بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
کد خبر : ۱۰۷۴۳۷
مدیران شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری‌ها، کارگزاری‌ها و رسانه‌ها به دعوت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران از مجموعه شرکت‌های چادرملو وشرکت فولاد ارفع واقع در اردکان یزد بازدید و با فعالیت‌های تولیدی و برنامه‌های آینده این دو مجموعه آشنا شدند. در همین حال این گروه از پروژه‌های در دست اقدام چادرملو بازدید و در جریان آن سوالات و ابهامات خود را از مدیران بخش‌های مختلف مطرح کردند. 
محمود سیدی، مدیر مالی و اقتصادی شرکت معدنی چادرملو در نشستی که در جریان بازدید از مجتمع فولاد اردکان برگزار شد با بیان اینکه این مجتمع گندله‌سازی از پاییز سال ۸۳ کار خود را شروع و در ۱۹ شهریورماه سال ۸۶ نخستین محصول گندله را در طول تست آزمایشی از این کارخانه به دست آمد، اظهار داشت: کارخانه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن یکی از این طرح‌هاست که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کرده و در سال ۹۳ باوجود همه مشکلاتی که طی این چند سال وجود داشت به بهره‌برداری می‌رسد. این شرکت حدود ۷۳۰ میلیارد تومان برای شرکت هزینه ارزی داشته که تسهیلات ارزی آن تهیه و همچنین ۵۰ درصد ماشین‌آلاتی که برای تولید نیاز بوده نصب شده است. وی در موردطرح بعدی شرکت چادرملو گفت: طرح فولاد آهن اسفنجی با ظرفیت 6/1 میلیون تن برای خوراک ورودی شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر طرح‌های شرکت است.
احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی مجتمع اردکان
افزون‌بر این مدیر مالی شرکت معدنی چادرملو با اشاره به اینکه پیش‌نیاز همه این طرح‌ها، طرح نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی است که از چهار، پنج سال گذشته براساس سیاست‌های کلان اقتصادی وزارت صنعت اعلام کرد که باید واحدهای فولادی و انرژی‌بر برای تامین انرژی خود نیروگاه داشته باشد، خاطرنشان کرد: چادرملو از آن پس تمامی تشریفات راه‌اندازی یک نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی را انجام داد ولی به دلیل تغییر مسوولان بالادستی دولتی تصمیم‌گیری در مورد آن به تاخیر افتاد اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت خود دخالت کرده و این طرح را به ثمر برساند. وی با بیان اینکه این تاخیر صددرصد هزینه مالی طرح را به دلیل افزایش نرخ ارز در سال ۹۱ و ۹۲ افزایش داد، گفت: در آذرماه سال ۹۱ برای راه‌اندازی این نیروگاه با شرکت‌ مپنا تفاهمنامه‌ای امضا شد.
فروش برق مازاد
محمود مصری‌نژاد، مدیرعامل مجتمع گندله‌سازی اردکان نیز در جریان این نشست با بیان اینکه در حال حاضر فولاد ارفع ۱۹۰۰ مگابایت برق نیاز دارد و شرکت غدیر ایرانیان نیز ۱۵ مگاوات برق مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: با محاسبه میزان برق مورد نیاز برای واحد گندله‌سازی و همچنین معدن چادرملو احداث نیروگاهی در این مجتمع لازم بود. در این مکان با توجه به فشار هوا برای تولید هر کیلووات برق 4/3 لیتر گازوییل استفاده می‌شود بنابراین با محاسبه مجموع میزان برقی که کل واحدهای تولیدی این مجتمع نیاز دارند 5/14 لیتر گازوییل در ثانیه و دو میلیون لیتر در شبانه‌روز لازم است. البته اگر میزان برق تولیدی این نیروگاه بیش از نیاز مجتمع باشد نیز در بازار می‌فروشیم.
طرح‌های چهارگانه فولاد غدیر ایرانیان
همچنین اسدالله فرشاد به عنوان مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز با اشاره به فضای استثنایی و زیبایی که روند تولید فولاد دارد، گفت: در مجموعه سهامداران فولاد ارفع و غدیر ایرانیان پتانسیل خوبی وجود دارد و زمینه را برای توسعه بیشتر آن فراهم می‌کند. برای مثال شرکت فولاد غدیر ایرانیان چهار طرح را در دستور کار خود قرار داده که کسب مجوز از سهامداران برای احداث یک کارخانه کک‌سازی ۴۰۰ هزار تنی در شاهرود است که البته در سه نقطه دیگر از جمله کرمان و البرز نیز قصد داریم این کارخانه را راه‌اندازی کنیم.
فولاد ارفع در فرابورس
از سویی دیگر احمد کیوان‌آرا، ‌مدیر عامل شرکت فولاد ارفع با بیان اینکه از خردادماه تاکنون حدود ۵۰ میلیون تن شمش تولید شده که روز گذشته مجوز فروش آن صادر شد، گفت: نرخ بازپرداخت تسهیلات دریافتی هنوز مشخص نشده و کتبا برای تعیین‌تکلیف آن نامه زده‌ایم. وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد ارفع در هشت سال گذشته نخستین فولادسازی است که در مرز یک میلیون تن شمش فولادی افتتاح شده، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شمش فولاد به کشور وارد می‌شود و اگر امروز در حال تولید شمش هستیم باید این میزان به حدی برسد که یکی از حلقه‌های مفقوده خط تولید فولاد که همان شمش فولادی است جبران شود. وی با بیان اینکه در مجتمع فولادی ارفع ۹۷۰ نفر به صورت مستقیم حقوق‌بگیر این مجموعه هستند، گفت: این مجتمع تا دو سال آینده به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل خواهد شد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر