بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
مستطيل شيشه اي تالار

شفاف سازی یا ابهام سازی؟!

اهالی تالار انتظار دارند اگر سازمان بورس شرکتی را مجبور به ارایه گزارش شفاف سازی در خصوص وضعیت مالی یا پاره ای ابهامات موجود در آن می کند، شرکت ها نیز به طور صریح از تغییرات احتمالی و میزان و چگونگی اثر آن بر صورت های مالی شرکت توضیحاتی بدهند تا سرمایه گذاران نیز بتوانند تحلیل دقیق تری از وضعیت مجموعه مذکور داشته باشند.
کد خبر : ۱۰۳۸۹۶
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.05.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 402 واحد منفی به رقم 47723 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 693 واحد افت عدد 96131 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 484 واحد نزول به رقم 59568 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1686 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با 42 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 100 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار امروز در حالی باز هم شاهد اعلامیه های شفاف سازی از سوی برخی شرکت ها بود که متأسفانه برخلاف نام آنها، هیچ گونه شفافیتی در این اطلاعیه ها وجود ندارد و به طور کلی انتشار آنها هیچ توضیح یا اطلاعات جدیدی به سرمایه گذاران نمی دهد.

حال آنکه اهالی تالار انتظار دارند اگر سازمان بورس شرکتی را مجبور به ارایه گزارش شفاف سازی در خصوص وضعیت مالی یا پاره ای ابهامات موجود در آن می کند، شرکت ها نیز به طور صریح از تغییرات احتمالی و میزان و چگونگی اثر آن بر صورت های مالی شرکت توضیحاتی بدهند تا سرمایه گذاران نیز بتوانند تحلیل دقیق تری از وضعیت مجموعه مذکور داشته باشند. چراکه در حال حاضر انتشار برخی از این گزارش های هیچ ابهامی را برای سهامدار و سرمایه گذار مرتفع نمی سازد.

مصداق بارز شفاف سازی های مطرح شده، ارایه اصلاعیه اخیر ایران خودرو بود که همزمان با اعلام شرکت مبنی بر عدم وجود رویداد با اهمیت در "خودرو" در سامانه کدال، اخباری پیرامون تصمیم این شرکت و همچنین دیگر شرکت خودرویی برای فروش زیرمجموعه های آنها در تالار به گوش می رسد!

حال آنکه سوال اساسی اینجاست که آیا تصمیم گیری برای فروش زیرمجموعه های یک شرکت نمی تواند تغییرات سودآوری را در پی داشته باشد که شرکت مذکور در اطلاعیه شفاف سازی مدعی به عدم رویداد با اهمیت و اثرگذار در صورت های مالی خود شده است.

مشابه شفاف سازی شرکت های خودرویی را در شرکت ساختمانی مسکن شمال شرق شاهد بودیم، بطوریکه طی هفته گذشته "ثشرق" در اطلاعیه شفاف سازی و همچنین مصاحبه های خود مدعی شد که رشد قیمت سهم بی دلیل می باشد و هیچ گونه برنامه جدیدی در "ثشرق" در حال اجرا نیست. اما امروز در نهایت تعجب با اطلاعیه شفاف سازی جدید، این مجموعه خبر از فروش هتل آپارتمان پروژه امید خود داده که موجب شناسایی سود در این شرکت خواهد شد.

بررسی مواردی این چنین که طی ماه های اخیر به یک اپیدمی در میان شرکت های بورسی تبدیل شده، تنها بیانگر یک واقعیت است مبنی بر این که عدم شفافیت شرکت های بورسی در اعلام تغییر و تحولات در حال انجام آنها، موجب گمراهی و ثبت زیان توسط سهامداران و سرمایه گذاران می گردد. از این رو نظر می رسد تجدید نظر در نحوه ارایه شفاف سازی توسط شرکت ها امری لازم و ضروری باشد.

و اما در میان گروه ها و شرکت های فعال بورسی، امروز اهالی تالار بازگشایی نماد معاملاتی "وصندوق" را به نظاره نشستند که با وجود ارایه گزارش های بسیار مناسب و تعدیل 26 درصدی سود هر سهم سال مالی 92 خود و همچنین احتمال اثرات مثبت ورود زیرمجموعه خود یعنی پتروشیمی جم به بورس، به دلیل شرایط منفی بازار سرمایه طی روز جاری با رشد اندک قیمتی سهم مورد بازگشایی قرار گرفت و نتوانست نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

بیمه ای ها نیز امروز همچنان تحت سیطره اخبار و شایعات موجود پیرامون میزان ذخایر دلاری خود و تسعیر آنها به نرخ مبادلاتی مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفتند. حال آنکه براساس قوانین بازار سرمایه کلیه مدیران این شرکت ها نیز ملزم هستند تا میزان اثرات مالی این رویداد را بر صورت های مالی خود به بازار اعلام کنند که البته به نظر می رسد شرکت های مذکور نیز همچون مابقی مجموعه های عنوان شده تمایل چندانی به ارایه گزارش و پرده برداری از تغییر اطلاعات واقعی خود ندارند.

از دیگر گروه های مطرح معاملات روز جاری شرکت های ساختمانی بودند که در اغلب نمادهای خود همچون "ثشرق" و "ثغرب" صف خریداران و حجم معاملات بالا را نظاره کردند.

در گروه پتروشیمی، معدنی و فولادی اما آنچه توانسته در حرکت معاملات سهام آنها تأثیر بگذارد، روند کاهشی قیمت دلار است که امروز به 3115 تومان نیز نزول یافت و به طور طبیعی تأثیرات منفی بر معاملات سهام شرکت های این گروه ها داشته است.

در خاتمه این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا هم اکنون روند منفی با کاهش بیش از یک درصدی قیمت ها در تمامی سررسیدهای فعال خود را پیگیری می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آذر ماه به یک میلیون و 107 هزار تومان کاهش یافته است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای یک میلیون و 50 هزار تومان معامله شده و هر دلار آمریکا به نرخ 3120 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر