بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳
کد خبر : ۱۰۱۲۹۷
 محبوبه مغانی: حذف ارز مرجع و تلاش برای تک نرخی کردن ارز، بازار را در انتظار ارز 3000 تومانی قرار داده است، به این صورت است که این روزها شاهد کاهش قیمت ارز آزاد هستیم. در حالي كه در كشور ما  رابطه مستقیمی میان ارز و طلا برقرار است، در راستاي بازدهي منفي بازار ارز، بازار سكه و طلا نیز سرمایه‌گذارانش را از بازدهی منفی برخوردار ساخت.
در اين ميان به نظر می‌رسد که بورس تهران نیز خسته از  بازدهی‌های مثبت، اینک بر آن شده تا با کاستن از رشدهاي پياپي خود به استراحت بپردازد. بر این اساس بورس تهران همراستا با سایر بازارهای رقیب نوسان منفی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد؛ به طوری که در پایان هفته منتهی به بیست و ششم تیرماه، شاخص کل از افت 2/1 درصدی برخوردار شد. در اين خصوص توقف پرشمار نمادها و ترافيك برگزاري مجامع در كنار نوسان‌گيري برخي معامله‌گران مهم‌ترين دلايلي است كه فاز احتياط را براي خريداران ايجاد كرده است.
اما در عرصه بین‌المللی و در قاره اروپا، انتشار اخبار كاهش حجم صادرات منطقه يورو و به ويژه آلمان، از بين رفتن  رتبه اعتباري AAA فرانسه، كشمكش‌هاي سياسي در مورد اقدامات رياضتي پرتغال و كاهش غيرمنتظره شاخص اعتماد ماه ژوئيه سرمايه‌گذاران آلمان در هفته‌ای که گذشت سبب شد تا دورنماي نوسانات يورو همچنان بي‌ثبات و نامطمئن باقي بماند. تحليلگران مورگان استنلي معتقدند رشد كند اقتصادي چين مي‌تواند سبب تضعيف يورو شود زيرا صادركنندگان اصلي اروپا در سال‌هاي اخير به ويژه بعد از بروز مشكلات در كشورهاي حاشيه‌‌اي تاكيد زيادي بر آسيا و چين داشتند.
كاهش رشد توليد ناخالص داخلي چين در دو،سه ماهه متوالي نگراني‌هايي را درباره چشم‌انداز اقتصادي چين به وجود آورده است.
مطابق با برآوردهاي اولیه  و انتظارات اقتصاددانان، تورم سالانه در حوزه يورو در ژوئن تا 6/1 درصد در مقايسه با 4/1 درصد در ماه مه افزايش يافت. این مسائل دولت آمريكا را بر آن داشت تا حمايت رسمي خود را از ايفاي نقش صندوق بين‌المللي پول در كمك به برقراري ثبات مالي در منطقه يورو اعلام كند.
اگرچه در ايالات متحده آمريكا نيز افزايش قيمت بنزين منجر به افزايش نرخ تورم در اين كشور شد. در این میان تكرار اظهارات قبلي رييس فدرال رزرو آمريكا در زمينه تداوم سياست پولي تسهیلی منجر شد تا ارزش پول اين كشور در برابر يورو تضعيف شود.
بن برنانكه در جمع نمايندگان كنگره اعلام كرد كه تا زمان بالا بودن نرخ بيكاري آمريكا و حفظ نرخ تورم پايين، اجراي سياست‌هاي محرك و انبساطي پولي در شرايط كنوني به نفع اقتصاد آمريكا خواهد بود. این مساله می‌توانست منجر به کاهش ارزش دلار شود؛ اما اخبار منتشره در حوزه يورو از يك سو و افزايش شاخص قيمت‌هاي مصرف‌كننده به ميزان فراتر از انتظار در ماه ژوئن از سوي ديگر كمي دلار را تقويت كرد. پس از اظهارات بن برنانكه؛ بانك مركزي آمريكا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اقتصاد آمريكا در ماه ژوئن و اوايل ژوئيه تحت تاثير احياي بخش املاك و مستغلات و روند رو به رشد مصرف خانوارها و فروش خودرو در آمريكا رشد اندک خود را حفظ کرد که اين مساله سبب افزايش ارزش دلار شد.
انتشار گزارش فدرال رزرو سبب شد تا در آخرين روز هفته ای که گذشت قيمت طلا  عقب‌نشيني كند؛ اما در طول هفته‌ مزبور انتظار معامله‌گران براي اظهارات رسمي رييس كل بانك مركزي آمريكا در مقابل مجلس نمايندگان درخصوص وضعيت بازار،  قيمت طلا را كاهش داده بود كه قیمت این فلز گرانبها به واسطه انتشار آمار رشد اقتصادي چين در سه ماهه دوم سال ميلادي و فروش كمتر از انتظار خرده‌فروشي آمريكا در ماه ژوئن از افزايش برخوردار شد. اظهارات رييس فدرال رزرو در روزهای پایانی هفته مبني بر ادامه سياست‌هاي انبساطي نيز قيمت طلا را افزايش داد.
این گزارش می‌افزاید: با توجه به فصل ازدواج در هند طي ماه‌هاي نوامبر و دسامبر، به نظر می‌رسد که واردات طلا تا قبل از ماه نوامبر از رشد چنداني برخوردار نشود.
قيمت طلا پس از رشد متوالي در 12 سال گذشته از ابتداي امسال تاكنون 25 درصد كاهش داشته است كه در اين ميان كاهش رشد اقتصادي چين در سه ماهه دوم 2013 ميلادي به كمتر از 5/7 درصد تاثير زيادي در جلوگيري از ادامه اين روند داشته است، بر اين اساس در هفته‌اي كه گذشت قيمت طلا از افت 4/0 درصدی  برخوردار شد.
اما در بازار جهاني نفت، كاهش ذخاير نفت آمريكا و افزايش 10 درصدي تقاضاي نفت توسط چين در ماه ژوئن منجر به افزايش قيمت نفت خام شد اگرچه عواملي چون كاهش رشد اقتصادي چين در سه ماهه دوم سال جاري و افزايش كمتر از انتظار خرده‌فروشي در آمريكا در ماه ژوئن تاثير كاهنده‌اي بر بهاي نفت خام داشت.
اما بهاي نفت خام در ژوئيه به دليل افزايش مسافرت‌هاي فصلی و افزايش پالايش نفت خام پس از اتمام تعمير پالايشگاه‌ها و ناآرامي‌هاي مصر از کاهش برخوردار نشد. در نهايت در پايان هفته، آتش‌سوزي در پالايشگاه الاحمديه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين پالايشگاه‌هاي جهان منجر به افزايش قيمت نفت شد. صادرات دريايي نفت اعضاي كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) تا سوم اوت (12 مردادماه) به ميزان 40 هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت.
اما در بازار داخلي؛ تقاضاي برخي مقامات سابق دولت آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران همزمان با آغاز كار «حسن روحاني» از طريق گروه 1+5، تلاش انگليس براي برقراري تعامل دوباره با ايران، تاكيدات مسوول سياسي خارجه اتحاديه اروپا براي برگزاري سریع نشست 1+5، تورم 9/35 درصدي در دوازده ماهه منتهي به خردادماه، اعلام  نرخ بيكاري 4/12 درصدي در زمستان سال گذشته، چالش جدي بانك مركزي و وزارت صنعت در تعلق گرفتن ارز 1226 توماني ترخيص كالاهاي اساسي و دارو در گمرك، گزارش اقتصادي رييس كل بانك مركزي به رهبر انقلاب، بررسي تكليف بدهي 74 هزار ميليارد تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و نرخ مبادله‌اي دولت به بانك مركزي و نگاه متفاوت به مازاد تسعير ارز در پي حذف ارز مرجع در گزارش‌هاي مالي شركت‌هاي دولتي مهم‌ترين مسائل سياسي و اقتصاد در بازار داخلي كشور بود. در اين راستا در هفته‌اي كه گذشت هر دلار آمريكا در مركز مبادلات ارزي از 24 هزار و 787 ريال به 24 هزار و 797 ريال و هر يورو از 32 هزار و 335 ريال به 32 هزار و 474 ريال رسيد.
اين در حالي است كه در طول هفته‌اي كه گذشت قيمت هر دلار آمريكا در بازار آزاد در مجموع با 4 درصد و هر يورو با 6/2 درصد كاهش مواجه شدند.
قيمت سكه و هر گرم طلاي 18 عيار نيز به ترتيب از كاهش 7/2 و 8/1 درصدي برخوردار شدند.
اما در بازار مسكن، به موجب گزارش مركز آمار ايران ميانگين قيمت هر مترمربع زمين در زمستان سال گذشته در تهران بيش از 56 ميليون ريال و رشد يك ساله آن نيز 157 درصد است. ميانگين قيمت فروش هر مترمربع زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي معامله شده در بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران 56 میلیون و 597 هزار ريال بود كه نسبت به فصل پاييز 5/43 درصد و نسبت به فصل مشابه سال پيش از آن 1/157 درصد افزايش داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر