان تخصيص يافته است. ذخاير نفتي و گازي اين كشور در درياي خزر برابر با 54/1 ميليون دلار به ازاي هر شخص است.

با وجود دارايي‌هاي نفتي سرشار اين كشور مردمان فقيري دارد. سرانه توليد ناخالص داخلي تركمنستان 8 هزار و 500 دلار، نرخ بيكاري آن رقم سرسام آور ?? درصد و جمعيت زير خط فقر آن 30 درصد است. امارات متحده عربي در جايگاه سوم اين فهرست قرار گرفته است. اين كشور كوچك و سرشار از منابع انرژي است. سرانه دارايي نفتي و گازي در امارات 63/1 ميليون دلار است.

اين كشور كه دوبي و ابوظبي را دارد داراي سرانه توليد ناخالص داخلي برابر با ايالات متحده امريكاست اما هنوز هم در اين كشور فقر به طور كامل ريشه‌كن نشده است.

سرانه توليد ناخالص داخلي در امارات 49 هزار دلار، نرخ بيكاري 4/2 درصد و جمعيت افراد زير خط فقر در اين كشور 5/19 درصد است. فوربس دراين گزارش نام كويت را در جايگاه دوم قرار داده است. جمعيت اين كشور برابر با شهر شيكاگو در امريكاست. دارايي‌هاي نفتي و گازي اين كشور به ازاي هر فرد 14/4 ميليون دلار است. نرخ سرانه توليد ناخالص داخلي 43 هزار و 800 دلار و نرخ بيكاري كويت 2/2 درصد برآورد شده است.

آمار رسمي از نرخ جمعيت فقير در اين كشور وجود ندارد. در اين فهرست نام قطر در جايگاه ثروتمندترين كشور نفتي جهان قرار گرفته و دارايي‌هاي نفتي اين كشور به ازاي هر فرد 01/6 ميليون دلار برآورد شده است. سرانه توليد ناخالص داخلي در اين كشور ثروتمند عربي در خليج فارس 102 هزار و 800 دلار و نرخ بيكاري در اين كشور تنها 5/0 درصد است. آمار رسمي از تعداد افراد فقير در اين كشور وجود ندارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر