بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر : ۱۰۴۷۵۰
رئيس کل بانک مرکزي با اعلام کنترل تورم، جلوگيري از افزايش نقدينگي کشور و ايجاد ثبات اقتصادي به عنوان اصلی ترین اقدامات لازم در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: باید آرامش به بازار ارز بازگردد و جلوی منفی شدن نرخ سود سپرده های بانکی گرفته شود.

به گزارش مهر، ولی الله سیف امروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی با تاکید بر لزوم بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در اين بازار و همچنین منفي شدن نرخ سود سپرده‌هاي بانکي گفت: من و آقاي دکتر بهمني همکاري طولاني با هم داشتيم مخصوصا در زماني که ايشان در بانک ملي بودند و به جد بايد گفت که تکيه‌گاه محکمي براي مديران بانک ملي به شمار مي رفتند.

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به بهمني اظهار داشت: ما برا اين اعتقاد هستيم که همچنان بايد از آقاي دکتر بهمني در مجموعه نظام بانکي بهره بگيريم و در خدمت ايشان خواهيم بود.

وي در ادامه ضمن بيان اینکه هم اکنون کشور در شرايط خطيري قرار گرفته است گفت: منفي شدن رشد اقتصاد، تورم مضمن کشور و رشد شتابان آن و رشد بالاي نقدينگي از چالش هاي موجود است؛ ضمن اینکه ما درگير رشد بالاي پايه پول و حجم بالاي بدهي بانک ها هستيم که اين مسئله عدم تعادل هايي را در بازار در پي داشته است.

سیف به بي‌ثباتي نرخ ارز در بازار نيز اشاره کرد و بر نقش محوري بازار سرمايه در تامين مالي تاکيد کرد و افزود: در چند سال اخير بي‌تدبيري‌هايي صورت گرفته که نمي‌تواند از تحريم‌ها باشد.

وی در ادامه بر کنترل تورم و جلوگيري از افزايش نقدينگي کشور و ايجاد ثبات اقتصادي تاکيد کرد و متذکر شد که بايد بر مقررات بانکي ثبات لازم وجود داشته باشد.

رئيس کل بانک مرکزي در بخش ديگري از سخنان خود به تعريف از اعتدال اشاره کرد و گفت: 3 رکن اساسي ما اعتدال، تعامل و عدالت است به اين معنا که بايد در بازار کلان پول و سرمايه تعادل برقرار کرد که اين تعادل نيازمند تعامل با دستگاه‌هاي سياستگذار، فعالان اقتصادي و بانک‌هاي مرکزي دنيا است.

وي بیان داشت: بزرگترين تهديد معيشتي مردم تورم است که بايد اين قضيه مورد توجه اکيد قرار گيرد.

سيف بر ممانعت از منفي شدن نرخ سود سپرده‌هاي بانکي به عنوان يکي از مسائل بازار عدالتي اشاره کرد و پيش نياز اين 3 رکن را تقويت شوراي پول و اعتبار و تلاش براي هماهنگي کارکردي ميان دستگاه‌ها دانست.

سیف بر کنترل پايه پولي با هدف مهار تورم، ممانعت از بدهکاري دولت و شرکت هاي دولتي، چاره‌انديشي براي بدهي مسکن مهر، اصلاح رابطه مالي بانک مرکزي و خزانه، بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در اين بازار برقراري انضباط در بازار پول، رقابتي کردن سند بانکي کشور و حمايت از شکل‌ گيري نهاد صنفي بانک نيز به عنوان اهم برنامه‌هاي خود در بانک مرکزي یاد کرد.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به رفع تحريم بانک هاي مرکزي و انتشار آمارهاي بهنگام توسط اين بانک گفت: مهم ترين عوامل در تحقق اهداف فوق استقلال عملياتي بانک مرکزي و تعهد جدي مديران به اجراي مقررات و مديريت بازار پول است ضمن اینکه بايد از بانک مرکزي حمايت کامل شود و ضرورت بررسی صلاحيت حرفه‌اي مديران عامل بانک‌هاي دولتي و خصوصي وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر