بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر : ۱۰۱۳۹۴
علی یوسفیان:
از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تا هفته جاری، بورس وضعیتی مثبت را تجربه کرده است.
در این مدت رشد فزاینده شاخص نشانگر رونق است. با این حال وضعیت بازار از ابتدای هفته جاری تغییر کرده است. سؤال اینجاست که منفی‌شدن بورس را باید چگونه تحلیل کرد؟ در این میان 3 وضعیت برای آینده بورس قابل تصور است؛ وضعیت اول این است که بعد از چند روز رکود، دوباره بورس روند پرشتاب خود را ادامه دهد. وضعیت دوم این احتمال است که بورس به رشد خود ادامه دهد اما با شیبی به‌مراتب کمتر.

سومین اتفاق نیز می‌تواند این باشد که بورس از رونق به رکود وارد شود. مسلما تداوم روند پر‌شتاب چند هفته گذشته انرژی زیادی می‌خواهد. عملا بسیاری از سهام‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند و اتفاق جدیدی رخ نداده که امیدها را دوچندان کند. بسیاری از نیروهای بازار که پشت رونق بازار بوده‌اند در حال حاضر به فکر نقد‌کردن سهام خود هستند و برخی ظرفیت‌های بازار را رو به پایان می‌دانند. بنابراین احتمال ادامه رونق روزهای قبل کمی دور از ذهن است.

چرخش یک‌مرتبه بازار به سمت رکود نیز چندان به ذهن نزدیک نیست. اگر این چرخش بخواهد شکل بگیرد، لازم است تلاش‌های رونق‌بخش نیروهای بازار در چند مرحله شکست بخورند یا اینکه اتفاق ناگوار و تأثیرگذاری روی دهد. اما در حال حاضر که هنوز زمینه‌های امید نسبت به دولت جدید تداوم دارد، می‌توان احتمال این گزینه را کم دانست. اگرچه بورس ویژگی منحصربه فردی دارد و امکان چرخش‌های ناگهانی در آن دور از ذهن نیست، آنچه از قراین می‌توان استخراج کرد این است که روی دادن یک چرخش رکودی به چند هفته زمان نیاز دارد و کمتر احتمال می‌رود که به سرعت جهت بازار عوض شود.

آنچه محتمل‌ترین گزینه به‌نظر می‌رسد تداوم رونق اما با شیبی ملایم‌تر است. در این رونق جدید دیگر نمی‌توان انتظار رشد گروهی تمام شرکت‌های بورس را داشت و تنها برخی گروه‌ها و شرکت‌ها امکان رونق می‌یابند. در انتها باید توجه داشت؛ قدم‌برداشتن در بازار سهام به همراهی با تحولات آن نیاز دارد. سرعت واکنش در بورس به‌نحوی است که سرمایه‌گذار بدون توجه به جریان جاری بازار نمی‌تواند تصمیم کارآمدی بگیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر