بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
درجلسه مجمع عمومی شرکت سيمان فارس و خوزستان عنوان شد:

تلاش برای افزایش سهم بازار

شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص دارایی های شرکت (NAV) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت های موجود در بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه سازی خطوط و ایجاد کارخانجات جدید را برای رسیدن به ظرفیت 19.54 میلیون تن در سال در شرکت های تابعه اجرا نموده است
کد خبر : ۱۰۶۹۵۷

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سيمان فارس و خوزستان رأس ساعت14:00روز چهارشنبه مورخ 1392.06.20 درمحل سالن همايش خانه معلم با حضور بیش از 79.3 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای بهروز خالق به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای مجتبي حقيقت جو و خانم مليحه غني و به دبیری آقای سيد احمد موسوي تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای مرتضي لطفي و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.02.31

2- تقسیم 200 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

5- اعضای هیئت مدیره به شرح زیر انتخاب گردیدند:

- شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین

- شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

- شرکت سیمان ارومیه

- شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر

- شرکت کارخانجات سیمان صوفیان

- شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

- صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت

پیام هیأت مدیره

طی سال مالی مورد گزارش با کنترل موثر بر تعداد 13 واحد تولید سیمان خاکستری و سفید همچنین تعداد 12 شرکت مرتبط با شرکتهای سیمانی به عنوان یکی از شرکت های مطرح در تولید سیمان فعالیت نموده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه های تولید سیمان کشور به خود اختصاص داده است.

شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص دارایی های شرکت (NAV) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت های موجود در بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه سازی خطوط و ایجاد کارخانجات جدید را برای رسیدن به ظرفیت 19.54 میلیون تن در سال در شرکت های تابعه اجرا نموده است و با اعمال کنترل در اداره شرکت های زیر مجموعه توانسته است در سال مورد گزارش از 17.5 میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی در اختیار مقدار 16.4 میلیون تن تولید و تحویل داشته باشد که مقدار 83.5 درصد در بازار داخل 16.5 درصد صادر شده است این میزان تولید و تحویل به ترتیب مقدار 23.4 درصد و 23.8 درصد سیمان تولید و تحویل شده کشور را شامل می شود.

امید آن می رود که با تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه های راهبردی، سال مالی جدید نیز برای سهامداران محترم همراه با توفیق و خیر و برکت باشد.

در سال مالی جدید، هیأت مدیره اطمینان می دهد در جهت تحقق منافع هلدینگ و سهامداران گرامی، تمام تلاش خود را معمول نماید و در این مسیر نیازمند الطاف الهی، دعای خیر سهامداران و تلاش بی وقفه کلیه همکاران می باشد.

چشم اندازف بیانیه مأموریت و اهداف کلان

چشم انداز هلدینگ:

- پیشرو در استفاده بهینه از منابع و ایفای نقش رهبری در صنعت سیمان و صنایع وابسته در منطقه خاورمیانه

مأموریت

- خلق ارزش از طریق ایجاد هم افزایی در کسب و کار صنعت سیمان در زمینه های:

1- کسب ارزش های مورد انتظار سهامداران و سایر ذی نفعان

2- مدیریت بازار محصولات و خدمات سیمان و صنایع بسته وابسته

3- بهبود فرآیندهای کسب و کار جهت استفاده بهینه از منابع

4- توسعه مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش

- مروری بر وضعیت و تحولات صنعت سیمان در جهان:

پس از پشت سر گذاشتن رکورد اقتصادی که از سال 2008 بر بخش بزرگی از جهان سایه افکنده بود و مصرف این فرآورده بدون احتساب جمهوری خلق چین با کاهش مواجه و طی سال 2011 مصرف سیمان به مقدار 3.585 میلیون تن افزایش یافت. بر اساس گزارش cem week، با یک رشد 4.2 درصدی این رقم در سال 2012 به حدود 3.730 میلیون تن رسید.

همچنین بر اساس آخرین پیش بینی های انجام شده نشریه مزبور، نرخ رشد مصرف جهانی سیمان تا سال 2017 به میزان 4.9 درصد خواهد بود به عبارت دیگر سرانه مصرف جهانی از 539 کیلوگرم به 665 کیلوگرم خواهد رسید.

کشور ایران در سال 2012 با حدود 70 میلیون تن تولید سیمان چهارمین عرضه کننده در آسیا (بعد از چین و هندوستان) و اولین تولید کننده سیمان در خاورمیانه بوده است. چین همچنان نقش موثر در رشد تولید و مصرف سیمان در جهان دارد، در سال 2012 تقاضای سیمان در چین به رکورد 2160 میلیون تن رسید که معادل 58 درصد تقاضای جهانی سیمان است.

به گزارش نشریه Global cement چاپ دهم تا پایان سال 2012، در مجموع 5673 واحد تولید کننده سیمان در جهان مشغول به کار بودند که از این تعداد تنها 3900 واحد در جمهوری خلق چین فعالیت تولیدی داشته اند و ظرفیت اسمی تولید سیمان جهان 5245 میلیون تن اعلام شده که 2950 میلیون تن آن مربوط به جمهوری خلق چین می باشد با این ترتیب بازده ظرفیتی سیمان جهان 73 درصد است.

تجارت جهانی سیمان و کلینکر نیز به 167 میلیون تن در سال 2012 رسید که در کل 3.9 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و به 4.47 درصد مصرف جهانی رسیده است.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

نام شرکت در دی ماه سال 1354 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنعت سیمان با نماد سفارس درج شده و سهام آن برای اولین بار در سال 1356 مورد معامله قرار گرفته است.

تعداد 395.739.560 سهم به ارزش 523.168 میلیون ریال از معاملات سهام مربوط به معاملات انجام شده بین کدهای مختلف صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان صنعت نفت با شرکت سرمایه گذاری نفت می باشد.

وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات شرکت:

کاهش عایدی هر سهم عمدتاً ناشی از تصمیمات تقسیم سود در مجامع عمومی شرکت های سرمایه پذیری است که دارای بدهی ارزی به صندوق ذخیره ارزی بوده که علی رغم عملکرد مناسب با آنها در سال مالی منتهی به 91.12.30 به دلیل عدم تسعیر مانده بدهی ارزی به نرخ مبادلاتی توسط شرکتهای مذکور، سیاست تقسیم حداقل سود در مجامع آنها اجرا شده است که این امر کاهش درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت اصلی و افزایش سود انباشته تلفیقی گروه موثر بوده است.

در مقایسه با سایر صنایع، سیمان که یکی از صنایع استراتژیک بعد از فولاد می باشد توانایی جذب منابع قابل ملاحظه از بازار سرمایه را دارد. مقایسه نسبت قیمت هر تن سیمان و فولاد در چند دهه گذشته نشان می دهد که این نسبت از 5 به 25 افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از رشد قیمت فولاد طی این مدت بوده است این در حالی است که قیمت سیمان متناسب با فولاد افزایش یافته نیافته است.

قیمت سهام فارس و خوزستان به لحاظ نسبت P/E کمتر از ارزش ذاتی خود قرار دارد. نسبت P/NAV شرکت های سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار به طور میانگین 0.8 درصد خالص ارزش دارایی های آنهاست. نسبت قیمت بازار به خالص ارزش دارایی های شرکت در تاریخ تهیه گزارش 0.7 واحد به روش ارزش گذاری 4 شرکت سیمانی خارج از بورس شامل سیمان آبیک، خوزستان، ساوه و زنجان بر اساس متوسط ارزش بازار هر تن محصول شرکت های سیمانی پذیرفته شده در سازمان بورس است.

بهره برداری تجاری از خط 3 طرح توسعه 8500 تن کلینکر در روز شرکت سیمان آبیک از نیمه دوم سال جاری و سودآوری آتی آن می تواند به عنوان پتانسیل نهفته، قیمت سهم و NAV شرکت را افزایش دهد.

مرور کلي بر عملکرد هلدينگ، ميزان دستيابي به اهداف تعیین شده در سال مالی مورد گزارش

در طی سال مالی مورد گزارش اقدامات زیر توسط شرکت انجام شده است:

· بازنگری برنامه استراتژیک در کمیته راهبردی هلدینگ و تصویب برنامه استراتژیک شرکت توسط هیأت مدیره و تشکیل کارگروه های هم اندیشی جهت تهیه برنامه های عملیاتی

· تشکیل جلسات با شرکت های تابعه به منظور بررسی برنامه های استراتژیک شرکت ها و میزان دست یابی به اهداف استراتژیک شرکت ها بر اساس شاخص های راهبردی و مدل BSC و استفاده از جداول TRL

· انجام بازدید های ادواری بر اساس برنامه زمان بندی شده و همچنین بازدیدهای خاص از شرکت های تابعه و بررسی مسایل فنی، مالی، اداری و بازرگانی شرکتهای سرمایه پذیر و ارایه پیشنهاد جهت برطرف نمودن اشکالات و ایرادات مشاهده شده.

· دعوت از مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره شرکت های گروه جهت حضور در جلسات هیأت مدیره هلدینگ و ارایه گزارش عملکرد، بیان نقطه نظرات اعضاء هیأت مدیره شرکت در رابطه با گزارشات عملکرد.

· تشکیل جلسات بررسی عملکرد میان دوره ای سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و بودجه سالیانه شرکتهای گروه

· تشکیل جلسات با شرکت های گروه به منظور بیان ضرورت تدوین برنامه استراتژیک و همکاری در جهت تدوین برنامه های استراتژیک و بررسی شرکتهای گروه به منظور بیان ضرورت تدوین برنامه استراتژیک و همکاری در جهت تدوین برنامه های استراتژیک و بررسی شرکتهایی که تا پایان سال مالی سند استراتژیک و بررسی شرکت هایی که تا پایان سال مالی سند استراتژیک، پروژه های عملیاتی، شاخص های اندازه گیری در قالب مدل BSC را ارایه نموده اند.

· انجام مراقبتهای ویژخ در کارخانه ها جهت کاهش توقفات خطوط تولیدی در شرکت های تابعه

· تأکید بر تولید سیمانهای پوزولانی و آمیخته به منظور افزایش تولید سیمان و کاهش بهای تمام شده که در بعضی از شرکت ها تحقق یافته است.

· پیگیری فروش داراییهای مازاد و غیر مولد شرکت های تابعه به منظور تأمین بخشی از نیازهای مالی

· تأکید بر ایجاد هم افزایی، به عنوان یکی از استراتژی های اصلی، به منظور ایجاد ارزش افزوده

برنامه های آینده شرکت

1- اصلاح ساختار مالی از طریق ساختار سرمایه شرکت اصلی

2- بهبود سیستم کنترلهای داخلی و شناسایی ریسک شرکت های تابعه

3- رعابت انظباط مالی در شرکت های تابعه

4- ادامه بازرسی های دوره ای در شرکت های تابعه به منظور بررسی اقدامات انجام شده در رابطه با مسایل و نقاط قابل بهبود که طی گزارش های قبلی استخراج و اعلام گردیده است.

5- بررسی و بازنگری فرآیندهای تولید در شرکت های تابعه جهت بهبود و افزایش راندمان

6- افزایش بهره وری در شرکت های تابعه به منظور افزایش درآمد و تأمین منافع سهامداران

7- هماهنگی با شرکتهای گروه هلدینگ های سیمان در جهت اصلاح قیمت های فروش صادراتی

8- اجرای پروژه های بهبود در شرکت های تابعه و اندازه گیری درصد پیشرفت آنها بر اساس TLR و همچنین اندازه گیری نتایج حاصل از پروژه های بهبود بر شاخص های تعیین شده در چهار منظر جدول BSC.

9- بازنگری استراتژی های اصلی و استراتژی های پشتیبان شرکت اصلی با توجه به سند چشم انداز 1404 و استراتژی های سهامدار عمده و طرح جامع سیمان

10- اجرای طرح اتوماسیون اداری (OA)

11- اجرای طرح هوش تجاری (BI) در شرکت اصلی و شرکتهای تابعه به منظور تبادل اطلاعات

12- استفاده از برند تجاری جهت استفاده توسط شرکت های سیمانی تابعه

13- تأکید بر تنوع محصول شرکت های تابعه از جمله تولید سیمان های آمیخته و سیمان های ویژه

14- استفاده بهینه از انرژی های الکتریکی و حرارتی به منظور مدیریت هزینه ها

15- تأکید بر ادامه خدمات مشاوره ای در زمینه مسایل زیست محیطی، مالیاتی، کار و تأمین اجتماعی به شرکت های تابعه

16- تعیین تکلیف و ساماندهی سایر شرکتهایی که فرآیند کار فروش، انحلال و یا ... انجام شده و در دست اقدام می باشند.

17- استقرار کامل سامانه های مدیریت در کلیه شرکت های تابعه




آدرس لینک شرکت:

http://office.fkcco.com/HomePage.aspx?TabID=0&Site=DouranPortal&Lang=fa-IR


اشتراک گذاری :
ارسال نظر