بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
در گفتگو با دو مقام مسئول بررسی شد:

ویژگی ها، تفاوت ها و مزیت های صندوق های مختلط ETF

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا همان صندوق های مختلط ETFدر حالی طی ماه های اخیر تأسیس و معاملات آن در بازار فرابورس آغاز شده که شرکت های کارگزاری متعددی تاکنون اقدام به تأسیس این گونه صندوق ها در بازار سرمایه کرده اند.
کد خبر : ۱۰۹۰۲۰
صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا همان صندوق های مختلط ETFدر حالی طی ماه های اخیر تأسیس و معاملات آن در بازار فرابورس آغاز شده که شرکت های کارگزاری متعددی تاکنون اقدام به تأسیس این گونه صندوق ها در بازار سرمایه کرده اند.

براساس گزارش بورس نیوز، در حال حاضر صندوق مختلط ETF آسام با نماد "آسام" در حال معامله در بازار سوم فرابورس است و صندوق مختلط ETF کاریز با نماد "کاریس" نیز مراحل پذیره نویسی را سپری می کند.

در همین ارتباط مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار ما به بیان ویژگی ها و مزایای این صندوی ها پرداخت و عنوان کرد: از جمله ویژگی هایی که این گونه صندوق ها را از صندوق های سرمایه گذاری مشترک متمایز می کند، می توان به قابلیت معامله واحدهای سرمایه گذاری آن از طریق خریدار و فروشنده در بازار فرابورس اشاره کرد، در حالی که در صندوق های سرمایه گذاری مشترک داد و ستدها از طریق مدیران سرمایه گذاری صندوق ها صورت می پذیرد.

ایوب باقرتبار افزود: معامله گران با مراجعه به شعب مختلف شرکت های کارگزاری در سراسر کشور می توانند اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق ها کنند. این در حالی است که برخلاف آن در صندوق های سرمایه گذاری مشترک هنگام فروش واحدهای سرمایه گذاری شده سرمایه گذاران بایستی هزینه مالیات 0.5 درصدی را تقبل کنند که هیچ هزینه ای از بابت این امر در صندوق های مختلط ETF از متقاضیان دریافت نخواهد شد.

وی به مدیریت حرفه ای این صندوق ها و تعیین چارچوب مشخص برای آنها جهت سرمایه گذاری در اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: مدیران سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری مشترک به طور معمول براساس تحلیل ها و نگرش های خود در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کرده و براساس دیدگاه خود ممکن است بر صنایعی سرمایه گذاری کنند که بازدهی چندان مناسبی را برای متقاضیان در پی نداشته باشد، حال آنکه با تعیین چارچوبی مشخص برای مدیران سرمایه گذاری صندوق های مختلط ETF، تنها سرمایه گذاری در اوراق بهادار مجاز دانسته شده است.

این مقام مسئول کسب بازدهی مناسب حداقل برابر با بازدهی شاخص بازار سهام را به عنوان دیگر مزیت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار سهام برشمرد و اظهار داشت: همراه با انتساب مدیران حرفه ای و با دانش کافی در این صندوق ها و امکان استفاده از فرصت های آنی به وجود آمده در بازار بورس، می توان انتظار بازدهی منطقی و حداقل برابر با بازدهی شاخص کل را از سرمایه گذاری در صندوق های مختلط ETF داشت.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه با بیان اینکه تاکنون استقبال مناسبی از این گونه صندوق ها به عمل آمده، ابراز داشت: تعداد صندوق های قابل معامله ای که در حال ثبت و پذیره نویسی هستند رو به افزایش است. از این رو همراه با افزایش تعداد این صندوق ها و رشد حجم معاملات واحدهای آن در کنار عملکرد مناسب مدیران سرمایه گذاری این صندوق ها می توان به توسعه آنها امیدوار بود.

در ادامه، مدیر سرمایه گذاری شرکت توسعه امید آتیه اندیش پیرامون تفاوت های موجود میان ETFها و نیز صندوق های سرمایه گذاری مشترک ابراز داشت: ایجاد نقدشوندگی با بهره گیری از پتانسیل بازار سهام از جمله تفاوت اصلی ساختار حقوقی ETFها با صندوق های سرمایه گذاری مشترک است. درETFها رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده‌ و رکن جدیدی به عنوان بازارگردان زمینه نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری ETF در بازار بورس یا فرابورس از طریق دو مکانیزم متفاوت را فراهم می کنند.

رضا حدادزاده افزود: مکانیزم اول مطابق با دستورالعمل بازارگردانی و با ارائه مظنه خرید و فروش با تفاوت مشخص میان آنها و به تعداد واحدهای سرمایه گذاری تعیین شده توسط بازارگردانان اتفاق می افتد. مکانیزم دوم، بهره گیری بازارگردان از فرصت های آربیتراژی در زمان های ایجاد اختلاف بین NAV واحدهای سرمایه گذاری و قیمت معاملاتی واحدهای سرمایه گذاری براساس عرضه و تقاضای بازار است.

وی ادامه داد: در صورتی‌که به علت حجم زیاد تقاضا برای واحدهای سرمایه گذاری یک صندوق ETF در شرایط مساعد بازار قیمت معاملات واحدهای سرمایه گذاری را افزایش دهد و با ارزش خالص دارایی های آن فاصله بگیرد؛ فرصت صدور به ارزش NAV و فروش در همان لحظه به متقاضیان خرید در بازار منجربه پاسخگویی درخواست های خرید در قیمت بالای NAV و در نهایت کاهش قیمت معاملاتی و تطبیق آن با NAV خواهد بود. بدیهی است این امر در شرایط کاهشی نیز با رویه عکس، منجر به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری توسط بازارگردان و خرید همزمان در بازار به قیمت پایین تر از NAV خواهد شد.

وی به یکی دیگر از ویژگی های این صندوق ها اشاره کرد و گفت: از دیگر ویژگی های مهم صندوق های مختلط ETF ایجاد ساختارهای نرم افزاری و برقراری ارتباطات لحظه ای نرم افزارهای صندوق های سرمایه گذاری با سامانه معاملات است. این امر شرایط محاسبات NAV لحظه ای را در ساعات معاملاتی و امکان خرید و فروش و نیز صدور و ابطال همزمان را برای بازارگردان فراهم می نماید. با هدف خود تنظیم بودن ارزش گذاری و قیمت معاملاتی واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ها، حد نوسان قیمت در معاملات واحدهای سرمایه گذاری مربوطه در بازار بورس یا فرابورس وجود نخواهد داشت و مکانیزم تعادلی بازار و فعالیت بازارگردان بستری های لازم جهت ایجاد تعادل قیمت را فراهم خواهد ساخت.

این مقام مسئول در خاتمه افزود: مقاطع زمانی محاسبه ارزش خالص دارایی ها، قیمت صدور، ابطال و خالص ارزش آماری هر واحد سرمایه گذاری به این صورت است که در روزهای معاملاتی از ساعت ابتدایی معاملات بورس یا بازار خارج از بورس حداکثر هر دو دقیقه یکبار تا پایان معاملات روزانه و همچنین در پایان آن روز، اعلام خواهد شد. همچنین کارمزد خرید و فروش در صندوق های سرمایه گذاری در سهام حدود 0.6 درصد می باشد. حال آنکه کارمزد مزبور در خرید و فروش سهام معادل 1.6 درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر