بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۸
در گفتگو با معاون سابق سازمان خصوصی سازی مطرح شد:

واقعیت هایی از ارزش بازاری پالایشی ها

با توجه به روند قیمتی سهام شرکت های پالایشی از ابتدای سال تاکنون و رشد عجیب نسبت قیمت به عایدی هر سهم این شرکت ها، به نظر می رسد جهت نگاه سرمایه گذاران برای ارزیابی قیمت مجموعه های مذکور از ارزشگذاری به وسیله سود و P/E معقول به سمت قیاس میان ارزش بازار و ارزش جایگزینی آنها سوق پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۰۸۶۲۰
با توجه به روند قیمتی سهام شرکت های پالایشی از ابتدای سال تاکنون و رشد عجیب نسبت قیمت به عایدی هر سهم این شرکت ها، به نظر می رسد جهت نگاه سرمایه گذاران برای ارزیابی قیمت مجموعه های مذکور از ارزشگذاری به وسیله سود و P/Eمعقول به سمت قیاس میان ارزش بازار و ارزش جایگزینی آنها سوق پیدا کرده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با شروع معاملات بلوکی در بورس تهران به تدریج بررسی ارزش جایگزینی شرکت ها برای فعالان بازار سرمایه اهمیت بیشتری یافت.

این امر در حالی در صنعت پالایشی مورد توجه قرار گرفت که در حال حاضر سهام بسیاری از شرکت های فعال آن در قیمت هایی فراتر از نسبت قیمت به عایدی هر سهم معقول آنها مورد معامله قرار می گیرد.

غلامی ادامه داد: توجه به ارزش جایگزینی شرکت ها به شیوه ای که اکنون مورد توجه فعالان بازار سرمایه و جهت ارزیابی ارزندگی سهام پالایشی ها قرار گرفته، امری غیر منطقی و نادرست است.

فاصله ارزش بازار تا ارزش جایگزینی پالایشی ها چقدر است؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش جایگزینی یک پالایشگاه فرضی با ظرفیت تولید 80 هزار بشکه نفت گفت: در حال حاضر تأسیس یک پالایشگاه با ظرفیت تولید 80 هزار بشکه نفت، هزینه ای حدود 800 میلیون یورو دارد که در صورت تسعیر این مبلغ با نرخ یوروی آزاد به قیمت هر یورو 4000 تومان، ارزش جایگزینی حدود 3200 میلیارد تومان برای آن رقم به دست می آید. به عبارت بهتر ارزش جایگزینی یک پالایشگاه 80 هزار بشکه ای رقمی معادل 3200 میلیارد تومان است.

با این مفروضات وضعیت مقایسه ارزش بازار مجموعه های پالایشی فعال در بورس با ارزش جایگزینی آنها به شرح جدول ذیل خواهد شد:


غلامی ادامه داد: همانطور که از جدول فوق پیداست به دلیل نگاه اشتباه فعالان بازار سرمایه به موضوع ارزش جایگزینی و توجه بیش از اندازه به آن در صنعت پالایشی، به جز سهام شرکت پالایش نفت تهران مابقی سهام شرکت های این گروه در قیمت هایی بیش از ارزش جایگزینی خود مورد داد و ستد قرار می گیرند که این امر خود بیانگر شیوه نادرست ارزشگذاری سرمایه گذاران در این گروه است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با اشاره به دلیل رشد بیش از اندازه قیمت برخی از سهام در بورس گفت: رشد فزاینده قیمت بسیاری از صنایع در بازار بورس در وهله اول به دلیل عدم ارزشگذاری صحیح سهام توسط سرمایه گذاران و توجه نکردن به قابلیت رشد سودآوری شرکت ها و نسبت قیمت به عایدی هر سهم بوده و در وهله بعدی هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه دیگر عامل اثرگذار در این امر است.

وی با مخرب خواندن حجم نقدینگی این چنینی اظهار داشت: طی سال جاری با سکون نسبی در بازارهای موازی بورس، حجم عظیمی از نقدینگی در جامعه به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده از همین رو این نقدینگی موجب می شود تا تقاضای سهام از عرضه آن پیشی گرفته و قیمت ها را بالاتر از ارزش ذاتی آنها قرار دهد به گونه ای که تنها طی چند ماه ارزش بازاری یک صنعت همچون صنعت پالایشگاهی رقمی فراتر از ارزش جایگزینی آن می شود.

غلامی در خاتمه با بیان راهکارهای کنترل این حجم از نقدینگی عنوان کرد: به طور قطع حجم نقدینگی فعلی در صورتی می تواند موجب رشد واقعی بازار سرمایه و حفظ قیمت ها در محدوده منطقی شود که از یک سو شرکت ها از طریق افزایش سرمایه و تأمین مالی به وسیله بازار سرمایه اقدام به گسترش و توسعه فضای تولید خود کنند تا بدین صورت نقدینگی موجود، موجب رشد سودآوری شرکت و توان تعدیل قیمت سهام آن شود و از سوی دیگر با افزایش شرکت های پذیرفته شده در بورس و گسترش بازار سرمایه، موجب تقسیم مناسب نقدینگی میان شرکت ها شویم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر