بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر : ۱۰۳۹۴۴

دومان سهند

سال‌هاست حرف‌و‌حدیث درباره بزرگ‌ترین مجموعه خودرو سازی کشور در جریان است و مدیریت حال حاضر و قبلی تلاش بسیاری برای تکذیب شایعه بدهی‌های مالی کمرشکن ایران خودرو داشته‌اند. از یک طرف طلبکاران این خودروساز با اعلام ارقام نجومی طلب خود باعث حیرت بازار خودرو می‌شدند و از طرفی دیگر ایران خودرو همیشه بي‌تفاوت مي‌ماند.
وقتی فروردین امسال داوود میرخانی، مشاور انجمن خودروسازان، خبر طلب 4000میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازان را اعلام کرد که ایران‌خودرو سهم عظیمی در این بدهی دارد، به‌نوعی از بحران در صنعت خودروسازی خبر داد؛ گرچه سایپا توانسته با حفظ خط تولید خودرو متعلق به 25‌سال پیش، یعنی پراید، به‌نوعی اراده خود را به مردم تحمیل کند، ولی ایران خودرو با توجه اتفاق‌های سال‌های اخیر و پیوستن پژو به تحریم‌ها به افزایش قیمت محصولات خود مجبور شد و در‌نهایت افت قابل‌توجه فروش و کاهش تیراژ تولید. منوچهر منطقی در آخرین مصاحبه خود اعلام خبر ورشکستگی ایران‌خودرو را سیاسی اعلام کرده بود و بسیاری از کارشناسان این مجموعه در مصاحبه‌های خود تاکید بر نبود بحران داشتند.
در آغار دهه 70 و با آغاز تولید پژو 405 در این خودروسازی به ناگاه فروش این مجموعه افزایش یافت و در سالیان بعد با قرارگرفتن پژو 206، ایران‌خودرو به غول خودروسازی کشور و منطقه تبدیل و به‌اجبار به خرید و احداث زیرمجموعه‌های جدید ناچار شد که هزینه‌های هنگفتی هم برای این مجموعه داشت. در نتیجه در دهه 80 خط تولید ایران خودرو به‌صورت سه شیفت در حال تولید بود و ارزش دارایی‌های آن روز‌به‌روز در حال افزایش. در آن زمان اگر کسی نسبت به فربه‌شدن‌ این مجموعه هشدار می‌داد شاید کمتر کسی حرف او را جدی می‌گرفت و مدیران آن زمان سرخوش از یکه‌تازی تولیدات خود در حال احداث کارخانه‌های جدید و اضافه‌کردن واحدهای تازه به زیرمجموعه خود بودند.
بعد از روی‌کار‌آمدن محمود احمدی‌نژاد و آغاز استفاده از مدیران اتوبوسی در کشور این جریان به خودروسازی هم سرایت کرد و گرچه ایران خودرو از تغییرات مدیریتی در سطح بالا به دور نگاه داشته شد ولی به‌دلیل سیاست‌گذاری غلط در وزارت صنایع این مجموعه خودروسازی هم از کج‌روی‌ها به‌دور نماند و به‌خصوص در آغاز دهه 90 که در اوج تحریم‌ها خبر مشکلات مالی این مجموعه در بازار پیچید و در عمل هم شاهد جواب‌ندادن دخل‌وخرج این مجموعه بودیم، اما به‌هر نحوی دولت یازدهم سعی کرد با حمایت‌های غیرکارشناسی این خودروساز کشور را که نای نفس‌کشیدن نداشت با تنفس‌مصنوعی تا پایان دولت سرپا نگاه دارد ولی سرانجام در روزهای اخیر و در اولین ماه آغاز دولت جدید شاهد آگهی فروش بعضی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو بودیم.
جالب آن‌که ایران خودرو سهام بسیاری از این زیرمجموعه را به‌صورت صددرصدی برای فروش گذاشته است و این یعنی واگذار‌کردن خط تولید بعضی از محصولات این خودروسازی.
در آگهی عرضه سهام ایران‌خودرو که در بعضی از روزنامه‌ها در دوروز اخیر منتشر شده سهام ایران‌خودروخراسان، سمنان و مازندران به‌صورت کامل به فروش گذاشته شده است. ایران خودرو خراسان محل تولید سوزوکی ویتارا، یکی از محبوب‌ترین محصولات سال‌های گذشته این خودروساز بود که با افزایش قیمت و واردات خودروهای همکلاس به‌روز‌تر نتوانست در رقابت با خودروهای جدید دوام بیاورد؛ همچنین سهام 51درصدی خود در ایران خودرو تبریز و فارس که روزگاری محل تولید محصولات بنز بود ولی با آغاز تحریم‌ها این کارخانه‌ها هم به توقف تولید رسیدند، فروش گذاشته شده است. از عجایب این آگهی به‌فروش‌گذاشتن تام ایران خودرو یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های خدماتی ایران خودرو در سال‌های گذشته بود و ظاهرا این مجموعه هم به فهرست شرکت‌های زیان‌ده ایران‌خودرو اضافه شده‌است قابل ذکر است که آپکو مسئول تولید خودروهای سفارشی برای مشتریان خاص از زیرمجموعه‌های این شرکت است. همچنین سهام 34‌درصدی بیمه پارسیان و 72‌درصدی محورسازان ایران خودرو از سهام‌های مهمی هستند که برای فروش گذاشته شده‌اند. به‌نظر می‌رسد با فروش این دارایی‌ها ایران خودرو قصد دارد تا استقرار دولت جدید و شفاف‌شدن سیاست‌های وزارتخانه درباره تولید خودروهای داخلی نقدینگی خود را بالا ببرد. گرچه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند باید به‌طور کلی در سیاست‌های این خودروساز تجدید نظر اساسی شود.
ایران خودرو در شرایطی که انتشار این آگهی باعث ایجاد نگرانی درباره وضعیت ایران خودرو شده بود سعی کرد مانند گذشته با تکذیب وجود مشکلات مالی با جوابیه‌ای که به یکی از سایت‌های اینترنتی داد از عدم چوب‌حراج‌زدن به اموال خود حرف بزند که همین استفاده از واژه حراج و همچنین انتشار این آگهی نشان از آن چیزی که دارد در بطن این مجموعه خودروسازی می‌گذرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر