بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
کد خبر : ۱۰۵۹۸۶
محبوبه مغاني: همزمان با به پایان رسیدن فصل تابستان، بازار خود را برای انتشار گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌های بورسی آماده می‌کند؛ اين امر در شرايطي است كه يك ماه گذشته معامله‌گران تنها تحت تاثير اخبار و بحران منطقه‌اي بوده‌اند و اطلاعي از آخرين عملكرد شركت‌ها نداشته‌اند.
برآورد كارشناسان از گزارش‌هاي 6ماهه : عمده گزارش‌ها مطابق با انتظارات بازار است 
سهامداران در انتظار گزارش‌هاي 6ماهه 
حال با آرامش نسبي در منطقه انتشار اين گزارش‌هاي 6 ماهه مي‌تواند با ارائه تصوير به سهامداران، فعالان بازار را در اتخاذ تصميم و رويكرد سرمايه‌گذاري ياري كند. هرچند اين گزارش‌ها به اعتقاد بسياري از كارشناسان محافظه‌كارانه خواهد بود به طوري که عملکرد شرکت‌ها در میانه سال 92 نه تنها تاثیر چندانی بر P/E این بازار نداشته باشد، بلکه از عدد آن نیز مي‌کاهد. اما مي‌تواند به بخشي از انتظارات بازار از روند سودآوري شركت‌ها پاسخ دهد. 
براین اساس تلاش شده طی گفت و گوهایی با کارشناسان ارشد بازار سرمایه به بررسی گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها و تاثیر‌گذاری آن بر P/E بازار پرداخته شود. 
تعدیل‌هاي غیر‌منتظره در گزارش‌هاي 6 ماهه نداریم 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌ اقتصاد، با بیان اینکه قیمت سهام در بورس حاصل اطلاعات و انتظارات است، به انتظار بازار در انتشار گزارش‌هاي 6 ماهه اشاره کرد. 
فواد فتح‌اللهي اظهار كرد: با توجه به عدم تغییر عوامل بنیادی و متغیرهای تاثیرگذار بر سودآوری شركت‌ها در سه ماهه تابستان سال‌جاری، احتمال به وقوع پیوستن تعدیلات غیرمنتظره پیش‌بینی شده در سال 1392 شركت‌ها بعید به نظر می‌رسد، هر چند در برخی صنایع و شركت‌ها استثنائاتی وجود دارد. به هر روی، سياست‌های پولی، مالی و توسعه‌اي دولت جدید نیز اثرگذار است و با توجه به اینکه این سياست‌ها در دست تدوین، تکمیل و ارزیابی است احتمالا شركت‌ها نهایت محافظه‌کاری را در اعلام پیش‌بینی سود سالانه لحاظ مي‌کنند. 
وی ادامه داد: اما نکته کلیدی، عملکرد 6 ماهه است که مي‌تواند انتظارات و برآوردهای بازار از سود سال 1392 شركت‌ها را تایید یا سرمایه‌گذاران را مجبور به تعدیل کند. 
هرچند احتمال تایید انتظارات و تحلیل‌هاي بازار بیشتر است بنابراین، گزارش‌های 6 ماهه خوب و تاییدکننده از شركت‌ها منتشر خواهد شد، اما موضوع غیرمنتظره اي که اثرات شگرف بر بازار داشته باشد وجود نخواهد داشت. 
به گفته فتح‌اللهي؛ گزارش‌هاي 6 ماهه می‌تواند اعتماد را به بازار بازگرداند و در‌خصوص ارزشمندی و ادامه روند معمول فعالیت شركت‌ها، بازار را مطمئن سازد که این خود رونق معاملات را سبب مي‌شود. بنابراین، زمان انتشار گزارش‌های 6 ماهه، دوره ثبات در بازار و توام با نوسانات منطقی و معمول خواهد بود و لزوما رشد سریع شاخص را شاهد نخواهیم بود. 
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در مورد تاثیر گزارش‌هاي 6 ماهه بر P/E بازار، به رشد قابل توجه بازار سهام طی 6 ماه گذشته اشاره کرد و افزود که این امر منجر به افزایش P/E بازار شده است. 
فتح‌اللهی با بیان اینکه افزایش P/E بازار به حدود هفت مرتبه به این معنی است که قیمت‌ها افزایش یافته ولی سود شركت‌ها در جهت افزایشی تعدیل نشده است، این سوال را طرح کرد که آیا سود شركت‌ها در همان محدوده بودجه‌هاي اعلامی سال 92 خواهد ماند؟ 
وی خود پاسخ داد: قطعا این‌گونه نیست و سود شركت‌ها افزایش خواهد یافت و از این پس، رشد سود بیشتر از رشد قیمت خواهد بود تا P/E مجددا تعدیل شود. اگرچه P/E بازار حدود هفت است ولی P/E تحلیلی بازار در حال حاضر حدود 5/4 واحد است و این منطقی به نظر مي‌رسد. بورس براساس پیش‌بيني عمل مي‌کند و سهامداران بر اساس تحلیل، برآوردها و انتظارات، خرید و فروش مي‌کنند. 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی ادامه داد: بنابراين بازار قيمت‌ها را افزایش داده و حالا منتظر گزارش‌هاي 6 ماهه مي‌ماند تا عملکرد گذشته را تایید کند. اگر تحلیل‌ها و انتظارات بازار تایید شود، بازار با ثبات خواهد بود و تحلیل‌ها و انتظارات واقعیت بیشتری مي‌گیرد ولی اگر تحلیل‌ها و انتظارات تایید نشود، بازار قيمت‌ها را در جهت رو به پایین اصلاح خواهد کرد. 
وی معتقد است: رسیدن P/E بازار به 7 و رشد چند ماه گذشته، پتانسیل رشد بیشتر بازار را محدود کرده است ولی اين در صورتی است که بخشی از انتظارات آتی بازار از سودآوری و جریانات نقد شركت‌ها در گزارش‌هاي عملکرد 6 ماهه و در برخی شركت‌ها 9 ماهه، تأیید شود. 
به گفته فتح‌اللهي، بازار در گزارش‌هاي 6 ماهه به جای آنکه به اصلاح سریع قيمت‌ها در جهت رو به بالا فکر کند بیشتر به دنبال تایید برآوردها و انتظارات قبلی خود است. 
فتح‌اللهی در مورد بيشترين تعديلات مثبت در صنايع بورسی در گزارش‌هاي 6ماهه، عنوان کرد: صنایعی که ارزبری آنها قابل ملاحظه است نظیر صنایع لاستیکی، شوینده‌ها و... با توجه به کاهش نرخ ارز در سه ماهه دوم سال 1392 نسبت به بودجه‌های ارائه شده توسط این نوع از صنایع می‌توانند به دلیل کاهش بهای تمام شده تعدیل مثبت داشته باشند. از سوی دیگر شركت‌هایی که با توجه به گزارش‌هاي منتشره توسط گمرک از صادرات مناسبی در مقایسه با سه ماهه اول سال جاری برخوردار بودند نظیر شركت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی، متانول، سیمان و سنگ آهن نیز می‌توانند در زمره شركت‌های دارای تعدیل سود مناسب با توجه به عملکرد صادراتی خود قرار گیرند. 
وی با توجه به افت قيمت دلار در تابستان نسبت به بهار، در مورد انتظار فعالان بازار سرمایه نسبت به ضعیف بودن گزارش‌هاي 6 ماهه به ويژه در گروه‌هاي معدني، فلزي و پتروشيمي در مقایسه با گزارش‌هاي سه ماهه، ابراز كرد: با توجه به اینکه میانگین قیمت معاملاتی محصولات فلزی در بورس کالا برای سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته و حتی در برخی موارد بالاتر از سه ماهه اول بوده است، در این گروه، کاهش نرخ ارز تاثیری بر درآمدها نداشته است و حتی، شركت‌ها را به اجرای طرح‌های توسعه تشویق مي‌کند. 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی ادامه داد: در مورد شركت‌های موجود در صنعت پتروشیمی با توجه به اینکه این گروه در بودجه خود نرخ دلار را معادل نرخ ارز مبادلاتی در نظر گرفته‌اند و از دیگر سو وزن صادرات این گروه در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول افزایش یافته است بنابراین کاهش نرخ دلار نمی تواند باعث عملکرد ضعیف این شركت‌ها در سه ماهه دوم سال 1392 و در نتیجه اعمال تعدیل منفی در سود هر سهم شود. 
به گفته وی؛ در شركت‌های معدنی نیز نظیر شركت‌های تولید کننده سنگ آهن به دلیل عدم تغییر نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان، کاهش نرخ دلار تاثیری بر سودآوری شركت‌ها نخواهد گذاشت. 
فتح‌اللهی در مورد سهام بانك‌ها و خودروسازان و انتظار فعالان بازار در ماه‌هاي اخير به اميد بهبود شرايط آينده این صنایع، گفت: قیمت سهام شركت‌های گروه‌هاي خودروسازی و بانک‌ها، با توجه به انتظارات آتی در خصوص بهبود وضعیت عملیاتی این نوع شركت‌ها به دلیل سياست‌های کلی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید و کم شدن تحریم‌ها، از رشد قابل ملاحظه‌ای در چند ماه اخیر برخوردار بوده که البته این رشد نشات گرفته از انتظار تغییرات در سودآوری شركت‌ها برای دوره‌های بلندمدت است. 
وی ادامه داد: یعنی بازار به صورت پیش بین عمل کرده و جریانات نقد آتی را تنزیل و به قيمت‌های فعلی رسیده است که البته این رشد قیمت در کوتاه‌مدت خوشبینانه به نظر مي‌رسد، ولی در یک دوره بلندمدت مي‌تواند منطقی باشد. بنابراین، برای این دو صنعت در گزارش‌هاي 6 ماهه شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود؛ هر‌چند در گروه خودروسازی، میزان زیان کمتر شده و افزایش قیمت در سال 1392 و تولید در سه ماهه دوم سال 1392 باعث مي‌شود گزارش‌هاي بهتری نسبت به دوره‌هاي قبل داشته باشیم اما این گزارش‌ها در راستای انتظارات بازار است و تعدیلات لازم در قيمت‌هاي گروه خوردوسازی انجام شده است. 
 مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در مورد گروه بانکداری نیز گفت: در این گروه نیز گزارش‌هاي 6 ماهه برابر انتظارات بازار خواهد بود و بانک‌ها صرفنظر از دستورالعمل صندوق ضمانت سپرده‌هاي بانکی، به بودجه خود خواهند رسید و حتی چند بانک فراتر هم عمل خواهند کرد. به نظر من، انتظارات و برآوردهای بازار در خصوص صنایع بانکداری و خودروسازی از اوایل زمستان سال 1392 تعدیل خواهد شد و گزارش‌هاي 6 ماهه برای تجدیدنظر در قيمت‌های جاری این 2 گروه و انتظارات و تحلیل‌هاي زود هنگام است. 
وی معتقد است: بازار در شرایط فعلی دچار هیجان شده و این به دلیل ریسک سیستماتیک مسائل سیاسی خارجی است که کل بازار را تحت تاثیر قرار داده ولی باید به این نکته توجه داشت که بازار سهام یک بازار میان مدت تا بلندمدت است. 
بر این اساس فتح‌اللهی شرایط فعلی را، شرایط خرید ارزیابی و به سهامداران و معامله‌گران توصیه کرد از هیجان کاذب پرهیز کنند و سهام ارزنده از نظر بنیادی را خرید كنند. چرا که مطمئنا گزارش‌هاي 6 ماهه به نفع بازار خواهد بود و قیمت سهام ارزشمند از نظر بنیادی پس از ریزش‌هاي اخیر، مناسب به نظر مي‌رسد. 
P/E بازار اصلاح مي‌شود 
مدیرعامل شرکت سرمایه آفرینان متین نيز در اين گفت‌وگو تفاوت اساسی گزارش‌هاي 6 ماهه با سایر گزارش‌هاي فصلی را حسابرسی شدن این گزارش‌ها و تلاش مدیران شركت‌ها برای ارائه گزارش‌ها با کمترین انحراف عنوان و اضافه کرد: با توجه به پارامترهای تاثیر گذار بر رشد بازار در سال گذشته و چند ماه سپری شده از سال جاری که عمدتا ناشی از نوسانات نرخ ارز و تورم بوده و ثبات نسبی این پارامترها از یکسو و رشد نرخ مواد اولیه و سایر هزینه‌هاي تولید به همراه عدم افزایش قيمت‌هاي فروش باعث شده ارزیابی گزارش‌هاي 6 ماهه قدری مشکل باشد. 
محمدرضا صادقی با اشاره به اینکه در مورد نرخ‌های جهانی نیز نوسانات قابل توجهی روی نداده است، ادامه داد: بنابراين نمي‌توان انتظار زیادی از تعدیل گزارش‌هاي 6 ماهه داشته باشیم مگر در برخی شركت‌ها که با رشد تولید یا فروش بیش از بودجه اولیه مواجه بوده‌اند؛ افزون بر این در این مقطع در مورد شركت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به شهریورماه است، شاهد ارائه بودجه سال بعد نیز هستیم که در ارزیابی عملکرد سال مالی جاری و سال آتی آنها موثر خواهد بود. 
وی رونق مجدد بازار سرمایه را ناشی از برآورد تعدیل‌هاي مثبت در شركت‌های تاثیرگذار بازار دانست و اضافه کرد: با در نظر گرفتن توضیحات فوق و شرایط سیاسی حاکم بر این روزهای بازار، به نظر مي‌رسد در صورت وجود تعدیل‌هاي مثبت در برخی از گروه‌ها، این تعدیل‌ها اصطلاحا سوخته و بی‌اثر شوند و مدیران شركت‌ها نیز شاید تمایلی به ارائه تعدیل‌ها در این شرایط نداشته باشند. 
صادقی در مورد تاثیر گزارش‌هاي 6 ماهه بر P/E بازار، ادامه داد: با توضیحات فوق فکر نمي‌کنم تغییر محسوسی در P/E بازار رخ دهد ؛ لذا احتمال کاهش را بیشتر از افزایش مي‌دانم مگر اینکه ابهامات مورد اشاره رفع شده و روال عادی بر فضای بازار حاکم شود. 
وی بیشترین تعديل‌هاي مثبت را در صنایع شیمیایی بالاخص گروه پتروشیمی، سیمان، فلزات اساسی خصوصا گروه فولاد و روی، صنایع کانی فلزی و غیرفلزی و برخی تک سهم‌ها در سایر صنایع عنوان و دلیل اصلی تعدیل‌هاي این گروه‌ها را تاثیرات نرخ ارز، رشد تولید و فروش نسبت به بودجه و تاثیر افزایش قیمت محصولات آنها ذکر کرد. 
مدیرعامل شرکت سرمایه آفرینان متین در خصوص افت قيمت دلار در تابستان نسبت به بهار و تاثیر آن در گزارش‌هاي 6 ماهه به ويژه در گروه‌هاي معدني، فلزي و پتروشيمي، ابراز كرد: شركت‌های موجود در این گروه‌ها عمدتا دلار خود را به نرخ مبادلاتی در پیش‌بینی‌هاي خود لحاظ کرده‌اند؛ بنابراين با وجود افت نسبی قیمت دلار در تابستان، هنوز تفاوت مناسبی بین این دو نرخ وجود دارد ولی ابهام در نحوه فروش و تسعیر ارز حاصل از صادرات در اغلب این شركت‌ها قضاوت در مورد تاثیر ارز در گزارش‌هاي 6 ماهه را قدری پیچیده کرده است ولی با این حال به نظر مي‌رسد ضعیف بودن گزارش‌هاي 6 ماهه نسبت به 3 ماهه از این حیث را شاهد خواهیم بود. وی در مورد گزارش‌هاي 6 ماهه دو صنعت بانکداری و خودروسازی، ابراز كرد: با توجه به عدم تغییر اساسی در اطلاعات بنیادی این دو گروه نمي‌توان انتظار بهبود قابل توجهی را در گزارش‌هاي 6 ماهه آنها داشت. ابهامات و مشکلات قیمت‌گذاری و تامین قطعه و منابع مالی به همراه ادامه تحریم و کاهش تولید در گروه خودرو و مشخص نشدن دقیق سياست‌های پولی و مالی دولت جدید در گروه بانکی در کوتاه مدت امکان تغییر اساسی را در عملکرد این دو گروه کم رنگ کرده اما در بلندمدت مي‌توان به این دو گروه امیدوار بود. 
صادقی در این میان به ریسک سیستماتیک در مورد سوریه و فشار فروش از سوي معامله‌گران اشاره و تصریح کرد: اگر به این اصل مهم در بازار اعتقاد داشته باشیم که «در بلندمدت، قیمت سهم به سمت ارزش ذاتی و واقعی خود حرکت مي‌کند» و به عملکرد معامله‌گران هم چه در دنیا و چه در ایران توجه کنیم به این نتیجه مهم مي‌رسیم که «صبوری بر روی سهام بنیادی نتیجه خواهد داد». 
کاهش ریسک سهامداران در میانه راه سال مالی 
از سوي ديگر مدیرعامل شرکت سینا فرآیند نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، به قوانین و مقررات بازار سرمایه شرکت‌هاي پذیرفته شده در بورس اشاره کرد که موظفند در مقاطع سه ماهه گزارش عملکرد و صورت‌هاي مالی همراه با پیش‌بینی سود و زیان عملیات مالی خود را جهت اطلاع سهامداران و فعالان بازار سرمایه به صورت رسمی از طریق مراجع ذی‌صلاح ارائه کنند. 
ابراهیم نوایی در این میان اهمیت گزارش‌هاي 6 و 12 ماهه را از این جهت حائز اهمیت دانست که نظر حسابرس شرکت پس از بررسی به آن افزوده مي‌شود تا سهامداران، شرایط مالی شرکت را از این طریق بهتر و با شفافیت بیشتری مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهند. وي اهمیت دیگر گزارش 6 ماهه یا میان دوره‌اي را ناشی از میزان تحقق بودجه شرکت با پیش‌بینی اولیه قابل مقایسه عنوان کرد که نشان‌دهنده میزان موفقیت مدیران شرکت در رسیدن به برنامه اعلام شده، است. وی توجه به این نکته را ضروری دانست که با توجه به شفافیت گزارش شش ماهه شرکت‌ها در میانه راه سال مالی، ریسک سهامداران را در نحوه انتخاب شرکت‌هاي مورد معامله کاهش داده و برآوردی شفاف از تحقق بودجه پایان سال یا حتی سال آتی را در اختیار متقاضیان قرار مي‌دهد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همه این مزایا باعث مي‌شود تا اهمیت گزارشات میان دوره‌اي نزد فعالان و تحلیل گران بازار دو چندان شده و بازار با بدست آوردن این گزارشات، با بررسی و تجزیه و تحلیل آن نسبت به شرکت‌هاي مورد نظر خود، دیدگاه‌هاي شفاف‌تری یابند تا به این واسطه ریسک معاملات این بازار کاهش یابد. 
وی یادآور شد: همگان بر این نکته واقفند که بازار‌هاي بورس از بالاترین ریسک فعالیتی برخوردارند و عدم افشای اطلاعات شرکت‌ها، ریسک فعالیت در این بازار را به‌شدت افزایش داده و موجب زیان‌هاي شدید برای فعالانی مي‌شود که به‌خاطر عدم دسترسی به اطلاعات شرکت و بی‌اطلاعی از میزان پوشش صورت‌هاي مالی اقدام به معامله مي‌کنند. 
مدیرعامل شرکت سینافرآیند نیرو تاكيد كرد: همیشه در این مقطع از سال با توجه به فاصله گزارش‌هاي داده شده از سوی شرکت‌ها، خلأ اطلاعاتی کاملا مشهود بوده و مي‌تواند باعث گمراهی سرمایه‌گذاران شود. 
وی در مورد تاثیر گزارش‌هاي 6ماهه بر رونق مجدد بازار سرمايه، نحوه و میزان پوشش گزارش‌هاي 6 ماهه را عامل بسیار مهمی در رونق مجدد در بازار بورس تلقی و تاکید کرد: البته باید توجه داشت رونق بازار بورس در سال گذشته خصوصا پس از گزارش‌هاي 6 ماهه مدیون کاهش ارزش ریال در برابر سایر ارز‌ها بود؛ به طوری که سال گذشته شرکت‌هاي صادراتی به سرعت مورد توجه بازار قرار گرفته و رشد خیره‌کننده‌اي تا حدود 100درصد نصیب خود کردند. 
نوایی با بیان اینکه امسال این رونق را شاهد نخواهیم بود، اهمیت این گزارش را از منظر دیگری مورد توجه قرار داد و گفت: نزدیک یک ماه است که بازار به دنبال لیدر و گروه پیشرو در فعالیت‌هاي بورس مي‌گردد که در این راستا به سراغ گروه‌هاي متفاوت و با انگیزه رفته و آنها را آزمايش مي‌کند. 
به گفته وی، در این میان گزارش‌هاي 6 ماهه سمت و سوی بازار را در انتخاب این گروه و تمرکز سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را روشن ساخته و مي‌تواند بازار را برای چند ماهی از بلاتکلیفی برای انتخاب گروه پیشرو رهایی بخشد؛ از سوی دیگر شناخت اطلاعات 6 ماهه توقع از بعضی گروه‌ها را کاهش داده و موجب اصلاح قیمتی آنها مي‌شود. 
مدیر عامل شرکت سینا فرآیند نیرو در برابر این سوال که با توجه به رسيدن P/E بازار به 7 واحد، به نظر شما اين ارزش‌گذاري براي سهام تا چه حد منطقي است و آيا نشانگر محدود شدن پتانسيل رشد بازار نيست، ابراز داشت: ابتدا باید عرض کنم P/E متوسط بازار را مي‌توان نزدیک به 6 به حساب آورد زيرا وزن شرکت‌هايي که با P/E پایین در گستره بازار فعال هستند به مراتب بیشتر از شرکت‌هايي است که دارای P/E بالاتر از 9 است، از طرفی با شرایط ثبات نرخ ارز و کاهش رشد نرخ تورم از یک سو و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به تیم اقتصادی دولت جدید و شروع به کار این تیم و شفافیت دیدگاه‌ها و برنامه‌هاي این تیم به‌خصوص در رابطه با محوریت بازار سرمايه، حتی در شش ماهه دوم مي‌تواند باعث رونق بهتر بازار شود. 
وی دلیل این امر را ثبات و آرامش حاصل نظرات این مدیران عنوان کرد که باعث اطمینان خاطر فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه مي‌شود.نوایی ادامه داد: از سوی دیگر عدم توجه سرمایه‌گذاران به سایر بازارهای موازی و رقیب مي‌تواند مسیر ورود سرمایه را به بازار سرمايه‌ تسریع بخشد؛ در این میان باید پتانسیل رشد بازار در برخی از گروه‌ها محدود شود اما نمي‌توان این نظر را به کلیت بازار تسری داد. 
وی از گزارش‌هاي 6 ماهه به عنوان عاملی براي اصلاح P/E بازار نام برد و ابراز كرد: به عبارتی این مساله تنها به معنای کاهش یا افزایش عدد P/E نیست، اما موجب مي‌شود در شرکت‌هايي که انتظار و توقع بیش از حد نزد سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند کاهش یابد و کم‌توجهی به سایر گروه‌ها را که طی ماه‌هاي اخیر به دلایل متفاوت کمتر در کانون توجه بازار بوده‌اند به رونق و توجه فعالان بازار نزدیک گرداند. 
وی ادامه داد: در واقع یعنی P/E گروه‌هاي مختلف نسبت به عملکرد آنها اصلاح مي‌شود، البته باید توجه داشت P/E کلیت بازار به دلایل کلان اقتصادی، سیاسی و سایر ریسک‌هاي کلی مي‌تواند کاهش یا افزایش یابد و گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها تنها باعث شفافیت اطلاعات و آگاهی سرمایه‌گذاران از عملکرد شرکت‌ها و میزان تحقق اهداف مالی شرکت‌ها مي‌شود. 
مدیرعامل شرکت سینا فرآیند نیرو در برابر این سوال که با توجه به افت قيمت دلار در تابستان نسبت به بهار، برخي انتظار دارند گزارش‌هاي شش ماهه به ويژه در گروه‌هاي معدني، فلزي و پتروشيمي ضعيف‌تر از گزارش‌هاي سه ماهه باشد. نظر شما در اين مورد چيست؟ عنوان کرد: مي‌تواند اینگونه باشد اما باید توجه داشت شرکت‌هايي که عنوان شده تقریبا تمام بودجه خود را با نرخ به مراتب پایین‌تری اعلام کرده‌اند و حتی نرخ‌هاي مورد معامله در تابستان مي‌تواند تعدیلات خوبی را برای این شرکت‌ها به ارمغان آورد. 
وی ادامه داد: ضمن آنکه سود شرکت‌ها و هزینه‌هاي آنها بر اساس نرخ‌هاي به مراتب پایین‌تری مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است؛ ثابت ماندن یک طرف (هزینه‌ها) و افزایش نرخ در طرف دیگر آن (درآمد) در تراز مالی باعث جهش سود مي‌شود. 
نوایی تصریح کرد: در حال حاضر با پایین آمدن نرخ ارز میزان این جهش کاهش مي‌یابد؛ اما کماکان مي‌توان شاهد تعدیلات مناسب در صورت‌هاي مالی بود. 
وی در این میان اقبال بازار نسبت به سهام بانك‌ها و خودروسازان در ماه‌هاي اخير را از امید به تغییر نگرش در سیاست‌هاي دولت جدید نسبت به سایر گروه‌هاي فعال در بورس از جمله بانک، خودرو، تجهیزاتی و ساختمانی عنوان و تصریح کرد: البته سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند قسمتی از این خوش‌بینی به دلیل کاهش محدودیت‌هاي فعالیت گروه‌هاي یاد شده است و از طرفی نگرش خوبی که نزد سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌هاي تعامل داخلی و خارجی وجود خواهد داشت، موجب رشد این گروه‌ها شده است. 
این کارشناس بازار سرمایه خواستار توجه و دقت به این مساله شد که آثار این تغییر نگرش در صورت‌هاي مالی 6 ماهه این گروه‌ها به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهد بود؛ چرا که در حقیقت در نیمه دوم سال با استقرار تیم مدیریتی دولت دکتر روحانی و ابلاغ دستورات راهگشای تیم اقتصادی ایشان، مي‌توان به بهبود فضای فعالیت اقتصادی به‌خصوص این گروه‌ها امید بست. 
وی پیش‌بینی کرد: آثار این تغییرات و نتایج اولیه این سیاست‌هاي جدید را مي‌توان در پیش‌بینی گزارش‌هاي مالی سال آینده از پایان سال 1392 شاهد بود. 
وی در شرايط كنوني از سرمایه‌گذاران خواست تا برای بررسی شرکت‌هاي مختلف جهت سرمایه‌گذاری نکات متعددی را مدنظر داشته باشند که یکی از آنها مي‌تواند گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها باشد؛ البته نحوه این گزارش‌ها نباید تنها باعث حذف یا تایید شرکتی برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. 
نوایی همچنین از پتانسیل‌ها، طرح‌هاي توسعه‌ای، بهبود شرایط فعالیت صنعت، سیاست‌هاي ابلاغی دولت درخصوص صنایع مختلف، تعامل و همکاری با بخش خصوصی بر اساس حل گره‌هاي موجود این بخش و همچنین رفع موانع تولید یا رفع تحریم‌ها در بعضی صنایع با شرکت‌ها که فعالیت آنها را محدود کرده بودند نیز به‌عنوان عواملی نام برد که برای انتخاب شرکت‌هاي پتانسیل‌دار جهت سرمایه‌گذاران مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر