بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
کد خبر : ۱۰۷۴۳۶
 محبوبه مغانی: پس از مذاکره تلفنی اوباما با ريس‌جمهور كشورمان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا ضمن ديدار با رييس‌جمهور آمريكا و در سخنراني خود با ايجاد انحراف در نظر مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به ایران، بر مداخله نظامی و تشدید تحریم‌ها براي رفع مساله هسته‌اي کشورمان تاكيد كند؛ مساله‌ای كه انتقاد كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا را از اعمال فشارها براي تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران در پي داشت.
بر این اساس بود که در کنار رشد منفی بازار طلا و رشد آهسته بازار ارز، بازار سرمایه در پي افزايش سرمايه‌گذاران باز گوی سبقت را از بازارهای رقیب خود ربود تا دوباره در صدر بازارهای قابل سرمایه‌گذاری قرار گيرد. اما در عرصه بین‌المللی و در ايالات متحده آمريكا؛ سرانجام اختلافات سياسي بين‌ جمهوريخواهان و دموكرات‌ها نشانه‌هاي خود را در دولت اوباما در معرض نمايش قرار داد تا به واسطه ملغي کردن قانون مصوب کنگره که از سوی دیوان عالی اين كشور تایید شده بود، بخش‌هايي از دولت آمريكا را براي اولين بار در 17 سال اخير با تعطيلي مواجه كند؛ مساله‌ای که نه تنها در آمریکا منجر به بروز نگرانی شد، بلکه به عنوان دغدغه و خطری برای اقتصاد جهانی از سوي برخي مقامات كشورهاي فرانسه، ژاپن و رييس بانك مركزي اروپا مطرح شد.  این در حالي است که بانك مركزي آمريكا طي گزارشي ميزان بيكاري اين كشور را در 3 ماهه چهارم سال جاري ميلادي 3/7 درصد برآورد كرد. اگرچه موسسه رتبه‌بندي فيتچ عنوان كرده است كه تعطيلي بخشي از دولت آمريكا باعث تنزل رتبه اعتباري اين كشور نخواهد شد؛ اما به اعتماد در فرآيند بودجه‌ريزي اين كشور صدمه‌ زده و باعث ترديد در احتمال افزايش سقف بدهي‌هاي دولتي براي ايفاي تعهدات مالي آمريكا مي‌شود.
 از سوي ديگر طي هفته گذشته، اعلام شد كه فعاليت‌هاي كارخانه‌اي آمريكا افزايش يافته و شركت‌ها بيشترين استخدام را در 15 ماه گذشته داشته‌اند تا به اين ترتيب اندكي از کاهش ارزش دلار نسبت به یورو كاسته شود. بنا به نظرسنجي بلومبرگ از كارشناسان اقتصادي، در صورت تداوم بحران تعطيلي دولت آمريكا، فدرال رزرو ديگر تمايلي براي متوقف كردن محرك پولي 85 ميليارد دلاري در نشست 29 و 30 اكتبر نخواهد داشت. در اتحاديه اروپا نيز اقدام برلوسكني، نخست‌وزير سابق ايتاليا مبني بر خروج وزراي خود از دولت ائتلافي و درخواست براي انتخابات جديد دولت 7 ماه پس از راي‌گيري پيشين، افزايش نرخ بيكاري در این کشور، اعلام دولت اسپانيا مبني بر افزايش نسبت بدهي‌هاي عمومي اين كشور به توليد ناخالص داخلي به 100 درصد و افزايش ميزان بيكاري در اسپانيا در ماه سپتامبر از جمله اخباري بود كه بازارهاي مالي اقتصادي اين منطقه را تحت تاثير خود قرار داد. لازم به يادآوري است كه مسائل سياسي ايتاليا همچنان بزرگ‌ترين ريسك براي نرخ يورو به شمار مي‌رود. در اين ميان با توجه به بحران بيكاري ساختاري در اتحاديه اروپا، رييس بانك مركزي اروپا تاكيد كرده است كه اين بانك براي مقابله با بحران بيكاري هر اقدامي خواهد كرد و سياست‌هاي محرك پولي را ادامه خواهد داد.
 این مسائل منجر شد تا به واسطه نااميدي معامله‌گران از افزايش قيمت طلا پس از تعطيلي قسمتي از فعاليت‌هاي دولت آمريكا، شاهد كاهش قيمت طلا باشیم. در اين ميان برخي از تحليلگران معتقدند عدم افزايش قيمت آتي طلا به‌رغم تنش سياسي و فقط با اتكا به برنامه خريد دارايي‌هاي بانك مركزي آمريكا، مويد از بين رفتن ظرفيت بالقوه اين كالاي ارزشمند براي تقويت در ماه‌هاي آتي است؛ طبق آمار مقدماتي منتشره رويترز قبل از رد بودجه آمريكا از سوي كنگره، به‌رغم شكل‌گيري بحران بودجه اين كشور، حجم معاملات قراردادهاي آتي بازار كالايي اين كشور حدود 30 درصد كمتر از ميانگين 30 روزه آن بود. اين در حالي است كه كارشناسان اقتصادي با توجه به عدم كاهش محرك پولي آمريكا و خطرات ناشي از سقف بدهي اين كشور، پيش‌بيني مي‌كردند كه ميزان خريد طلا در هفته‌اي كه گذشت با افزايش روبه‌رو شود. لازم به یادآوری است که در سال 2011 نگراني‌هاي موجود در بحران بودجه آمريكا منجر به افزایش قيمت طلا شد و آن را به بيش از 1930 دلار در هر اونس در سپتامبر همان سال رساند. اما در هفته‌اي كه گذشت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني از افت 2 درصدي برخوردار شد. اما در بازار جهاني طلاي سياه؛ كاهش تنش درخصوص مساله هسته‌اي ايران، اقدام مجلس نمايندگان آمريكا در برابر طرح تامين مالي دولت اين كشور و نگراني‌ها نسبت به كاهش تقاضاي انرژي آمريكا، افزايش توليد نفت ليبي، رشد نه چندان اميدواركننده توليدات صنعتي چين و در نهايت انتظار افزايش ذخاير نفت خام از جمله مهم‌ترين دلايل كاهش قيمت نفت در هفته‌اي كه گذشت بود. تحليلگران تاكيد كرده‌اند كه با توجه به وقوع طوفان در منطقه خليج مكزيك كاهش بهاي نفت محدود خواهد بود. در این میان اداره اطلاعات انرژي آمريكا اعلام كرده بود كه هنوز مشخص نيست قادر به انتشار آمارهاي مربوط به ذخاير هفتگي نفت به دليل تعطيلي دولت خواهد بود يا نه.
 اما براساس بررسي‌هاي مقدماتي رويترز؛ انتظار مي‌رود كه اداره اطلاعات انرژي آمريكا اعلام كند كه در هفته گذشته ذخاير تجاري نفت خام آمريكا 3/2 ميليون بشكه افزايش و ذخاير بنزين كاهش يافته است. اما در بازار داخلی، پس از ديدار رييس صندوق بين‌المللي پول با رييس‌جمهوري ايران در خصوص سياست‌هاي اقتصادي و راه‌هاي گسترش روابط ایران با صندوق بين‌المللي پول در حاشيه ديدار مجمع عمومی سازمان ملل، اين انتظار در اين نهاد پولي بين‌المللي ايجاد شد كه رشد اقتصادي ايران در سال آينده تا 1/1 درصد افزايش يابد. از سوی دیگر، برنامه بانك مركزي براي عرضه سكه‌هاي نيم بهار و ربع بهار آزادي با پلمب اين نهاد ناظر پولي به بازار و توقف بسته‌بندي سكه‌ها توسط صرافي‌ها و سكه‌فروشان بازار، پيشنهاد رييس كميسيون اقتصادي مجلس به دولت مبني بر فراخوان عمومي براي خريد ارزهاي انباشته با نرخ‌هاي موجود در بازار به منظور ايجاد ثبات در بازار ارز، كاهش 59/13 درصدي صادرات غيرنفتي با ميعانات گازي و كاهش 4/25 واردات در كشورمان در نیمه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در کنار انتشار اخبار دیگری چون احتمال تك‌نرخي شدن دلار در 3 هزار تومان، افزايش قيمت بنزين، احتمال حذف يارانه برخي دهك‌ها در سال 93 از جمله مهم‌ترين اخبار در هفته گذشته بود. در اين ميان مدير مبادلات ارزي بانك مركزي به اهداف جديد اين نهاد پولي در بازار ارز اشاره كرد كه در نظر دارد تا از نوسانات شديد قيمتي جلوگيري كند تا به اين واسطه شاهد نوسانات چشمگير قيمتي در بازار ارز نباشیم.  بر اين اساس در هفته‌اي كه گذشت هر دلار آمريكا در مركز مبادلات ارزي از 24 هزار و 795 ريال به 24 هزار و 831 ريال و هر يورو از 33 هزار و 527 ريال به 33 هزار و 793 ريال رسيد. اما در بازار آزاد هر دلار آمريكا و هر واحد يورو به ترتيب در مجموع از افزايش 3/1 و 1/1 درصدي برخوردار شدند.  در اين بين در ميان ثابت ماندن نرخ سكه، هر گرم طلاي جهاني از كاهش 2/1‌درصدي برخوردار شد. اما در بازار مسكن؛ پيشنهاد بانك مسكن براي افزايش وام خريد از 20 ميليون به 30 ميليون تومان و وام ساخت از 30 ميليون به 40‌ميليون تومان در پي كاهش قدرت خريد وام مسكن طي چند سال اخير با افزايش نرخ‌ها به ويژه در كلانشهرها صورت گرفت.
 اين در حالي است كه در بازار خريد و فروش مسكن از اوايل مردادماه تا به امروز ميانگين قيمت مسكن در تهران 25 درصد كاهش يافته و قيمت واحدهاي پيش‌فروش نيز تا 49 درصد ريزش كرده و قيمت‌هاي پيشنهادي فروشندگان در بنگاه‌هاي املاك با نرخ‌هاي زمستان سال 91 برابري مي‌كند. اما در بازار سرمايه و در هفته منتهي به دهم مهرماه امسال به‌رغم كاهش 9/5 درصدي حجم معاملات، ارزش آن از رشد 1/7 درصدي برخوردار شد. اگرچه در فعاليت كاري 5روزه بورس تهران 19 درصد به تعداد معامله‌گران افزوده شد، با اين حال كاهش حجم سهام معامله شده نه تنها تاثيري بر دفعات معاملات نداشت، بلكه دفعات معاملات را از رشد 9/16 درصدي برخوردار ساخت تا سرانجام شاخص كل بورس تهران از رشد 81/4 درصدي برخوردار شود. بر اين اساس شاخص كل، فعاليت خود را با ثبت رقم 66‌هزار و 506 واحدي به اتمام رساند. 
فرصتي ديگر براي سهام بانكي و... 
اما در بررسی صنایع بورسی، پس از اخبار مربوط به كاهش تحريم‌ها و بحث انتقالات پولي (سوئيفت) هم‌اكنون گروه بانكي با تغيير و تحولات مديريتي مواجه شده است. در اين راستا، هاشم بت‌شكن به عنوان رييس هيات مديره سابق بورس تهران كه مديريت عاملي بانك اقتصاد نوين را بر عهده داشت، رسما مديركل بانك مسكن شد تا بر اين اساس این امیدواری را در فعالان بازار سرمايه ایجاد کند که با توجه به تجربه بورسي وي، از ظرفيت بازار سرمايه براي تامين مالي بخش مسكن استفاده خواهد شد. 
همچنين پس از تغيير پست مديريتي عبدالناصر همتي از بانك سينا به بانك ملي، خبر آمد كه مديرعامل بانك ملت نيز ابقا شد. در بازار سرمايه نيز بانك صادرات كه به عنوان پيشروي اين گروه از صف خريد سنگيني برخوردار بود به يكباره با انتشار شايعه رد مجوز افزايش سرمايه آن از سوي بانك مركزي، به یکباره از صف فروش برخوردار شد. تا اينكه انتشار خبر تشكيل جلسه هيات مديره بانك صادرات درخصوص افزايش سرمايه آن در سامانه كدال در نهم مهرماه، خط بطلاني بر اين شايعات كشيد و سهام اين بانك را به گردونه رونق بازگرداند.
 يك عضو هيات مديره بانك صادرات ضمن اشاره به افزايش سرمايه اين بانك از 22 هزار و 906 ميليارد ريال به 66 هزار و 500 ميلیارد ريال طي 3 مرحله ظرف 2 سال عنوان كرد كه اين بانك بنا به ابلاغيه‌هاي بانك مركزي و ماده 37 بودجه سال 92 بايد تمامي دارايي‌هاي مازاد و املاك وابسته به خود را به فروش رساند. بر این اساس ربيع‌زاده تاکید کرد که  فروش برخي از املاك و دارایی‌های مازاد در بودجه بانك مزبور ديده شده است و اين مساله هيچ‌گونه تاثيري در سود سال مالي 92 بانك صادرات نخواهد داشت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر