بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
بورس نیوز گزارش می دهد:

خبرهایی از مجمع "شتران"

مجمع عمومی عادی سهامداران شرکت پالایش نفت تهران پس از اعلام تنفس 2 هفته ای روز گذشته در حالی برگزار شد که در همان ابتدای جلسه با خبر عدم موافقت با صورت های مالی تجدید نظر شده توسط حسابرسان جو نا امیدی در سهامداران ایجاد شد.
کد خبر : ۱۰۲۵۶۱
مجمع عمومی عادی سهامداران شرکت پالایش نفت تهران پس از اعلام تنفس 2 هفته ای روز گذشته در حالی برگزار شد که در همان ابتدای جلسه با خبر عدم موافقت با صورت های مالی تجدید نظر شده توسط حسابرسان جو نا امیدی در سهامداران ایجاد شد.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز با توجه به حساسیت این مجمع، امیر حمزه مالمیر ریاست اداره ناشران سازمان بورس شخصاً نظارت بر این مجمع را بر عهده گرفته بود که حمایت وی از سهامداران "شتران" منجر به رضایت نسبی آنها در پایان این مجمع گردید. این مجمع که به ریاست قلی پور، نماینده سهام عدالت، برگزارشد پس از استماع گزارش هیأت مدیره توسط مدیر عامل، به استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی و بررسی هر یک از بندهای این گزارش پرداخت.

براساس این گزارش مهمترین مواردی که در این مجمع مورد بحث قرار گرفت بشرح زیر بودند:

1- بحث تسعیر ارز تسهیلات دریافتی: با توجه به اینکه تعدیل منفی 66 درصدی شتران ناشی از تسعیر نسهیلات ارزی یکی از طرح های توسعه ای "شتران" بود، این امید وجود داشت که با تجدید نظر در صورت های مالی، تسهیلات ارزی مذکور به بهای تمام شده پروژه مذکور انتقال یافته و زیانی بابت آن شناسایی نشود اما حسابرس مستقل با بیان اینکه برای این موضوع با جامعه حسابدران رسمی هم مکاتبه شده، این کار را مخالف با استاندارد 16 حسابداری عنوان نمود. لیکن در این خصوص نماینده سازمان بورس تأکید کرد که با توجه به اینکه مجمع عمومی سازمان حسابرسی طی هفته آینده برگزار خواهد شد، مدیران سازمان قول مساعد داده اند که در جلسه مذکور به تجدید نظر در این استاندارد پرداخته و موانع مربوطه را در این زمینه بر طرف نمایند که در صورت اعمال این تغییرات تعدیل منفی 19767 ریالی به ازای هر سهم به عنوان تعدیلات سنواتی به سود سال 92 اضافه خواهد شد.

2- بحث قیمت گذاری محصولات: در این خصوص از سوی مجمع به هیأت مدیره تکلیف شد تا پیگیری و رایزنی های لازم در خصوص اصلاح قیمتهای فروش محصولات "شتران" و برابر یا بیشتر بودن (به واسطه کیفیت بهتر) قیمت محصولات این پالایشگاه در قیاس با دیگر پالایشگاه ها را با شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی انجام دهد.

3- بحث موجودي مواد اوليه: با توجه به اینکه شرکت پالایش و پخش مدعی شده که شرکت های پالایشی بایستی مابه التفاوت نرخ مبادلاتی و مرجع را در خصوص موجودی ابتدای دوره نفت خود به آن شرکت بپردازند، سهامداران به این موضوع معترض شدند که در پایان از سوی مجمع به هیأت مدیره تکلیف شد تا پی گیری های لازم در خصوص لغو این ادعا نیز صورت پذیرد.

4- بحث مالیات بر ارزش افزوده: در این خصوص برخی مدیران شرکت و همچنین نماینده بورس اعتقاد داشتند که برگشت مالیات بر ارزش افزوده اصولاً در حساب های شرکت پالایش و پخش با وزارت دارایی تهاتر شده و بنابراین هیچ گونه آثار درامدی بر شرکت های پالایشی نخواهد داشت که این موضوع با اعتراض شدید سهامداران مواجه شد و از سوی مجمع به هیأت مدیره تکلیف شد تا پیگیری های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

5- بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها: این موضوع نیز به هیأت مدیره تکلیف شد تا در اسرع وقت نسبت به انجام مقدمات لازم برای افزایش سرمایه (براساس شنیده ها 1000 درصد) صورت پذیرد و در این خصوص نماینده بورس نیز قول مساعد داد که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای این شرکت تولیدی بدون هیج مشکلی انجام خواهد شد.

در پایان بار دیگر صورت های مالی شرکت پالایش نفت تهران به رأی گذاشته شد که از بین حاضران در مجمع تنها قلی پور رییس مجمع و نماینده سهام عدالت با 90 درصد سهام صورتهای مالی را تایید نموده و به آن رسمیت بخشیدند.

پس از آن مقرر گردید بدلیل وجود بندهای حسابرسی تنها 10 درصد از EPS سال 91 بین سهامداران تقسیم شود لیکن به محض حل موضوع تسهیلات ارزی و اصلاح استاندارد شماره 16 حسابداری مجمع عادی بطور فوق العاده تشکیل شده و نسبت به تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته تصمیم گیری نماید.

شایان ذکر است پالایش نفت تهران در صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 30 اسفند 91 خود که در تاریخ 31 اردیبهشت 92 منتشر شده بود سود هر سهم 91 خود را 35691 ریال اعلام کرده بود لیکن در گزارش حسابرسی شده خود بدلیل زیان تسعیر ارز فوق الذکر با تعدیل منفی 66 درصدی، سود هر سهم 91 خود را 15924 ریال اعلام نمود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر