بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
کد خبر : ۱۰۸۶۳۹
محبوبه مغاني: پس از تاثير منفي گزارش‌هاي شش‌ماهه نمادهاي پالايشگاهي بر شاخص اين بازار در روز يك‌شنبه، بلافاصله بازار فرابورس تلاش كرد تا از اين اخبار عبور كند؛به طوري كه روز گذشته 88 ميليون و 546 هزار و 625 سهم به ارزش يك هزار و 353 ميليارد و 946 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت تا در نهايت پس از 19 هزار و 492 دفعه معاملاتي صورت گرفته، شاخص اين بازار افت روز يك‌شنبه را به ميزان 50/6 واحد جبران كرد. اگرچه روز گذشته باز هم نماد پالايش نفت تهران افت 97/2 درصدي را بر شاخص داشت اما نمادهاي پتروشيمي جم، زاگرس، مارون، نفت لاوان و نفت ايرانول عدد شاخص آيفكس را به 90/837 رساندند.
اما در ادامه فعاليت بازار فرابورس در پي رشد نماد خودرويي‌ها در بازار سرمايه، مهندسي صنعتي روان‌فن‌آور در بازار فرابورس با تبعيت از شركت‌هاي هم‌گروه بورسي خود، از بيشترين افزايش قيمت در ميان نمادهاي فرابورسي برخوردار شد. همچنين ديروز حجم بالايي از سهام پتروشيمي‌ جم در بالاترين قيمت مورد معامله قرار گرفت.
در اين ميان سهام قند چهارمحال كه روز يك‌شنبه نمادش در فهرست بيشترين افزايش قيمت‌ها قرار داشت در پي منفي شدن نمادهاي قندي‌ها ديروز با تغيير جايگاه خود، در ليست بيشترين كاهش قيمت‌ها قرار گرفت. همچنين روز گذشته افزايش سرمايه 17 درصدي شركت پخش البرز به ثبت رسيد؛ بر اين اساس سرمايه شركت از 300 ميليارد به 350 ميليارد ريال افزايش يافت.
از سوی دیگر در بازار ETF، 41 هزار و 440 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش بیش از 460 میلیون ریال مبادله شد و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 79 هزار برگه اوراق مشارکت مجد، 60 هزار و 780 برگه گواهی سپرده انصار و50 هزار و 170 برگه گواهی اجاره امید دست به دست شد. در بازار تسهیلات مسکن نیز اوراق تسهیلات دی 90 با 51/3 درصد رشد به قیمت 393 هزار و 20 ریال رسید و اوراق تسهیلات فروردین 90 با 33/3 درصد کاهش 381 هزار و 674 ریال قیمت خورد. 
بر‌اساس پیام ناظر بازار، ديروز پذیره‌نویسی یک میلیون و 970 اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران – مپنا با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در نماد معاملاتی «صمپنا» آغاز شد. حق تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی کازرون نیز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق معامله شدند. 
همچنين در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فرابورس ایران كه به‌منظور دریافت مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی روز يك‌شنبه برگزار شده بود؛ امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه این شرکت از ابتدای تاسیس بالغ بر 14هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده، گفت: ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا 23 مهرماه 92 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 200 درصدی برخوردار بوده و حجم معاملات نیز رشد
27 درصدی داشته که طی آن بیش از 2 میلیون دفعه معامله ثبت شده است.
وی رسالت این شرکت را ایجاد بازاری کارآمد با اولویت‌ معیارهای شفافیت، نقدشوندگی و قابلیت اعتماد برای ایجاد بستر تامین مالی ظرفیت‌های متنوع سرمایه‌گذاری دانست و در عين حال تخصیص کارآمد منابع، از طریق «اوراق بهادارسازی» انواع دارایی‌ها به منظور ایفای نقش شایسته در توسعه اقتصاد ملی را از برجسته‌ترين وظايف آن دانست و افزود: توسعه دسترسی و دامنه نفوذ، بهبود نقدشوندگی، بهبود شفافیت، تعالی سازمانی، سودآوری و رشد تثبیت شده از مهم‌ترین اهداف شرکت فرابورس ایران است که علاوه بر این اهداف تمایز و هویت‌بخشی و رقابت‌پذیری در برابر بازارهای جایگزین نیز در زمره موضوعات استراتژیک این شرکت قرار دارد.
به گفته هامونی، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، راه‌اندازی بازار دارایی فکری، طراحی و انتشار شاخص فرابورس در اردیبهشت 1392، راه‌اندازی سامانه معاملات توافقی بازار پایه، تدوین و تصویب برنامه استراتژیک شرکت، باز طراحی سایت فرابورس و تشکیل واحدهای ناشران، تحقیق و توسعه، بین‌الملل و ابزارهای نوین مالی از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در سال جاری است.
مدیرعامل فرابورس در پایان به تشریح طرح افزایش سرمایه این شرکت پرداخت و انجام تکلیف مجمع عمومی عادی، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای افزایش و بهبود فضای فیزیکی، توسعه زیر ساخت‌ها، پرداخت مانده طلب شرکت‌های گروه توسعه ملی، بهبود ساختار مالی ونسبت‌های مربوطه، تامین منابع مورد نیاز برای انجام طرح های خود در سال 92 و پوشش ریسک‌های پیش رو را از جمله اهداف این افزایش سرمایه عنوان کرد.
ذوب‌آهن اصفهان صادر‌کننده نمونه ملی شد
در همين حال دکترسعد محمدی، مدیرعامل ذوب‌آهن نیز روز گذشته در مراسم روز ملي صادرات با اشاره به وجود ذخایر سرشارمعدنی در کشور، تغییر بینش و نگرش جهت سود دهی فزاینده در بخش صنعت ومعدن را یک ضرورت مهم دانست و گفت: برای تحقق صادرات و افزایش آن در بخش معدن نیازمند تحول و تغییر نگرش اساسی هستیم. وی ذخایر ایران در بخش معدن را 5/5 درصد ذخایر جهان ذکر كرد و گفت: باید از فرصت‌های بوجود آمده در کشور‌های پیرامون و جذب بازار آنها نهایت استفاده را ببريم زیرا قادر خواهیم بود به جایگاه واقعی کشور در بخش صادرات و معدن دست پیدا کنیم.
دکتر سعد‌محمدی تغییر نگرش و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در بخش صنعت را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: برای صادرات محصولات فولادی و کالاهای صنعتی خصوصا در کشور‌های حوزه خلیج فارس بستر‌های مناسبی ایجاد شده که باید با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود بتوانیم کالاها و خدمات صنعتی را صادر كنيم. 
وی با اشاره به رشد صادرات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری گفت: اگر چه صادرات این شرکت در مقایسه با سال قبل بيش از دو برابر افزایش یافته، اما انتظار است که شرایط برای توسعه و رونق صادرات بیشتر مهیا شود چرا‌كه ذوب‌آهن اصفهان برای حضور گسترده‌تر در بازارهای صادرات آمادگی لازم را دارد.مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، کسب رکوردهای جدید تولید در چدن و فولاد را در طی مهرماه سال جاری بی نظیر دانست و ابراز امیدواری كرد که در بخش‌های تولیدی دیگر نیز این رکوردها تکرار شود.وی بااشاره به برنامه‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن گفت: امیدوارم که بتوانیم با برنامه‌های موردنظرعلاوه بر کاهش قیمت تمام‌شده، کیفیت محصول و تولیدات شرکت را افزایش دهیم.دکتر سعدمحمدی در پایان صادرات خدمات مهندسی را یکی از برنامه‌های آینده ذوب‌آهن ذکر و تصريح کرد: هم‌اکنون در این زمينه در حال برنامه‌ریزی هستیم و در بخش داخلی نیز امیداست باتوجه به خصوصی شدن وتشکیل شرکت تخصصی صنعت فولاد، بتوان ازتجارب مهندسین در بخش فولاد بهره‌گیری کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر