بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر : ۱۰۶۴۶۴
شروین شهریاری
*پرسش از خواننده‌ای بدون عنوان نام از طریق پست الکترونیک: آيا سود شركت پتروشیمی پردیس تعدیل مثبت خواهد داشت؟
پاسخ: پتروشيمي پرديس از جمله واحدهاي تازه تاسيس (با سابقه فعالیت 6 ساله) واقع در عسلويه است که با استفاده از خوراک گاز شيرين به توليد آمونياک (به عنوان محصول مياني) و در نهايت اوره صنعتي (با ظرفيت حدود دو ميليون تن) مي‌پردازد. این شرکت، به علت نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی (که خوراک ارزان را فراهم مي‌كند) و دارا بودن اسکله اختصاصی و دسترسي به آب‌های آزاد از مزیت ویژه‌ای جهت تولید و صادرات به بازارهای جهانی برخوردار است. محصول اصلی پردیس یعنی  اوره در صنعت کشاورزي و کودهاي شيميايي کاربرد دارد. بررسي قيمت اوره در يک دهه گذشته نشان مي‌دهد که روند تغييرات آن بسيار سريع و نامتوازن در بازه اي بزرگ بین 200 تا 800 دلار در هر تن بوده و به همين دليل پيش بيني آينده قيمت‌ها دشوار خواهد بود. اخیرا به علت افت عمومی قیمت محصولات کشاورزی و نيز گاز طبيعي، نرخ جهانی اوره در معرض اصلاح قیمت پرشتابی قرار داشته و ظرف یک سال از 400 دلار در هر تن به کمتر از 300 دلار رسیده است.  به اين ترتيب، هر گونه تخمين از وضعيت آينده پتروشیمی پردیس، بايد با لحاظ کردن ريسک نوسانات شدید قيمت اوره صورت پذيرد. با در نظر گرفتن عامل مذکور، در اينجا بنا به درخواست خواننده محترم وضعيت سودآوري «شپديس» بر پايه برخي مفروضات مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به‌ اين منظور ابتدا به جدول شماره يک مراجعه كنيد كه آخرين پيش بيني درآمد فروش ارائه شده توسط شرکت را نشان مي‌دهد. 
    مقايسه قيمت روز اوره صادراتی با مفروضات بودجه در شش ماه دوم سال مالي (منتهي به 30 آذر 92) از تفاوت معناداری حکايت دارد. در جدول شماره دو، با اصلاح قيمت‌ها بر مبناي يک سناريوي واقع بينانه از عملکرد شش ماهه دوم، درآمد فروش شرکت طي سال مالي جاری برآورد شده است. 
در جدول شماره دو، حجم توليد و فروش در سناريوي تحليلي بدون تغيير نسبت به ارقام بودجه منظور شده است. قيمت آمونياک براي شش ماه دوم سال مالي مطابق پيش بيني خود شركت و قيمت اوره صادراتی با فرض قیمت 300 دلاری و نرخ تبدیل دلار 3200 تومانی برآورد شده اند که فرضياتي واقع بینانه به شمار می‌روند. همچنین، قیمت فروش داخلی اوره مطابق آخرین نرخ مصوب دولت (6125 ریال در هر کیلو) تخمین زده شده است. علاوه بر اين، حجم فروش داخلی اوره معادل 300 هزار تن برآورد شده که با عنایت به عملکرد تاریخی و سهمیه شرکت فرضيه اي منطقی به شمار می‌رود. بديهي است پيش بيني تحليلي کل سال (منتهي به 30 آذر 92) در اين جدول از تجميع ارقام عملکرد واقعي شش ماهه نخست و پيش بيني تحليلي شش ماهه دوم به دست آمده است. با توجه به محاسبه درآمد فروش در جدول دو، تخمين سودآوري «شپديس» در سال مالي جاري در جدول شماره سه ارائه شده است.  (ارقام به ميليون ريال) در خصوص ارقام جدول شماره سه بايد به چند نکته توجه داشت: 
1- در بخش بهای تمام شده؛ هزینه مواد اولیه (به جز گاز)، دستمزد و سربار معادل ارقام بودجه 92 لحاظ شده که با توجه به عملکرد شش ماهه و واقعیت‌های تورمی موجود، برآوردی منطقی است. همچنین، نرخ گاز طبيعي مصرفی از 735 ریال کنونی به 1750 ریال در هر مترمکعب تعدیل شده است. مبنای افزایش 5/2 برابری قیمت گاز نسبت به پیش‌بینی بودجه، احتمال پذیرش نرخ‌گذاری خوراک گازی براساس دلار مبادله‌ای و قیمت 7 سنتی گاز است. این رقم بر‌اساس برخی اخبار غیر‌رسمی مورد تايید مدیران صنعت پتروشیمی نیز هست و بنابراین می‌تواند یک سناریوی حداقلی از قیمت جدید خوراک تلقی شود.هر چند در نظر گرفتن این نرخ برای کل سال مالی «شپدیس» (از اول آذر 91) می‌تواند فرضيه اي محافظه کارانه به لحاظ زمان اعمال افزایش نرخ خوراک باشد. هر 100 ریال تغییر قیمت خوراک گاز در طول يك سال مالی، حدود 40ریال بر سود خالص هر سهم «شپدیس» موثر است. به این ترتیب می‌توان گفت در صورت عدم تغییر قیمت گاز نسبت به پیش‌بینی بودجه (که البته نامحتمل است) سود محاسبه شده برای سال مالی جاری با فرض ثبات سایر متغیرها تا 5160 ریال به ازای هر سهم افزایش می‌یابد. همچنین می‌توان با مبنا قرار دادن همین الگو، سود «شپدیس» را در صورت رشد بیشتر هزینه خوراک نسبت به سناریوی تحلیلی (1750 ریال در هر متر مکعب) محاسبه نمود. 
2-  هزينه‌هاي عمومي و اداري و مالی با توجه به واقع‌بینی بودجه و عملکرد شش‌ماهه بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی شرکت لحاظ شده‌اند. اما در بخش درآمد متفرقه، با در نظر گرفتن جريان ورود نقدينگي مطلوب به شرکت و افزایش سود سپرده‌ها، رشد درآمد محتمل است. به این ترتیب در پیش‌بینی تحلیلی، درآمد متفرقه معادل دو برابر عملکرد واقعی شش ماهه نخست لحاظ شده است. علاوه بر اين، با توجه به اختصاص قسمت عمده سایر درآمدهای عملیاتی به سود تسعير ارز و کاهش احتمال تکرار آن در نیمه دوم سال، هيچ گونه افزايش درآمد در اين بخش نسبت به عملکرد شش ماهه اول لحاظ نشده است. 
3- الگوی محاسبه مالیات مشابه بودجه شرکت در نظر گرفته شده است. 
با توجه به محاسبات فوق مي‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات در بخش قيمت‌هاي فروش و نرخ خوراک، پتروشيمي پرديس در سال مالي جاري قابليت افزايش 5 درصدی سودآوري نسبت به آخرين بودجه اعلامي (تا سطح 4751 ریال به ازاي هر سهم) را دارد. بنابراين، بازار در حال حاضر سهام اين «شپدیس» با نسبت P/E حدود 4 مرتبه ارزش‌گذاري كرده است که نسبت به میانگین بازار 2 واحد کمتر بوده و می‌تواند نشان‌دهنده ارزندگی سهام مزبور باشد. البته ابهام در مورد نرخ خوراک گازی کماکان به عنوان یکی از ریسک‌های مهم شرکت مطرح است که با توجه به اخبار موجود در زمینه تعیین تکلیف آن، احتمالا در مهر ماه شفاف سازی خواهد شد. بديهي است کارشناسان با تغيير قيمت‌هاي جهاني اوره، نرخ ارز و قیمت خوراک گازی مي‌توانند به ارقام متفاوتي در خصوص سودآوري «شپديس» در سال مالی 92 دست يابند. 

Shervin.Shahriari@turquoisepartners.com
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
hasan
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
اطلاعات قابل تاملی بود ، متشکریم از شما