بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
به گونه ای که عرضه های سنگین سهامداران در اکثر نمادها، خود به عنوان اولین علایم ورود بازار به فاز اصلاحی عمل کرد، حال آنکه عدم توانایی برخی از صنایع همچون سیمان و خودرو برای برگشت به روند مثبت و خروج از اصلاح زمانی در پیش گرفته شده توسط آنها، می تواند دیگر مصداق بارز نشانه های اصلاح بورس باشد.
کد خبر : ۱۰۲۵۸۶
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.05.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 4 واحد مثبت به رقم 45967 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 863 واحد منفی عدد 91884 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 132 واحد افت به رقم 57264 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2204 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 86 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 110 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، روند منفی در حالی طی معاملات امروز به تدریج افزایش یافت که شاید بتوان به راحتی نشانه هایی از ورود به فاز اصلاحی را در آن مشاهده کرد.

به گونه ای که عرضه های سنگین سهامداران در اکثر نمادها، خود به عنوان اولین علایم ورود بازار به فاز اصلاحی عمل کرد، حال آنکه عدم توانایی برخی از صنایع همچون سیمان و خودرو برای برگشت به روند مثبت و خروج از اصلاح زمانی در پیش گرفته شده توسط آنها، می تواند دیگر مصداق بارز نشانه های اصلاح بورس باشد.

دو گروه مذکور در حالی نتوانستند به روند منفی خود خاتمه داده و حرکت مثبتی را آغاز کنند که به نظر می رسد همانند سیکل مثبتی که در گذشته آغاز کردند، اکنون نیز در روند اصلاح قیمتی در زمره آغاز کنندگان فاز اصلاحی هستند، از این رو شاید بتوان گفت در شرایط فعلی اصلاح زمانی در نظر گرفته شده برای صنایعی همچون سیمان اکنون در حال تبدیل شدن به اصلاح قیمتی باشد.

و اما آخرین نشانه های تلاش بازار برای ورود به فاز اصلاحی، حرکت پرقدرت و مثبت در معاملات سهام گروه قندی طی روز جاری بود که به واسطه داشتن بتای منفی نسبت به بازار، سهام موجود در این گروه روند مناسبی را از خود نشان دادند. در این میان "قصفها"، "قمرو" و "قپیرا" در زمره پیشتازان این گروه جای گرفتند و توانستند ارزش معاملات بالایی را در مقایسه با هم گروهی های خود رقم بزنند.

در میان سایر گروه ها نیز امروز شرکت های فعال در گروه پتروشیمی شاهد هجوم عرضه سنگین سهام توسط فروشندگان بودند و سهام شرکت های پتروشیمی زاگرس و خراسان، که طی روزهای گذشته رشد بیشتری را تجربه کرده بودند، امروز نیز در طی کردن روند نزولی قیمت ها پیشتاز گروه خود بودند و در کف قیمتی روزانه سهام معامله شدند.

بنابراین اهالی تالار معتقدند با ادامه روند منفی این گروه طی روزهای آینده شاهد معاملات سهام "تاپیکو" و "فارس" در حوالی قیمت های عرضه اولیه سهام آنها باشیم.

در میان گروه سرمایه گذاری هم، که به طور معمول در انتهای سیکل حرکتی بازار قرار دارند، امروز به جز نمادهای "ونیکی"، "وبیمه" و "وتوصا" در دیگر نمادهای این گروه شاهد قدرت نمایی فروشندگان بودیم و بسیاری از نمادهای مذکور همچون "واتی" با وجود اعلام خبرهای امیدوار کننده و مثبت پیرامون وضعیت سودآوری آنها، همچنان به روند منفی خود ادامه دادند و با صف فروش مواجه شدند.

طی معاملات امروز گروه دارو نیز همانند قندی ها حرکت مثبتی را در روند اصلاحی خود در پیش گرفتند که البته به نظر نمی رسد در شرایط کنونی بازار بتوان شاهد عبور قیمت ها از سقف های قبلی قیمتی سهام این گروه بود.

اما به هر حال اغلب نمادهای موجود در گروه دارویی به جز هلدینگ این گروه یعنی "وپخش" در حداکثر قیمت های روزانه خود مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند.

البته در بررسی دلایل روند مثبت دو گروه قندی و دارویی توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که اخبار منتشر شده پیرامون عدم تخصیص ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی، خود یکی از عوامل تأثیر گذار در حرکت مثبت این روزهای دو گروه مذکور می باشد.

در گروه سیمان اما همانطور که به آن اشاره شد اهالی تالار شاهد ضعف معاملات سهام این گروه بودند، به گونه ای که به تدریج با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات روز جاری شاهد کاهش قیمت ها و حتی تشکیل صف های فروش سهام در برخی نمادها بودیم.

البته در این میان، سیمان قاین به دلیل جا ماندن از رشد قیمتی سایر سهم های این گروه طی هفته های گذشته با همراهی همچنین سیمان اصفهان امروز برخلاف سایر هم گروهی های خود با اقبال سرمایه گذاران رو به رو بودند و روند مثبتی را در پیش گرفتند.

شرکت سیمان شمال نیز در حالی امروز مورد بازگشایی قرار گرفت، اما قیمت نخورد که سهامداران این شرکت در گزارش های سه ماهه ارایه شده آن شاهد تعدیل مثبت 17 درصدی سود هر سهم سال 92 "سشمال" بودند.

برآیند معاملات روز جاری بورس به حرکت نزولی، اما کم نوسان شاخص کل در کانال 57 هزار واحدی ختم شد و حضور نشانه هایی از ورود به فاز اصلاحی در زمره مهمترین نکات موجود در روند داد و ستدهای این روز در تالار شیشه ای بود.

در میان اتفاقات سیاسی نیز طی روز جاری شاهد برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید در مجلس خواهیم بود تا با روی کارآمدن دولت یازدهم به تدریج شاهد چگونگی تحقق امیدها و انتظارات شکل گرفته در ذهن افراد جامعه باشیم.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون روندی متعادل را در پیش گرفته، به گونه ای که سررسیدهای منتهی به ماه شهریور و آبان 92 در دامنه نوسان مثبت و مابقی سررسیدها در روندی منفی مورد معامله قرار می گیرند.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به بهای یک میلیون و 100 هزار تومان معامله می شود و هر دلار آمریکا در قیمت روز قبل خود یعنی 3260 تومان خرید و فروش می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر