بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری ارگ عنوان کرد:

گزارش های نیمه اول سال، تعیین کننده مسیر بورس

صورت های مالی نیمه اول سال جاری بسیاری از شرکت ها حاکی از عملکرد مناسب آنها طی دوره مذکور، همراه با اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی باشد، به گونه ای که می توان گفت این گزارش ها قابل مقایسه با صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نخواهند بود.
کد خبر : ۱۰۶۰۹۰
انتشار گزارش های شش ماهه اول سال مالی جاری شرکت ها و مشخص شدن چگونگی عملکرد شرکت های فعال بورسی طی دوره مذکور، می تواند تعیین کننده چگونگی شکل گیری روند مثبت یا منفی در بازار سهام طی هفته های آینده باشد.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک ارگ با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: همواره اغلب شرکت ها گزارش های سه ماهه ابتدایی سال مالی جاری خود را با نگرشی محتاطانه ناشی از عدم اطمینان نسبت به پایداری شرایط حاکم بر روند تولید و فروش محصولات و نیز تعطیلات رسمی طولانی مدت ماه ابتدایی سال، منتشر می کنند. از این رو به نظر می رسد صورت های مالی نیمه اول سال جاری بسیاری از شرکت ها حاکی از عملکرد مناسب آنها طی دوره مذکور، همراه با اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی باشد، به گونه ای که می توان گفت این گزارش ها قابل مقایسه با صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نخواهند بود.

مرتضی رضازاده در ارتباط با روند آتی بازار سهام اظهار داشت: با توجه به مطالب عنوان شده انتظار آن می رود که بازار سهام تا پایان شهریور ماه جاری با نوساناتی همراه باشد. به طوریکه در کنار روند صعودی شاخص کل، بروز نوسانات با اهمیت مثبت یا منفی در روند آتی بازار چندان محتمل نیست.

وی افزود: به نظر می رسد شرایط کنونی حاکم بر بازار بورس، فرصت مناسبی جهت دست یابی به بازدهی بیشتر برای معامله گران و سهامدارانی باشد که با نگاه کوتاه مدت اقدام به سرمایه گذاری می کنند، به گونه ای که با پیگیری روند بازار و انجام معامله در آن براساس تحلیل تکنیکال می توان به بازدهی مناسبی دست یافت.

این مقام مسئول به وضعیت مناسب سودآوری فعالان گروه دارویی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد شرکت های فعال در این صنعت از پتانسیل در اختیار گرفتن عنوان لیدری بازار بورس طی نیمه دوم سال جاری برخوردار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با شرکت های تولیدکننده دارو تصریح کرد: اگرچه این شرکت ها در پی رشد نرخ فروش محصولات خود تعدیل مثبت سود برآوردی را اعلام کرده اند، اما در مقابل به دلیل عدم لحاظ کردن قیمت های جدید محصولات تولیدی در گزارش های سه ماهه اول امسال و نیز برخورداری از موجودی انبار قابل توجه، می توان چشم انداز مناسبی را پیش روی این صنعت تصور کرد و صنعت دارو را در زمره صنایع پربازده قرار دارد.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک ارگ افزود: علاوه بر این بخش عمده ای از برنامه فروش محصولات طی نیمه دوم سال در پی رشد متقاضی برای تولیدات آنها، محقق خواهد شد که این امر در کنار افزایش بهای فروش محصولات، آثار مثبتی را بر وضعیت سودآوری شرکت های تولیدکنند دارو در پی خواهد داشت.

رضازاده در ارتباط با شرکت های پتروشیمی اظهار داشت: شرکت های فعال در این گروه از لحاظ بنیادی در وضعیت مناسبی به سر می برند، اما در مقابل بحث رشد نرخ خرید خوراک مورد نیاز این شرکت ها مسئله ای است که موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت می شود. اگرچه به نظر می رسد قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی به دلیل نیاز دولت به ارز حاصل از صادرات محصولات تولیدی فعالان این گروه، افزایش قابل توجهی نیابد، اما بهتر آن است که معامله گران تا مشخص نشدن وضعیت قیمت های جدید خوراک مصرفی از اختصاص دادن وزن زیادی از پرتفوی بورسی خود به سهام این شرکت ها اجتناب ورزند.

وی در خصوص صنعت فلزات اساسی نیز بیان کرد: فعالان این گروه به طور کلی از پتانسیل رشد سودآوری طی سال های آتی برخوردارند. اما نمی توان به طور قطع در خصوص صعود قیمت های جهانی فلزات اساسی و ایجاد رونق در بازارهای جهانی برآوردهایی انجام داد. این امر منوط به خروج کشورهای اروپایی از بحران اقتصادی و توسعه و رشد GNP کشورها است. برهمین اساس در صورت تحقق این امر بهبود وضعیت قیمت های جهانی فلزات اساسی دور از انتظار نخواهد بود.

این مقام مسئول در خاتمه آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق سرمایه گذاری مشترک ارگ را مبلغ 277 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اختصاص 90 درصد از ترکیب سبد سرمایه گذاری های صندوق به سهام بنیادی از جمله برنامه های این صندوق جهت کسب بازدهی مثبت است. اما در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که هزینه های زیادی همچون هزینه های معاملات و ارکان بر صندوق های سرمایه گذاری مشترک تحمیل می شود که آثار منفی بر بازدهی آنها در پی دارد، حال آنکه چنین هزینه هایی در بازدهی شاخص بازار اعمال نمی شود که این امر خود موجب تفاوت قابل اهمیت میان بازدهی این دو می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر